کانال کدال
1400/01/25
15:23
‍ 🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپونت برای این شرکت 📊 نماد: دشيمي (شرکت شيمي دارويي داروپخش) 📝 معرفی شرکت: شرکت شیمی دارویی دار...

🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپونت برای این شرکت



📊 نماد: دشیمی (شرکت شیمی دارویی داروپخش)



📝 معرفی شرکت:


شرکت شیمی دارویی داروپخش یکی از زیر مجموعه های شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین TPICO محسوب می گردد و سهام اصلی آن متعلق به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) می باشد. شرکت شیمی دارویی داروپخش(DPPC) با حمایت سازمان یونیدو در سال ۱۳۷۱ هجری شمسی ( ۱۹۹۳ میلادی) تاسیس و در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی (۱۹۹۷میلادی ) به عنوان شرکتی ایرانی با سهامی عام به بهره برداری رسید و در سال ۱۳۸۱ هجری شمسی ( ۲۰۰۳ میلادی ) در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.



✳️ طرح های توسعه:


-توسعه و نوسازی تمیز ۱ کارخانه تهران


-توسعه و نوسازی تمیز ۲ کارخانه تهران


-توسعه و نوسازی بخش ریکاوری حلال ها کارخانه تهران


-توسعه و نوسازی اعلان و اطفاء حریق کارخانه تهران


-بهبود و توسعه تجهیزات خطوط تولید کارخانه تهران


-ساخت واحد کنترل انرژی کارخانه کرمانشاه


-اجرای سیستم اعلان و اطفاء حریق کارخانه کرمانشاه



❇️ ترکیب درآمدی شرکت: 🔹 درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ مبلغ ۱,۹۴۶,۰۵۱ میلیون ریال داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲٪ افزایش داشته است.


پ.ن: روند ۵ ساله درآمد عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️بهای تمام شده درامد عملیاتی:


🔸این شرکت در ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ مبلغ (۱,۰۳۱,۴۰۷) میلیون ریال هزینه پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش پیدا کرده است.


پ.ن: روند ۵ ساله بهای تمام شده درآمد های عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



💳 هزینه های مالی: هزینه مالی شرکت در سال جاری مبلغ (۸۸,۸۷۷) میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چندانی نداشته است.


پ.ن: روند ۵ ساله هزینه های مالی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️تفسیر روش دوپونت برای بازده حقوق صاحبان سهام شرکت


بازده حقوق صاحبان سهام شرکت ( ROE) معیار سنجش عملکرد مدیریت در سودآوری است و در ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ برابر ۱۰۶.۰۹٪ می باشد در حالی که در ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۸ برابر ۴۶.۰۶٪ بوده است که نسبت به سال گذشته ۶۰.۰۳٪ افزایش یافته است.نسبت ROE صنعت عدد ۷۷٪ را نشان می دهد و ROE شرکت از متوسط صنعت ۲۹.۰۹٪ بالاتر است. نسبت ROE تحت تاثیر سه عامل به شرح زیر قرار دارد:



۱️⃣نسبت گردش دارایی ها: این نسبت تبیین‌گر کارایی شرکت در استفاده از دارایی ها جهت ایجاد سود است و در۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ برابر ۱.۱۴ بوده در حالی که مدت مشابه سال گذشته عدد ۰.۸۸ را نشان می دهد و شاهد رشد ۰.۲۶ گردش دارایی ها می باشیم.علت افزایش این نسبت رشد بیشتر درآمد نسبت به دارایی های شرکت می باشد.



۲️⃣اهرم مالی: اهرم مالی که با نسبت مالکانه سنجیده می شود ، حاصل دارایی بر حقوق صاحبان سهام است. این نسبت در۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ عدد ۲.۷۱ را نشان می دهد در حالی که ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۸ برابر ۳.۳۱ بوده است و بیانگر کاهش ۰.۶ اهرم مالی است که علت کاهش این نسبت رشد بیشتر حقوق صاحبان سهام نسبت به دارایی های شرکت می باشد.



۳️⃣نسبت حاشیه سود(خالص): درصدی از درامدهای شرکت که تبدیل به سود شده است. (با احتساب فعالیت های اصلی و سرمایه گذاری های شرکت) هر چه این نسبت بالاتر باشد مطلوب تر است.


این نسبت از ۱۳.۸۸٪ به ۲۹.۳۵٪ افزایش پیدا کرده است.



✅همانطور که از مطالب فوق استنتاج می شود عامل تاثیر گذار بر رشد ROE، رشد حاشیه سود خالص و گردش دارایی شرکت می باشد. البته کاهش اهرم مالی شرکت توانسته مقداری از رشد ROE را کاهش دهد.


➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ #دشیمی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال کدال⬇️⬇️ 📎:

انتهای خبر

0
0