همفکران
1401/04/14
16:21
گزارش بازار/ پالایشی ها و تغییر مسیر در دقیقه ۹۰

شاخص کل بورس تهران ۱۴امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با رشد ۳۹۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۱۱ هزار واحد پیشروی نیست. این شاخص بورسی اگرچه روزی نوسانی را پشت سر گذاشت اما توانست به حرکت لاک پشتی اش در مدار مثبت ادامه دهد و امروز را هم سبزپوش به پایان برساند. شاخص هموزن نیز نوسانی بود و تا یک قدمی منفی شدن هم پیش رفت اما...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۴امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با رشد ۳۹۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۱۱ هزار واحد پیشروی نیست. این شاخص بورسی اگرچه روزی نوسانی را پشت سر گذاشت اما توانست به حرکت لاک پشتی اش در مدار مثبت ادامه دهد و امروز را هم سبزپوش به پایان برساند.


شاخص هموزن نیز نوسانی بود و تا یک قدمی منفی شدن هم پیش رفت اما در نهایت پس از افت و خیز های فراوان توانست با رشد محدود ۳۲۰ واحدی روز را به آخر برساند.


فولاد، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ کدام به صف خرید نرسیدند ولی شپنا و شبندر توانستند با رشد بیش از ۳ درصدی قیمت به کارشان پایان دهند. فولاد هم صعودی بود و در محدوده ۲+ متوقف شد. شبهرن، خودرو و وبملت بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شبهرن با عرضه بیشتری مواجه بود و افت بالغ بر ۴ درصد قیمت را تجربه کرد. دو نماد دیگر نیز منفی بودند و کاهش ۲ درصدی قیمت را رقم زدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و زاگرس و صبا، با افت ۲۰ واحدی مواجه شد و در سطح ۲۰ هزار و ۲۲۰ واحدی قرار گرفت. شاوان و بساما نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۲۳۱ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۷ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و محصولات فلزی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای فاذر، شستا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز دو صنعت محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، خروج نقدینگی های خرد از بانکی ها و خرده فروشی ها صورت گرفت. نمادهای بوعلی و شبندر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای افق و بپاس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



امروز شاهد شروعی متعادل و کم حجم در بازار بورس تهران بودیم. با اینکه فروشنده عجیب غریبی در بازار وجود نداشت، اما نبود پول و عدم تمایل به خرید سهام موجب شده که ریتم کند و حوصله سربر بازار ادامه داشته باشد و همچون مانعی بر سر راه صعود مجدد قیمت ها قرار بگیرد.


خودرویی ها متعادل بودند اما در دقایق پایانی با موجی از عرضه مواجه شدند. به طوری که ایران خودرو ۲- خورد و ۲۱۰ تومان شد. خساپا با افت حدود ۲ درصدی مواجه شد و در ۱۸۷ تومان بست. خزامیا بعد از یک رالی صعودی امروز به صف فروش رسید و با افت حداکثری قیمت مواجه شد. در مقابل قطعاتی ها با اقبال خریداران همراه شدند به طوری که نمادهایی نظیر خمحرکه، خوساز، خکار و .... در سقف قیمتی به کارشان پایان دادند.


بزرگان بانکی امروز هم با افت قیمتی مواجه شدند. وبملت و وتجارت در مدار منی ۲ درصدی متوقف شد. وبصادر پس از جا به جایی ۱۳۰ میلیون برگه سهم در قیمت ۱۷۳ تومان بست. سامان و دی اما امروز را هم با رشد قیمتی به پایان رساندند و صعودی بودند.


فلزات اساسی ها امروز در سایه بزرگانشان معاملات خوبی داشتند. فولاد و فملی بالاخره در مدار مثبت به حرکت درآمدند و با رشد ۲ درصدی قیمت همراه شدند. ذوب نیز سوار بر موج تقاضا تا محدوده ۳.۷ مثبت پیشروی کرد و ۲۵۷ تومان شد.


خبر تعیین محدودیت برای قیمت سیمان از نظر روانی این گروه را تحت تاثیر قرار داد به طوری که، سیمانی هایی که در روزهای قبل با خریدارانشان رخ نمایی میکردند امروز تماما منفی بودند. سصفها، سفار و سباقر با صف فروش بستند.


پالایشی ها بیشتر روز را به درجا زدن در مرز صفر معاملاتی سپری کردند اما در دقایق پایانی با یک دنده معکوس رو به بالا به حرکت درآمدند و حتی تا یک قدمی سقف قیمتی هم پیشروی کردند. تقاضا در شپنا و شتران بیشتر بود و این دو نماد با رشد حدود ۴ درصدی به کارشان پایان دادند. شبندر ۳+ خورد و ۹۵۰ تومان شد و شبریز با همگروهی هایش همقدم شد و در تا محدوده ۲+ بالا آمد.


ناگفته نماند که باز هم خریداران بیشتر به سوی کوچک ها جلب شدند. به طوری که امروز قند و شکری ها و کاغذی ها و تک نماد هایی نظیر فاذر، غدشت، شفا، کسرا، بوعلی و ... در تیررس خریداران بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای وکار، سکرما و ثعتما و در بازه ۳۰ روزه نمادهای قنیشا، وکار و سکرما بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۵۳ درصد، فلوله با ۳.۶۲ درصد و دکیمی با ۳.۲۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام خزر با ۳.۳ درصد، ثشرق با ۳.۲۷ درصد و خفنر با ۳.۱۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل افزایش ۴۰۰ تومانی داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۱.۶۴ درصدی به نسبت روز گذشته، به ۱۴ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۵۱ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۹۹ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0