سنا
1401/06/08
14:00
شرکت پخش رازی آماده عرضه اولیه شد

فرابورس ایران امروز میزبان مدیران و سهامداران عمده شرکت پخش رازی در نخستین نشست خبری یک دیدار یک عرضه ویژه این شرکت بود و بدین ترتیب در آستانه عرضه اولیه سهام «درازی»، علاوه بر تاریخچه، معرفی شرکت و ظرفیت‌های آن، صورت‌های مالی، پروژه‌های در دست اقدام و برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت برای اصحاب رسانه و اهالی بازار تشریح شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از فرابورس ایران، ارسلان کاظم پور مدیرعامل شرکت پخش رازی در ابتدای این نشست در خصوص تاریخچه این شرکت، بیان کرد: پخش رازی در سال ۱۳۶۳ تشکیل و با ۸۰ میلیون تومان سرمایه، ثبت شد که از مهر ماه سال بعد فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در سال ۱۴۰۰ تبدیل به سهامی عام و در بازار فرابورس پذیرش و درج شده و در حال حاضر دارای سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی است.


کاظم‌پور، زمینه فعالیت شرکت پخش رازی را داروهای انسانی، ملزومات و تجهیزات پزشکی عنوان کرد و گفت: از جمله اهداف کلان درازی، تامین داروهای انسانی مورد نیاز و افزایش ارتقای سطح شرکت در این بخش است. ضمن آنکه این شرکت در نظر دارد بهترین و مکانیزه‌ترین خدمات تامین و توزیع دارو را در سطح کشور و کشورهای همسایه فراهم کند.


به گفته مدیرعامل پخش رازی، سهامداران عمده این شرکت، شرکت‌های کیمیدارو و جابرابن‌حیان هر کدام با دارا بودن ۳۰ درصد از سهام درازی، شرکت اسوه با سهم نزدیک به ۲۰ درصدی، سه شخص حقیقی، پخش البرز، سرمایه‌گذاری شفادارو و راموفارمین هستند.


وی در خصوص چرخه توزیع با اشاره به اینکه عملیات توزیع و فروش کالا از طریق ۲۰ مرکز توزیع در تهران و شهرهای دیگر نیز با مساحت بالا انجام می‌شود، گفت: در چرخه توزیع، ابتدا محصولات را از تولیدکننده دریافت و بعد بین داروخانه‌ها و مراکز درمانی در سطح کشور توزیع می‌کنیم.


مدیرعامل پخش رازی در همین زمینه، افزود: این شرکت با ظرفیت ۱۴۲ دستگاه ناوگان سنگین، ۳۸ دستگاه خودرو سبک و ۱۹ عدد تجهیزات حمل بار، کارهای توزیع را به سرعت در سطح کشور انجام می‌دهد.


کاظم‌پور در خصوص سود خالص این شرکت، گفت: میانگین سود خالص شرکت‌های پخش حدود سه الی چهار درصد است و معمولا شرکت رازی نیز همیشه در این محدوده استاندارد است. ضمن آنکه موجودی شرکت از ۶۶ روز سال ۹۷ به ۳۹ روز در سال ۱۴۰۰ رسیده که نشان از گردش مناسب کالاست. بدین معنی که کالا در انبار نمی‌ماند و به خوبی و به سرعت توزیع می‌شود.


اهم طرح‌های توسعه‌ای شرکت پخش رازی


کاظم‌پور در ادامه پروژه‌های در دست اقدام این شرکت را احداث مرکز توزیع کرمانشاه، شروع به کار مرکز توزیع بندرعباس، بازسازی انبار مرکزی و بازسازی مرکز توزیع اصفهان برشمرد و توضیح داد: پروژه احداث مرکز توزیع کرمانشاه با سرمایه ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی آغاز شده و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد که از بزرگ‌ترین مراکز پخش غرب کشور خواهد بود.


به گفته وی، همچنین مرکز توزیع بندرعباس در حال بازسازی است و بازسازی انبار مرکزی هم با دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان امسال آغاز می‌شود.


مدیرعامل پخش رازی در پاسخ به سوالی در خصوص عرضه اولیه سهام این شرکت، اظهار کرد: ۶ درصد از سهام درازی در جریان عرضه اولیه و ۷ درصد نیز از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، طی روزهای بعد عرضه خواهد شد.


ارزش‌گذاری ۱۹۰۰ تومانی هر سهم درازی


در بخش دیگری از این نشست خبری، عباس گمار، مدیر ارزش‌گذاری تامین سرمایه نوین به عنوان ارزش‌گذار شرکت پخش رازی با اشاره به اینکه مبنای گزارش ارزش‌گذاری، آخرین بودجه سال مالی منتهی به ۱۴۰۱ بوده است. گفت: در تامین سرمایه نوین، مبنای ما نگاه یکپارچه به ارزش‌گذاری سهم و استفاده از تمام روش‌هاست که ارزش هر سهم درازی در روش خالص ارزش روز دارایی‌ها ۱۸۰۰ تومان برآورد شده است.


گمار با بیان اینکه در روش ضریب قیمت به سود خالص نیز هر سهم ۱۷۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، افزود: همچنین هر سهم در روش جریان نقد آزاد سهامداران، ۱۸۵۰ تومان و در روش تنزیل سود تقسیمی ۲۰۰۰ تومان برآورد شده است که در نهایت بر اساس میانگین موزون ارزش‌های برآوردی، قیمت هر سهم درازی ۱۹۰۰ تومان برآورد می‌شود.


وی در ادامه با بیان اینکه، بازار در برآورد شرکت‌های حوزه خدمات باید حاشیه سود را مورد ارزیابی قرار دهد، افزود: طبق پیش‌بینی‌ها، سود شرکت پخش رازی از ۳۵۰ میلیارد تومان در بودجه شرکت به رقمی بالای ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۵ خواهد رسید.


مدیر ارزش‌گذاری تامین سرمایه نوین در بخش پرسش و پاسخ با تاکید بر اینکه ارزش‌گذاری سهام نه حاصل محاسبه بلکه حاصل قضاوت است، گفت: در ارزش‌گذاری سهام درازی، سود ۱۴۰۰ که ۲۰۰ میلیارد تومان بوده را مبنا قرار دادیم که بر اساس برآوردها سود ۱۴۰۱ معادل ۳۵۰ میلیارد تومان بوده است؛ به این ترتیب هرگونه ضریب قیمت سود خالص پوشانده شده و محافظه‌کاری ما در ارزش‌گذاری به‌جا بوده است.


داوود رزاقی مدیرعامل تامین سرمایه نوین نیز در نشست خبری یک دیدار یک عرضه با تاکید بر تفاوت‌های ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری، اظهار کرد: ما ارزش‌گذاری کرده‌ایم و تعیین قیمت با بازار است چرا که قیمت بستگی به شرایط بازار دارد که می‌تواند بیشتر یا کمتر از قیمتی باشد که در ارزش‌گذاری تعیین شده است.


انتهای خبر

0
0