ارز دیجیتال
1400/07/26
12:44
با شایعه بخر، با خبر بفروش؛ احتمال کاهش قیمت بیت کوین پس از عرضه ETF

همزمان با اوج‌گیری قیمت بیت کوین، کارشناسان این احتمال را مطرح می‌کنند که چراغ سبز قانون‌گذاران آمریکایی برای عرضه صندوق‌های قابل‌معامله در بورس بیت کوین و آغاز معاملات آنها ممکن است باعث سقوط قیمت...

همزمان با اوج‌گیری قیمت بیت کوین ، کارشناسان این احتمال را مطرح می‌کنند که چراغ سبز قانون‌گذاران آمریکایی برای عرضه صندوق‌های قابل‌معامله در بورس بیت کوین و آغاز معاملات آنها ممکن است باعث سقوط قیمت شود.


به گزارش بلومبرگ، بسیاری معتقدند پیش‌بینی‌ها و انتظارات مبنی بر آغاز معاملات ETFهای بیت کوین در بازارهای بورس قانون‌گذاری‌شده، احیای قیمت را تسریع می‌کنند و این در حالی است که ضرب‌الاجل کمیسیون بورس آمریکا برای تصمیم‌گیری در مورد مجوز این صندوق‌ها به پایان خود نزدیک می‌شود.


افرادی نظیر جوسیکا چو (Juthica Chou)، مدیر معاملات اختیار فرا بورسی صرافی کراکن، می‌گوید در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد از طریق پلتفرم‌هایی مثل پی‌پل و اسکوئر بیت کوین می‌خرند و خیلی از سرمایه‌گذاران دانه‌درشت هم کارشان را با خرید بیت کوین از طریق صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری (نظیر گری اسکیل) راه می‌اندازند. او در این باره افزود:


برای سرمایه‌گذاران خرد، این [اتفاق] به‌عنوان نوعی مشوق عمل می‌کند. برای سرمایه‌گذاران نهادی، عرضه چنین قراردادهایی، کار را تا حد زیادی تسریع و تسهیل می‌کند؛ یعنی دسترسی آنها به ارزهای دیجیتال نسبت به سال ۲۰۱۷ بسیار راحت‌تر خواهد بود.


قطعا [عرضه] یک ETF خبری مثبت است. این اتفاق گستره خریداران بیت کوین و مشارکت آنها را در اکوسیستم بیشتر می‌کند؛ اما قرار نیست تاثیرش به اندازه تاثیر تایید آنها در سال‌های گذشته باشد؛ چراکه در حال حاضر هم تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران نهادی وجود دارد.


انتشار اخبار تایید ETF بیت کوین در روز جمعه، باعث شد بیت کوین با عبور از مقاومت‌های ۵۸,۰۰۰ و ۶۰,۰۰۰ دلار تا اوج ۶۲,۹۳۳ دلاری پیش برود. با این حالی بسیاری معتقدند که افزایش قیمت به‌سبب رویکرد «با شایعه بخر و با خبر بفروش» بوده است. استفان اولته (Stephane Oullette)، مدیرعامل پلتفرم FRNT، در این باره می‌گوید:


مطمئن نیستم که در نهایت این اتفاق تغییرات گسترده‌ای در میزان دسترسی سرمایه‌گذارانی که برای ورود به این حوزه تلاش می‌کنند، ایجاد کند.


نباید فراموش کرد ETFهایی که گفته می‌شود مجوز معاملات اخذ کرده‌اند، بر پایه قراردادهای آتی هستند. اریک بالچوناس (Eric Balchinas) معتقد است همین مسئله می‌تواند تاثیر مثبت آنها را کاهش دهد. او در این باره می‌گوید:


سرمایه‌گذاران عموما از ابزارهای مشتقه خوششان نمی‌آید و بسیاری از مدیران سرمایه هم چنین دیدگاهی دارند. ETF با پشتوانه فیزیکی می‌تواند کاتالیزگر (عامل تسریع‌کننده) بزرگی باشد، اما به‌نظر من این ETF [فعلی] کاتالیزگری بسیار جزئی است.


همان طور که گفتیم، در وضعیت فعلی، برخی تحلیل‌گران و کارشناسان می‌گویند کاربران با شنیدن اخبار تایید ETFهای بیت کوین، با پیش‌بینی افزایش بیشتر قیمت اقدام به خرید کرده‌اند و با آغاز معاملات، به‌دنبال خارج‌شدن از بازار و برداشت سودهای خود می‌روند و همین مسئله می‌تواند باعث سقوط قیمت شود.


انتهای خبر

0
0