بااقتصاد
1400/10/13
15:26
اختلال در هسته سامانه معاملاتی و هسته رشد شاخص کل بورس/ ۶۰ درصد از نمادهای بورس تهران در مدار منفی دادوستد شدند

گزارش بازار/ دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ اختلال در هسته معاملاتی بورس تهران، معاملات امروز صبح را متوقف کرد و با رفع اختلالات، بازارهای سهام تهران شاهد افزایش حجم عرضه‌ها در بیش از ۶۰ درصد نمادهای مورد معامله بودند. شاخص کل بورس با کاهش قیمت سهام نمادهای بزرگ حدود ۳۰۰۰ واحد افت کرد و به رقم یک‌میلیون و ۳۷۶ هزار واحدی عقب نشست. شاخص کل هم‌وزن نیز ۲۷۷ واحد سرخ رنگ را به تن کرد و روی پله ۳۶۳ هزار و ۲۴۲ واحد به کف نشست. برای شاخص کل فرابورس هم ۶۴ واحد منفی در جایگاه ۱۸ هزار و ۵۹۵ واحدی رقم خورد.

شاخص‌سازان بورس تهران در مدار منفی


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه، روند دادوستدها در بورس و فرابورس روی مدار منفی قرار گرفت و تا پایان وقت بازار در همین روند ادامه یافت. کاهش قیمت در نمادهای نوری، فملی، تاپیکو، فخوز، امین و وغدیر بیش‌ترین میزان تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس تهران اعمال کرد و برکت، تنها نماد بزرگ و مثبت در این جدول بود. پرتراکنش‌های این بازار هم شسینا، برکت و خودرو بودند که برکت در مدار مثبت معاملات قرار داشت.


حآفرین تک نماد سبز فرابورس در میان بزرگان سرخپوش


در بازار فرابورس، معاملات منفی نمادهای غصینو، زاگرس، آریا، سمگا، فرابورس و شگویا بالاترین اثر کاهشی را بر شاخص آیفکس گذاشت و حآفرین، تنها نماد تاثیرگذار مثبت در این جدول نامیده شد. نمادهای فرابورس، با بیش‌ترین تراکنش منفی و حآفرین و گدنا، با بیش‌ترین تراکنش مثبت، بالاترین میزان نقل و انتقال معاملاتی را به خود اختصاص دادند.


کاهش بیش از ۳ درصدی قیمت برای ۱۲۹ نماد


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز ۶۲۳ نماد شرکتی را برای دادوستد سهام انتخاب کردند و ۲۴ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، روی تابلو نمایش داده شدند. طی این دادوستدها، برای ۷۶ نماد رشد قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۱۲۹ نماد نیز کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


آغاز به‌کار کمیته تحقیق و تفحص از سازمان بورس


امروز کمیته تحقیق و تفحص از سازمان بورس در مجلس آغاز به کار کرد و با حضور نمایندگان مجلس و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، نخستین جلسه کمیته تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد سازمان بورس در دوره مدیریت پیشین، برگزار شد.


درخواست عشقی برای تغییر فرمول قیمت سوخت پتروشیمی‌ها


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در مجلس خواستار تغییر فرمول تعیین قیمت سوخت پتروشیمی‌ها شد. مجید عشقی گفت: فرمول محاسبه نرخ سوخت توسط وزارت نفت باید به نحوی اصلاح شود که فاصله قیمتی زیادی با کشورهای رقیب تولیدکننده گاز وجود نداشته باشد.


سیگنال‌فروشان، عامل ضرر و زیان مردم در بورس!


محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، تصریح کرد: آموزش بورس باید فنی و با اخد مجوز باشد و اطلاعات غلط سیگنال‌فروشان باعث زیان مردم شد. به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نظر فعالان و آموزش‌دهندگان بازار برای اصلاح قانون بازار سرمایه اخذ می‌شود و این افراد نباید دغدغه‌ای داشته باشند. آموزش در بازار سرمایه باید اصولی و فنی باشد و تایید آن حتما از طریق کانالی با اخذ مجوز صورت گیرد.


علیزاده افزود: اگر کسی به بهانه آموزش اغواگری، سوداگری و سیگنال‌فروشی کند، ما با آن مخالف هستیم و باید جلو این فعالیت‌ها گرفته شود تا سهامداران مثل گذشته با ضرر و زیان مواجه نشوند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دو شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بازار بورس و فرابورس، با حجم ۶۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات روز گذشته، حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. از این مبلغ ۲۱۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۳۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسید و نسبت به روز معاملاتی گذشته، کاهش نشان داد.


ارزش معاملات خرد سهام در بورس و فرابورس امروز هم کاهشی بود و به بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان رسید که طی آن ۲۱۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها رخ داد. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای وگردش، پکرمان و برکت اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، سمگا و اتکام متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۲۰۵ ، ۱۷۷ و ۱۶۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع از نظر حجم و ارزش معاملات در بازار منفی و کم رمق امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۷۶.۰۷۰.۲۶ (۲۹۷۰.۴۵-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۶۳.۲۴۲.۱۷ (۲۷۷.۷۳-)


ارزش معاملات: ۲.۱۵۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: نوری، فملی و تاپیکو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۵۹۵.۴۲ (۶۴.۹۲-)


ارزش معاملات: ۱.۳۹۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین اثرگذاری منفی: غصینو، زاگرس و آریا


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0