سپرده گذاری مرکزی
1399/06/11
00:00
بر اساس اعلام وزارت اقتصاد؛ تعداد کدهای بورسی به ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار افزایش یافت

تعداد کدهای بورسی از ۹ میلیون و ۸۶ هزار مورد در پایان مردادماه سال گذشته با احتساب کدهای مربوط به سهام عدالت، به ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کد در مردادماه سال جاری افزایش یافت.


تعداد کدهای بورسی از ۹ میلیون و ۸۶ هزار مورد در پایان مردادماه سال گذشته با احتساب کدهای مربوط به سهام عدالت، به ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کد در مردادماه سال جاری افزایش یافت.


به گزارش روابط عمومی سمات، وزارت اقتصاد عملکرد یکساله سازمان بورس و اوراق بهادار ایران را منتشر کرد که بر اساس آن، مجموع ارزش معاملات بورس‌ها در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۸ رقم ۴,۹۷۱ هزار میلیارد ریال بوده که در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۹ به رقم ۲۲,۶۴۷ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.


شاخص کل بورس تهران از رقم ۲۶۶,۱۲۷ در پایان مردادماه ۱۳۹۸ با رشد قابل توجه ۶۱۵ درصدی در ۸ مردادماه، به رقم ۱,۹۰۴,۳۲۴ واحد افزایش یافته است. بر اساس شاخص‌های آماری بازار سرمایه، ضریب نفوذ کدهای بورسی افزایش قابل توجهی یافته به نحوی که تعداد کدهای سهامداری بورس، از ۹,۰۸۶,۴۲۴ در ۳۱ مرداد ماه سال ۱۳۹۸ به ۱۵,۲۵۱,۳۴۴ تا تاریخ ۸ مرداد ماه سال ۱۳۹۹ افزایش داشته که با احتساب کد معاملاتی مشمولان سهام عدالت، بالغ بر بیش از ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار است.


ارزش مانده اوراق بهادار اسلامی (صکوک) منتشره تا ۳۱ مرداد ماه سال ۹۸ مبلغ ۹۶۳ هزار میلیارد ریال بوده که این رقم تا پایان تیر ماه سال ۱۳۹۹ به ۲,۰۰۸ هزار میلیارد ریال رسیده است.


این گزارش می‌افزاید: ارزش مانده اوراق بهادار اسلامی (صکوک) منتشره تا ۳۱ مرداد ماه سال ۹۸ مبلغ ۹۶۳ هزار میلیارد ریال بوده که این رقم تا پایان تیر ماه سال ۱۳۹۹ به ۲,۰۰۸ هزار میلیارد ریال رسیده است، همچنین ارزش سرمایه گذاری خارجی تا ۳۱ مرداد ماه سال ۱۳۹۸، رقم ۸/۱۳ هزار میلیارد ریال بوده که در پایان تیر ماه سال ۱۳۹۹ این مبلغ به ۷ /۴۴ هزار میلیارد ریال افزایش داشته است.


همچنین بر اساس این گزارش در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۹، مجموع ارزش معاملات بورس‌ها معادل رقم ۲۲,۶۴۷ هزار میلیارد ریال بوده و در همین بازه زمانی، میزان تامین مالی رقم ۴,۶۵۵ و میزان تامین مالی بدون احتساب ارزش صندوق‌های سرمایه گذاری رقم ۲,۹۲۴ یاد شده است.


در ادامه این گزارش از اقدامات مهم و موثر سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در راستای حمایت از توسعه کسب و کار هوشمند و حرکت به سمت اقتصاد هوشمند با به کارگیری ابزارها و روش‌های هوشمند تدوین و تصویب دستورالعمل اجرایی نحوه حضور و اعمال حق رای به صورت الکترونیکی در مجامع عمومی شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان، راه‌اندازی سامانه الکترونیکی پذیرش در بورس‌ها، بروزرسانی سرویس‌های استعلامات ملی شامل ثبت احوال، شبای بانکی، شاهکار و پست، ممیزی زیرساخت و سامانه‌های معاملات بر خط اوراق بهادار براساس الزامات امنیت اطلاعات بازار سرمایه جهت اعطای مجوز بهره‌برداری از سامانه، بازرسی جامع امنیت اطلاعات شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات بر خط بازار سرمایه براساس الزامات امنیت اطلاعات بازار سرمایه، جرم یابی رایانه‌ای و رسیدگی به تخلفات سایبری در حوزه بازار سرمایه، سیستمی کردن تغییر کارگزار ناظر اوراق بهادار جهت کاهش ریسک سوء رفتار اشاره شده است.


در این گزارش از فراهم آوردن بستر لازم جهت عملیات آزادسازی سهام عدالت (تدوین ساز وکار ساماندهی سهام عدالت و مقررات مرتبط با آن)، کاهش زمان انتشار اوراق از طریق بازنگری در دستورالعمل‌های انتشار اوراق و اختیاری نمودن برخی ارکان انتشار اوراق ازجمله مشاور عرضه، متعهد پذیره‌نویسی، امکان انتشار اوراق توسط شرکت‌ها بدون استفاده از رکن ضامن و از طریق رتبه بندی اعتباری متقاضیان تامین مالی، تسریع در رسیدگی‌های هیات داوری و ارتقاء کیفیت رسیدگی و صدور آراء به عنوان اقدامات مهم و تاثیر گذار سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در جهت استانداردسازی فرایند خدمات قابل‌ارایه و تعیین بازه زمانی مشخص برای آن، به عنوان بخش دیگری از اقدامات این سازمان یاد شده است.


بر همین اساس دیگر اقدامات این بخش شامل تجدید ساختار رسیدگی با اعمال ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار در جهت استفاده از توان و ظرفیت‌های نهادهای حرفه‌ای و صنفی در رسیدگی به تخلفات، آسیب شناسی قوانین حاکم بر بازار سرمایه در جهت ارتقاء سطح کیفی و توسعه بازار سرمایه با تدوین و ارایه پیش نویس«قانون ارتقاء نظام بازار سرمایه ایران»، تنقیح مقررات بازار سرمایه و بروزرسانی پایگاه قوانین و مقررات (cmr.seo.ir)، اصلاح مقررات برای ارتقای شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه از طریق شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری، تقویت نظارت بر نحوه ثبت و نگهداری حساب‌های مالی و گردش مالی کارگزاران با مهیا شدن زیرساخت‌های مقرراتی، کاهش سقف نرخ کارمزدهای ارکان بازار و حق نظارت سازمان و در آخر تخصیص کارمزدها به صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازارسرمایه است.


همچنین این گزارش از همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، از طریق طرح تامین مالی جمعی خیرخواهانه در اسفندماه ماه ۱۳۹۸ و مشارکت ۱۱۰ میلیارد ریالی در خرید گواهی نیکوکاری مقابله با کرونا خبر داده است.

انتهای خبر

0
0