بیدار بورس
1399/01/23
09:54
بررسی بورس در هفته‌ای که گذشت 💢صف خریدهای بی‌عرضه شاخص کل 14 اسفندماه 555هزار واحد را به‌عنوان یک قله فتح کرد و پس‌ازآن تا 494هزار واحد اصلاح کرد...

بررسی بورس در هفته‌ای که گذشت


صف خریدهای بی‌عرضه



شاخص کل ۱۴ اسفندماه ۵۵۵هزار واحد را به‌عنوان یک قله فتح کرد و پس‌ازآن تا ۴۹۴هزار واحد اصلاح کرد. تقریبا انتظار شکست سقف قبلی در کوتاه‌مدت به‌هیچ‌عنوان وجود نداشت اما ورود نقدینگی توسط حقیقی‌ها و تضعیف حقوقی‌ها در جهت فروش، فضایی فراهم کرد تا روز چهارشنبه شاخص کل به بالای ۵۹۷هزار واحد برسد.


ارزش معاملات خرد به بالای ۱۰هزار میلیارد تومان رسید


نفت، کرونا، قیمت‌های جهانی، تغییرات قوانین و عرضه حقوقی‌ها، هیچ‌کدام در مسیر صعودی شاخص اثری ندارد. ارزش معاملات خرد به بالای ۱۰هزار میلیارد تومان رسیده و روزانه ۵۰۰میلیارد تومان تا ۱۰۰۰میلیارد تومان ورودی نقدینگی حقیقی ثبت می‌شود.


جریاناتی همچون عرضه اولیه‌های بالای ۱۰۰میلیارد تومان که روزی باعث منفی شدن یک‌هفته‌ای بازار می‌شد به خاطره‌ها پیوسته و حالا در عرضه اولیه ۲۰۰۰میلیارد تومانی، سهم هر کد تنها ۹۸۰هزار تومان است!


عرضه‌اولیه‌ها دیگر ترمز بازار را نمیکشد


تعداد کدهای شرکت‌کننده در عرضه اولیه به عدد دو میلیون نزدیک شده و این مسیله آثار بااهمیتی دارد. وقتی یک شرکت عرضه اولیه می‌شود ابتدا منجر به تزریق نقدینگی به سهامدار عمده خارج بورس می‌گردد و به‌نوعی خروج پول است اما در بلندمدت این شرکت برای مدت نامحدود به فعالان بازار DPS می‌دهد لذا یک‌بار خروج پول و بیشمار ورود پول در بلندمدت پدید می‌آورد. ضمنا پس‌ازآنکه شرکت تازه‌وارد متعادل گردد، چرخش نقدینگی از سمت فروشندگان عرضه اولیه و خرید سهام دیگر، حجم معاملات را بالا می‌برد لذا برخلاف سال‌های قبل که عرضه اولیه‌های بزرگ، ترمز بازار بودند، حالا عرضه اولیه‌ها هرچقدر بزرگ‌تر شوند، به دلیل رشد حجم معاملات، میزان هیجان را افزایش می‌دهند!


صف خریدهای بی‌عرضه


تغییرات قوانین در خصوص توقف نمادها بعد از رشد ۲۰درصد و ۵۰درصد هرچند ذهن اهالی بازار را مشغول می‌کند اما درروند کلی بازار تغییر ایجاد نخواهد کرد. روز چهارشنبه ۳ درصد مردم ایران پای سیستم‌های معاملاتی آنلاین بوده‌اند و نسبت به خرید صبا اقدام کرده‌اند. تعداد فعالان بازار ازیک‌طرف به‌شدت رشد کرده و از طرف دیگر فروشنده‌های حقوقی بالقوه، فعل فروش را تا حد زیادی انجام داده‌اند. در نمادهای بزرگی همچون#فولاد_مبارکه، #رمپنا، #حکشتی، #اخابر و نظایر آن، مشاهده می‌شود که قیمت‌ها هرچه بالاتر می‌رود، فروشنده حقوقی تضعیف می‌گردد. علت این است که حقوقی فروشنده منابع را از بازار خارج می‌کند و سایر حقوقی‌ها نیز عملا در شرکت‌های بزرگ فروشنده نیستند، لذا درحالی‌که نرخ دلار طی روز چهارشنبه نزولی بود، قیمت جهانی و کرونا باخبرهای مثبتی همراه نبود اما فولاد مبارکه صف خریدی بی‌عرضه داشت!


سقوطی در کار نیست


اینکه فضاپیمای بورس تا چه ارتفاعی بالا برود، مشخص نیست. اساسا رفتار آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما تقریبا به این اطمینان رسیده‌یم که سقوطی در کار نیست لذا با شعار "از ترس مرگ، خودکشی نمی‌کنیم" در بازار مانده‌ایم. همچنان سیاست سرمایه‌گذاری باید تنوع‌بخشی از پرتفو باشد. نقدینگی بازار آن‌قدر قوی و مواج است که به هر ساحلی می‌رسد لذا نباید با این تصور که شرکتی بسیار بزرگ است و حرکت نمی‌کند، از خرید آن پرهیز شود.


پرتفوی خود را اصلاح کنید


برخی شرکت‌های بزرگ گزارش محور نیستند، لذا باید آنها در نقاط مناسب خریداری کرد. نقطه مناسب عمدتا جایی است که شرکت برای مدتی در آن ساکن بوده و درواقع قیمت اساسا مهم نیست. تعادل قیمتی در یک محدوده برای چند روز باعث می‌شود تا خریداران جدید جسارت ورود به سهام را پیدا کنند. برخی دیگر از شرکت‌ها گزارش محور هستند و بازار به eps آنها توجه میکند لذا اگر کاهش قیمت نفت آسیب جدی به سودآوری آن شرکتها وارد کرده و یا #کرونا به‌طور کامل مقدار فروش را تحت تاثیر قرار داده ترجیحا نسبت به فروش آن سهام و خرید شرکتهایی که میتوانند گزارش امیدوارکننده‌تری بدهند بایستی اقدام کرد

.

#اختصاصی_بیدار #مرور_هفته


➖➖➖➖➖


خبرها و تحلیل های اختصاصی را در کانال #بیدارنامه کارگزاری #اقتصادبیدار دنبال کنید


👈🏻


انتهای خبر

0
0