مبین تحلیل
1400/04/18
14:58
به گونه ای که معاملات مچینگ در شرکت های سیمان آبیک،#سفانو،#ساروم،##سدور، سیمان خاش در این دو روز، نرخ های بالاتری نسبت به قیمت های مصوب،دریافت کرده...

به گونه ای که معاملات مچینگ در شرکت های سیمان آبیک،#سفانو،#ساروم،##سدور، سیمان خاش در این دو روز، نرخ های بالاتری نسبت به قیمت های مصوب،دریافت کرده اند.#ساروم با ۳۰٪ و #سفانو و ابیک با میانگین ۲۵٪ ،بهترین نرخ ها را دریافت کرده اند.


قیمت بلوم ارفع این هفته با دلار ۲۴۱۰۰ در بورس کالا معامله شد. سایر فولادی ها نیز تقریبا با همین نرخ در بورس کالا معامله کردن. نرخ ریالی فعلی شمش بلوم ارفع نسبت به ابتدای خرداد ماه رشد ۶٪ را تجربه کرده است.


در هفته ای که گذشت ، روغن پایه SN۵۰۰ نفت سپاهان با قیمت ۱۹ میلیون ۶۰۰ هزار تومان در هر تن معامله شد(نسبت به هفته گذشته تغییری ایجاد نشد) در حالی که همین محصول در شرکت نفت بهران با قیمت ۲۰ میلیون ۱۰۰ هزار تومان معامله شد(۶٪ رشد نسبت به هفته گذشته)


الکیل بنزن خطی پتروشیمی بیستون در این هفته با قیمت ۴۰ میلیون تومان به ازای هر تن معامله شد.(افزایش ۳٪ نسبت به هفته گذشته). اوره پریل پتروشیمی شیراز با رشد ۶٪ در قیمت ۷ میلیون ۸۰۰ تومان معامله شد(نرخ اوره پریل شیراز همان طور که از نمودار زیر قابل مشاهده است، از ابتدای سال رشد ۵۶٪ را در بورس کالا داشته است). اوره گرانول کرمانشاه نیز با رشد ۳٪ به قیمت ۷ میلیون تومان در هر تن معامله شد.



کدال


پیشنهاد افزایش سرمایه: ۱۱۷۰٪ شستا از محل مازاد تجدیدارزیابی سرمایه گذاری ها، ۶۹۶٪ قزوین از محل سود انباشته و مازاد تجدیدارزیابی دارایی ها، ۲۰۰٪ پکویر از محل آورده و مطالبات (پیش برد طرح توسعه ۱۵ هزار تنی) و ۱۶۰٪ بیمه کوثر از محل سود انباشته


پیش بینی سود سال ۱۴۰۰ پس از افزایش سرمایه: سیستم ۳۴۸ ، آپ ۳۴۵ و دفارا ۱۷۰ میلیارد تومان


اعلام سود سال ۹۹ زیرمجموعه های غیربورسی وتوشه: لوازم خانگی پارس زر آسا ۹۶ ، خزر پلاستیک ۵۴ و پارس خزر نقره ۳۳ میلیارد تومان. تقریبا با رشد ۲۰۰٪ سودآوری همراه بودند.


افزایش نرخ فروش محصول در قرن و کپارس


ارز و طلا


عدم موفقیت بانک مرکزی در پایین نگه داشتن نرخ ارز، شاهد رشد ۱،۵۰۰ تومانی نرخ دلار در یک ماهه گذشته هستیم و تاثیر این رشد نرخ را در افزایش نرخ دلار نیمایی هم می بینیم، به طوری که در ماه های فروردین تا خرداد میانگین نرخ دلار نیمایی به ترتیب ۲۲،۲۰۰ – ۲۱،۷۰۰ – ۲۱،۳۰۰ بود و از ابتدای تیرماه تا امروز این نرخ از ۲۱،۰۰۰ به بیش از ۲۲،۴۰۰ تومان رسیده است.



تغییرات حباب سکه



در بازار سکه اما علیرغم افزایش قیمت دلار و حفظ کردن محدوده ۱۸۰۰ دلاری در اونس طلا، قیمت سکه در بازار داخلی با مقاومت عرضه کنندگان مواجه شده و مطابق نمودار بالا، حباب سکه از ابتدای خرداد تا کنون از حداقل ۲۰،۰۰۰ ریالی به اوج ۵،۷۴۰،۰۰۰ ریالی رسیده و انتهای این هفته مجددا به کف ۲۰،۰۰۰ ریالی رسیده است. این در حالی است که میانگین حباب سکه در این بازه ۵۰ روزه در حدود ۲،۸۰۰،۰۰۰ ریال یعنی کمتر از ۲.۷٪ بوده است.



قیمت سکه های یک روزه فعال در بازار سرمایه، از قیمت روز سکه ۱۰۰ هزار تومان کمتر است و این یعنی یک حباب منفی ۱٪ در اوراق سکه که صندوق های مبتنی بر سکه را نیز دارای ارزش آربیتراژی می کند. جدول بالا بهترین صندوق ها را بر اساس اولویت از کمترین نسبت P/E لیست کرده است.



پیش بینی بازار


دو هفته باقیمانده تا پایان تیرماه همچنان برای صنایع بزرگ صادرات محور مثبت ارزیابی می شود و به ویژه برای شیمیایی ها که ریسک یارانه انرژی نداشته و تمام هزینه های برق و گاز مصرفی را به قمیت های غیر یارانه ای پرداخت میکنند. سود های تقسیمی جذاب ۷۰٪تا ۹۰٪ و رشد نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما (رشد ۱،۰۰۰ تومانی به محدوده ۲۲،۵۰۰ تومان) علت اصلی اقبال ادامه دار بازار به این صنایع است. تنها صنعت فولاد و آلومینیوم درگیر کاهش هزینه یارانه انرژی (برق و گاز) هستند که با فرض نرخ های اعلامی در بودجه سال ۱۴۰۰، برخی فولادی ها و از جمله فخوز همچنان برای خرید جذاب هستند.


نکته جالب معاملات هفته بازگشایی بدون دامنه نوسان و منفی لخزر و بشهاب بود که حباب قیمتی این دو سهم را تخلیه کرد و عملا قیمت های فعلی این دو سهم ارزندگی واقعی سهام آن ها است. با قیمت های فعلی این دو نماد، قیمت هر سهم وتوشه در کمتر از ۵۰٪ خالص ارزش دارایی ها قرار داشته و با توجه به سود تقسیم نشده سال ۹۹ این هلدینگ ارزندگی خوبی دارد.


در بین سایر بازارها، خرید صندوق زر (مبتنی بر سکه) می تواند به تنوع بخشی و استفاده از فرصت آربیتراژی سبد کمک کند.



انتهای خبر

0
0