بااقتصاد
1400/07/20
14:10
عامل اصلی اصلاح شاخص بورس در این روزها چست ؟ تغییرات پیش‌روی مدیریتی در سازمان بورس یا روند کاهشی در بازار دلار؟

شاخص کل بورس اوراق بهادار امروز سه‌شنبه ۲۰ مهرماه را با یک روند نزولی شدید پشت سر گذاشت و شاخص کل بیش از ۳۷ هزار واحد از ارزش دیروز خود فاصله گرفت. با توجه به شرایط و جو برقرار شده در بازار ارز و هم‌چنین خبرهایی که از تغییرات تیم مدیریتی سازمان بورس به گوش می‌رسد ، دو عامل مذکور در صدر اصلی‌ترین دلایل اصلاح شاخص بورس در این روزها جای دارند.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، پس از مثبت شدن کم رمق شاخص بورس در روز گذشته، که عملا تنها در چند نماد بزرگ اتفاق افتاد و روند کلی معاملات منفی بود، در روز جاری مجددا شاهد افزایش قابل توجه عرضه‌ها در تمام نمادهای بازار بودیم به طوری که شاخص کل و هم‌وزن، هم‌سو با یکدیگر شیب نزولی تندی را پیمودند.


رئیس سازمان از برنامه تغییرات مدیریتی تا عدم افزایش نرخ بهره اوراق دولتی سخن گفت


رئیس سازمان بورس شب گذشته در پیامی به شایعات منتشره در فضای مجازی مبنی بر تغییر ریاست سازمان بورس اوراق بهادار واکنش نشان داد و مهر تایید را زد. دهقان دهنوی اعلام کرد که خاندوزی ، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، از ۸ مهرماه خبرهای تغییرات تیم مدیریتی در سازمان را به او اعلام کرده بود، از این رو او در انتظار معرفی رسمی جانشین خود است و آمادگی کامل برای این موضوع را دارد.


حالا با مطرح شدن این خبر توسط شخص رئیس سازمان ، تغییرات پیش‌رو به عنوان یکی از عوامل نزولی بازار برشمرده می‌شود اما تاثیرات آن عمیق نیست و گذرا و موقتی است.


دهقان دهنوی در گفت و گوی امروز خود با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران نیز خبر داد که هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره اوراق دولتی در دستورکار نیست. او هم‌چنین بیان داشت بخش اعظم فروش اوراق ، ناشی از عملیات بازار باز بین بانک مرکزی و بانک‌هاست که ثبت آمار معاملات آن در بازار بدهی رخ می‌دهد و این موضوع به معنای فروش اوراق توسط دولت نیست ، در واقع از ابتدای مهرماه تاکنون دولت هیچ فروش اوراقی در بازار نداشته و تا پایان مهرماه نیز برنامه‌ای در دستور کار نیست. (بدین صورت ارزش بالای معاملاتی که هر روز در بازار فرابورس به ثبت می‌رسد به دلایلی است که توسط رئیس سازمان عنوان شده است) رئیس فعلی سازمان در ادامه گفت ، دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره ندارد.


تداوم کاهش قیمت دلار در بازار و تاثیرات آن بر بازار سرمایه


نرخ دلار در صرافی ملی طی روز جاری با کاهش ۱۱۴ تومانی به ۲۶,۷۹۱ تومان رسید. در بازار آزاد هم شاهد معامله دلار بر روی قیمت ۲۷,۲۸۰ تومان بودیم.


بدین ترتیب با توجه به سیر نزولی قیمت ارز در بازار به نظر می‌رسد بخشی از روند نزولی که در بازار رخ داده هم ناشی از تغییرات این بازار باشد، چرا که در ماه‌های اخیر افزایش قیمت دلار و به تبع آن افزایش قیمت مواد پایه در داخل کشور یکی از دلایل رشدهای مقطعی در بازار تلقی شده است.


بازار طلا هم نزولی شد


در ادامه بررسی وضعیت بازارهای موازی ، در بازار سکه و طلا هم شاهد افت قیمت‌ها هستیم.


امروز ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۶۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.


همچنین امروز نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.


علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۲۶ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۸۸۱ هزار تومان شد.


همچنین انس جهانی طلا با ۷۰ سنت افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت یک‌هزار و ۷۵۷ دلار و ۷۵ سنت قیمت خورد.


مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. امروز انس جهانی طلا تغییر چندانی نداشت اما در مقابل روند نزولی قیمت دلار ادامه داشت و در نتیجه شاهد کاهش قیمت سکه و طلا در بازار بودیم.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰


معاملات بازار امروز در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس سقوط بیش از ۳۸ هزار واحدی و شاخص هم‌وزن کاهش شدید بیش از ۱۲ هزار واحدی ثبت کرد. گروه‌های محصولات شیمیایی ، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معاملات ۵۰۶ میلیارد تومان، ۴۴۷ میلیارد تومان و ۳۸۲ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معاملات را داشته‌اند.


بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در نمادهای «لپارس»، «زاگرس» و «شکام» رقم خورد در حالی که بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در نمادهای «شپنا»، «فجهان» و «شبندر» ثبت شد.


۵۰ درصد از ارزش معاملات امروز به معاملات خرد اختصاص داشت که حدود ۵۸۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۱۸,۷۲۱ ( ۳۸,۷۷۲ واحد کاهش)


شاخص کل هم‌وزن:۴۰۱,۵۷۴ (۱۲,۱۸۴ واحد کاهش)


ارزش معاملات: ۴۹۱۱میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۰ میلیارد برگه سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فایرا، چکاپا و خنصیر


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، شستا و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰,۴۸۴ ( ۳۵۰ واحد کاهش)


ارزش معاملات: ۶۹۲۴.۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۳ میلیارد برگه سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: زاگرس، فجهان، شکام


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: آریا، صبا، شگویا




انتهای خبر

0
0