کانال عرضه‌ی اولیه
1400/04/13
08:44
📌انتخاب وزیر اقتصاد دولت سیزدهم و ترس بازار سرمایه از ادامه قیمت‌گذاری دستوری ✅قابلیت اجرای حذف تدریجی دامنه نوسان با سیستم معاملاتی جدید بومی 🔎 ...

📌انتخاب وزیر اقتصاد دولت سیزدهم و ترس بازار سرمایه از ادامه قیمت‌گذاری دستوری



✅قابلیت اجرای حذف تدریجی دامنه نوسان با سیستم معاملاتی جدید بومی



🔎 #تحلیل‌گران چه می‌گویند؟



🔹احسان خاتونی داریان، مشاور سرمایه‌گذاری و تحلیلگر ارشد بورس در گفت و گو با بورس فوری گفت:



⬅️ با انتخاب آقای رییسی، یکی از بزرگ‌ترین ابهام‌های سیاسی و اقتصادی برای بازار سرمایه -که تمایل بیش‌تری هم به انتخاب ایشان نشان داده بود- برطرف شده است.



⬅️با یک‌سویی بیش‌تر حاکمیت و دولت جدید، به‌نظر می‌رسد بازارهای مالی نیز روند متعادل‌تری داشته باشند.



⬅️در حال حاضر نتیجه برجام و انتخاب وزیر اقتصاد در دولت بعدی، دو موضوع مهم دیگری است که روند بازار را با نوسان مثبت یا منفی مواجه خواهد کرد.



⬅️باتوجه به موضع‌گیری آقای رییسی نسبت به مذاکرات برجام و توافق در قالب تفاهم‌نامه و قرارداد که احتمال لغو یا خروج برای طرفین وجود نداشته باشد، به روند فرسایشی مذاکرات و تاثیر منفی آن بر بازارهای مالی نیز پایان داده می‌شود.



⬅️در صورت رفع کامل تحریم‌ها که دولت جدید هم درپی دسترسی به آن است، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی وارد کشور می‌شوند و شرکت‌های بزرگ بورسی از مزایای آن نفع می‌برند.



⬅️بنابراین، رویکرد بازار سرمایه به ریاست جمهوری آقای رییسی مثبت است حتی در صورت توافق برجام!



⬅️فعلا تنها ترس و ابهام بازار سرمایه در دولت جدید، حضور احتمالی برخی افراد در راس وزارت اقتصاد است که همچنان بر طبل قیمت‌گذاری دستوری می‌کوبند و اعتقادی به بازار آزاد ندارند، اما با توجه به حرکت‌های اخیر و مثبت آقای رییسی برای نظرخواهی از اقتصاددانان و فعالان بزرگ بازار که با ایجاد یک سایت نظرسنجی در حال شکل‌گیری است، به‌نظر می‌رسد دولت بعدی خرد جمعی را در دستور کار دارد و بازارها نیز به آن واکنش مثبت نشان خواهند داد.



⬅️ دلیل اصلی افزایش عرضه سهام در معاملات دیروز را باید در نزدیک شدن شاخص به محدوده مقاومتی ۱.۳ میلیون واحدی جست‌وجو کرد.



⬅️همچنین گارد منفی نمادهای بانکی و خودرویی به‌عنوان لیدرهای بازار در مقابل روند فرسایشی و نه‌چندان مثبت برجام هم بی‌تاثیر نبود.



⬅️این مشاور سرمایه‌گذاری سهام، در ارزیابی از روند آتی بازار سرمایه، انتظار دارد که معاملات بازارهای سهام تا شهریورماه -که به روال سنتی با افزایش عرضه مواجه می‌شود- و همچنین با مشخص شدن کابینه دولت سیزدهم، مانند دو هفته گذشته به روند مثبت و متعادل ادامه دهد و رشد کند.



⬅️حذف تدریجی دامنه نوسان گرچه مخالفانی هم در بازار سرمایه دارد اما درصورت فراهم بودن شرایط مناسب، بازار را به سمت تحلیل‌محوری سوق می‌دهد و از ریزش‌های فرسایشی جلوگیری می‌کند. مجهز شدن بورس ایران به مکانیسم‌های پیشرفته کنترلی، دامنه ایستا، دامنه پویا و سیستم توقف خودکار، مانند بورس‌های کشورهای پیشرفته، شاید در کوتاه‌مدت و مقطعی به ضرر بازار سرمایه باشد اما آن را به بازارهای جهانی نزدیک‌تر می‌کند.



⬅️ البته مقدمات اجرای حذف دامنه نوسان هم باید فراهم شود و به‌نظر می‌رسد که اجرای سیستم معاملاتی جدید و بومی، این قابلیت را داراست./بورس فوری



✿⇜⇝✿


@Arzeh۱avalieh۱

انتهای خبر

0
0