بااقتصاد
1401/04/15
08:45
رکود در ساختمان‌سازی و پیش‌بینی عرضه و تقاضای فولاد در سال ۱۴۰۱

بر اساس گزارش، با فرض ثابت بودن یا کاهش میزان تولید فولاد که در سه‌ماهه اول ۱۴۰۱ شاهد آن بوده‌ایم و افزایش یا ثابت ماندن میزان صادرات و هم‌چنین ثابت ماندن مصرف فولاد، باید بگوییم که تا پایان سال ۱۴۰۱ با افزایش میزان تقاضا در برابر عرضه فولاد، هرچند به‌طور ساختگی روبرو خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، فولاد یکی از کالاهای اساسی و پرکاربرد در صنعت و توسعه هر کشور است. برآورد اصولی و مناسب از میزان عرضه و تقاضای فولاد می‌تواند چشم‌انداز درستی از میزان تقاضای سالیانه فولاد و درنتیجه نحوه قیمت‌گذاری در آینده یا پیش‌بینی میزان صادرات این محصول به فعالان این حوزه بدهد.


مقایسه عرضه و تقاضای فولاد در سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹

براساس آمار مرکز جهانی فولاد، در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام در ایران تولید شده است که از این محصولات مقدار ۲۰ میلیون و ۲۳۰ هزار تن در داخل کشور متقاضی داشته و به مصرف رسیده است. این مقدار نسبت به مصرف فولاد در سال ۱۳۹۹ به مقدار ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تن کمتر بوده است. شایان‌ذکر است که در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام در ایران تولید شد.


1729393_210

از ۲۰ میلیون و ۲۳۰ هزار تن شمش مصرف‌شده در سال ۱۴۰۰، مقدار ۱۱ میلیون و ۵۶۸ هزار تن آن به‌صورت بیلت‌وبلوم به مصرف رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۹ مقدار ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کمتر است. ۸ میلیون و ۶۶۱ هزار تن هم به شکل سایر مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۰ به شرح زیر مصرف‌شده است:


تیرآهن: ۱ میلیون تن مصرف در سال ۱۴۰۰ و ۱۰ هزار تن بیشتر از سال ۱۳۹۹ میلگرد: ۶ میلیون و ۶۴۸ هزار تن مصرف در سال ۱۴۰۰ و ۱ میلیون تن کمتر از سال ۱۳۹۹ نبشی و ناودانی و ...: ۶۷۵ هزار تن مصرف در سال ۱۴۰۰ و ۱۲ هزار تن کمتر از سال ۱۳۹۹

افزایش تولید با کاهش مصرف برابر است با افزایش صادرات فولاد

برطبق آمار مرکز جهانی فولاد در دو ماهه اول سال ۱۴۰۱ در ایران، حدودا ۶۰۰ هزارتن کمتر از دو ماهه اول سال ۱۴۰۰، فولاد تولید شده است. التهاب در بازار و کمبود مقاطع فولادی در بازار داخلی، می‌تواند ناشی از این کمبود تولید باشد، هرچند بنا به نظر برخی از فعالان، این کمبود نمایشی بوده و به‌منظور افزایش قیمت آهن و سایر مقاطع فولادی، این قحطی به‌طور مصنوعی به وجود آمده است. البته شایعات ناشی از تعطیلی مراکز تولیدکننده فولاد به علت قطعی برق در فصل گرما نیز به این آشفتگی دامن زده و بنا بر استعلام قیمت آهن از سایت فولاد ایرانیان، باعث افزایش قیمت آهن، قیمت قوطی و پروفیل و سایر مقاطع فولادی در این روزها شده است.



1729394_511

در کنار بررسی میزان عرضه و تقاضای فولاد، نوسانات ارز و قیمت جهانی فولاد و آهن از دیگر عوامل تاثیرگذار در تعیین چشم‌انداز بازار آهن‌آلات هستند. در مقاله پیش‌بینی قیمت آهن و فولاد در سال ۲۰۲۳ می‌توانید به چشم‌انداز درستی از قیمت جهانی فولاد و عوامل تاثیرگذار بر آن در سال آینده برسید.


دلایل کاهش مصرف فولاد طی سال‌های اخیر

عرضه و تقاضای جهانی در چند سال اخیر و بعد از رشد جهانی تولید و مصرف فولاد در جهان، شیوع کرونا باعث کاهش چشمگیر مصرف فولاد در جهان شده است. کارشناسان با پایان بحران کرونا، چشم‌انداز بهتری برای مصرف فولاد در دنیا متصور بودند که آغاز حمله روسیه به اوکراین، این چشم‌انداز و فرآیند عرضه و تقاضای فولاد را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای تیره و تار کرده است. البته با تحریم روسیه توسط اروپا و ورود این تولیدکننده فولاد به بازار آسیا باید شاهد رقابت صادرکنندگان داخلی با این رقیب جدید باشیم.


دلایل اقتصادی وجود تحریم‌های سنگین و اختلال در تامین مواد اولیه برای تولید و تعرفه‌های مالیاتی در بخش صادرات، تولید فولاد را با مشکل روبرو کرده است. در مقابل نوسانات ارزی، بازارسازی‌ها و رکود اقتصادی بیشترین اختلال را در گروه مصرف‌کنندگان داخلی فولاد به وجود آورده است.


صنایع مصرف‌کننده فولاد مقاطع فولادی طویل معمولا در صنعت ساخت و ساز مانند مسکن، سدسازی و مقاطع فولادی تخت در صنایع خودروسازی، بسته‌بندی مواد غذایی و تولید لوازم‌خانگی کاربرد دارند. رونق و رکود درهر یک از این صنایع می‌تواند بازار عرضه و تقاضای فولاد را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین محدودیت فنی در میزان تولید سالیانه خودرو و رکود در صنایع غذایی و مسکن، به دلیل افزایش قیمت‌ها باعث کاهش مصرف فولاد در داخل شده است.


رکود در ساختمان‌سازی افزایش هزینه‌های ساخت و ساز، کاهش قدرت خریداران و کاهش معاملات ملکی، باعث رکود بسیار طولانی در بخش ساخت و ساز و کاهش مصرف محصولات فولادی طویل شده است. دولت‌ها با تقاضا برای مسکن‌سازی، پل‌سازی، سدسازی و ... یکی از بازیگران مهم در بازار مصرف محصولات طولی است. ازاین‌رو یکی از دلایل مصرف بالای محصولات طولی فولادی در دهه قبل، پروژه‌های ساخت شهری و مسکن‌سازی دولتی بوده است که در این سال‌ها همین پروژه‌های بی‌کیفیت مسکن‌سازی انبوه هم متوقف شده و برخلاف اظهارنظرها، هنوز اراده‌ای برای شروع این پروژه‌ها مشاهده نمی‌شود. هرچند باید تاکید کنیم که این پروژه‌ها نمی تواند مشکل رکود در مسکن را حل کند.


وضعیت صادرات و مشکلات پیرامون آن

رکود در بازارهای داخلی و کاهش مصرف در داخل، تولیدکنندگان فولاد را به صادرات بیشتر و درنتیجه سود دلاری بیشتر امیدوارتر کرده است. اما وضع ناگهانی محدودیت‌های دولتی ازجمله عوارض صادراتی، قطعی برق، انتقال صنایع به کشورهای همسایه و غیره، صادرات فولاد را در سال جاری با اما و اگرهای زیادی همراه کرده است. در این میان ورود روسیه به بازار آسیا هم مهمان ناخوانده‌ای بود که تمام معادلات صادرات فولاد را به هم خواهد زد. هرچند این را باید درنظر گرفت که رقیبی به نام اوکراین هم دیگر نمی‌تواند فولاد خود را به کشورهایی مانند عراق به‌درستی صادر کند.


به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان فولاد انتقام وضع تعرفه‌های صادراتی دولت و کاهش درآمد ارزی خود را از مشتریان داخلی می‌گیرند و با کاهش تولید و التهاب در بازار عرضه و تقاضای فولاد، باعث افزایش قیمت‌ها شده‌اند.



پیش‌بینی کلی عرضه و تقاضای فولاد در سال ۱۴۰۱

در سال ۱۴۰۰ میزان صادرات فولاد ایران ۹ میلیون تن بوده است. برطبق برنامه اهداف صادراتی فولاد، قرار است در سال ۱۴۰۱، مقدار ۱۰ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲، مقدار ۱۴ میلیون تن محصولات فولادی صادر شود.


بنابر گفته مرکز فولاد ایرانیان به دلیل رکود در بازارهای داخلی، مصرف داخلی فولاد از میزان تولید آن کمتر بوده و بیشترین امید تولیدکنندگان به درآمد ارزی و صادراتی از مازاد فولاد تولیدی است؛ اما وضع عوارض صادراتی، ظهور رقیبان جدیدی مانند روسیه، اختلال در تولید و مشکلات در صادرات چندین گزینه پیش روی ما می‌گذارد:


هرچند همانطور که گفتیم در حالت کلی میزان تولید داخلی فولاد از تقاضا بیشتر است ولی به دلیل عدم نظارت درست بر بازارها، این عرضه و تقاضا به طور طبیعی در قیمت‌گذاری تاثیر نمی‌گذارد. در این حالت ممکن است صادرکنندگان به دلیل نارضایتی از وضع ناگهانی عوارض صادرات، فولاد بیشتری را برای جبران صادر کنند و با ایجاد قحطی مصنوعی در بازار داخل باعث افزایش قیمت مقاطع فولادی شوند. تولیدکنندگان به دلیل شرایط سخت صادرات و رکود بازار داخلی، تولید خود را کاهش دهند که این مورد همراه با ایجاد التهاب در بازار عرضه و تقاضای فولاد، باعث افزایش قیمت مقاطع فولادی مانند قیمت میلگرد در هفته‌های اخیر می‌شود.

صحبت پایانی

به‌صورت کلی نارضایتی تولیدکنندگان از وضع عوارض صادراتی، باعث کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی شده است. ازاین‌رو با فرض ثابت بودن یا کاهش میزان تولید فولاد که در سه‌ماهه اول ۱۴۰۱ شاهد آن بوده‌ایم و افزایش یا ثابت ماندن میزان صادرات به دلایلی که گفتیم و هم‌چنین ثابت ماندن مصرف فولاد، باید بگوییم که تا پایان سال ۱۴۰۱ با افزایش میزان تقاضا در برابر عرضه فولاد، هرچند به‌طور ساختگی روبرو خواهیم بود./دانشجو


انتهای خبر

0
0