همفکران
1400/08/10
14:29
گزارش بازار / سیگنال خرید آقای رئیس

شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰ روندی متفاوت از روزهای اخیر داشت و ۲۱ هزار واحد معادل ۱.۵۸ درصد بالا رفت و به یک میلیون و ۳۶۱ هزار واحد رسید. امروز مجید عشقی به شبکه سه تلویزیون رفت و در یک گفتگوی زنده درباره وضعیت بازار صحبت کرد. وی بازار را ارزنده دانست و از مردم خواست صبوری کنند و در آخر گفت: انشاالله از همین امروز قرمزی تابلو کاهش پیدا خواهد کرد. شاخص هم وزن نیز صعودی بود و ۳۱۰۰ واحد معادل ۰.۸۷ درصد افزایش یافت این شاخص نیمه اول کاملا صعودی بود اما نیمه دوم کمی افت کرد و پانصد واحد را از دست داد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰ روندی متفاوت از روزهای اخیر داشت و ۲۱ هزار واحد معادل ۱.۵۸ درصد بالا رفت و به یک میلیون و ۳۶۱ هزار واحد رسید. امروز مجید عشقی به شبکه سه تلویزیون رفت و در یک گفتگوی زنده درباره وضعیت بازار صحبت کرد. وی بازار را ارزنده دانست و از مردم خواست صبوری کنند و در آخر گفت: انشاالله از همین امروز قرمزی تابلو کاهش پیدا خواهد کرد. شاخص هم وزن نیز صعودی بود و ۳۱۰۰ واحد معادل ۰.۸۷ درصد افزایش یافت این شاخص نیمه اول کاملا صعودی بود اما نیمه دوم کمی افت کرد و پانصد واحد را از دست داد. فولاد، فملی و کگل بیش از همه در رشد شاخص نقش داشتند ولی هیچکدام به صف خرید نرفتند. رانفور، برکت و آپ سنگین‌ترین وزنه های شاخص برای رشد بودند، از این بین آپ و برکت به صف فروش رفتند اما رانفور با اینکه چند بار با کف قیمتی برخورد کرد ولی صف فروش نشد.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس نیز روز خوبی را تجربه کرد و توانست ۱۷۰ واحد معادل ۰.۹ درصد صعود کند و به ۱۹ هزار و ۴۰۱ واحد برسد. آریا، ذوب و صبا بیش از همه تاثیر مثبت و سمگا، شجم و اتکای بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه بازار امروز نتوانست تراز نقدینگی حقیقی‌ها را مثبت کند، به این ترتیب طی روز جاری ۲۳۳ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت و ارزش معاملات خرد امروز به ۳۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۶ میلیارد دلار شد.


شاخص بورس


خبرهای موثر

باید آرامش بر بورس حاکم شود. رئیسی: ادامه نوسانات بورس در زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، لذا باید تدبیری اندیشید تا آرامش بر این بازار حاکم شود و مردم و سرمایه گذاران خرد دچار نگرانی نشوند.

برنامه ما حذف قیمت‌گذاری مضر در صنایع بورسی است. خاندوزی، وزیر اقتصاد: به زودی زود خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد، به دنبال پیش‌بینی‌پذیر کردن نرخ‌های کلیدی اقتصاد و به تبع بورس هستم تا نااطمینانی از بازار زدوده شود. در گذشته برای تغییرات مکرر قیمت خوراک و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و قواعد پالایشی‌ها و فراخوان عموم به سهامداری مستقیم اشتباهات بزرگی صورت گرفته که باید با همکاری وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی و سازمان بورس شاهد کاهش این اشتباهات و ایجاد اطمینان در بازار باشیم. برای اعتمادآفرینی در حال اجماع‌سازی با وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی هستیم تا آنجا هم خبرهای امیدبخشی به اقتصاد منتقل کنیم.

مردم حوصله کنند، آینده بورس درخشان است. محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور: پیشنهاد می‌کنیم مردم صبر و حوصله کنند چرا که آینده بورس درخشان است، بورس مهم‌ترین کانال و مهم‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری در کشور است که تقویت خواهد شد. هجمه تبلیغاتی ایجاد شده علیه بورس، باعث ایجاد این مشکلات شد.


ترین های معاملات بورس

خودرو، فلزات اساسی و شیمیایی‌ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و خودرویی‌ها، سرمایه گذاری‌ها و بانک‌ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خپارس، خبهمن و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


خپارس خیلی زود صف خرید شد، این صف چند بار در طول روز عرضه شد اما باز هم خریداران کوتاه نمی‌آمدند. از ۱۷۰ میلیون سهم معامله شده ۶ درصد را سه کد حقوقی خریداری کردند و حقیقی‌ها ۹۶ درصد را به فروش رساندند و این روند موجب ورود ۵۰۶ میلیون تومان پول حقوقی به نماد شد. P/E خپارس منفی ۳.۲۹ است که نشان از ضرر ده بودن شرکت است. این نماد آخرین بار در اردیبهشت ۹۹ در این محدوده قیمتی بود زمانی که شاخص هنوز به یک میلیون واحد نرسیده بود.


بیشترین ورود و خروج پول

نسبت خرید و فروش حقیقی ها

حقیقی‌ها امروز بیشتر از دیروز دست به جیب شدند. آن‌ها بیش از همه به گروه‌های صتدوق های قابل معامله، فراورده‌های نفتی و فراکاب ها پول وارد کردند. حقوقی‌ها نیز در فلزات اساسی، دارو و بانک‌ها فعال بودند. در بین نمادها شپنا محبوب‌ترین نماد حقیقی‌ها نام گرفت و پس از او فرابورس و سرو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. برکت ح، میدکو و غزر نیز بیشترین حمایت حقوقی‌ها را با خود داشتند.


شپنا هم خیلی زود صف خرید شد. از ۹۲ میلیون سهم معامله شده ۳۵ درصد توسط حقوقی‌ها عرضه و ۹۵ درصد توسط حقیقی‌ها خریداری شد تا شاهد ورود ۲۹ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد باشیم. P/E شپنا ۵.۲۲ اعلام شده است که در محدوده میانگین گروه فراورده‌های نفتی و پایین‌تر از میانگین بازار قرار دارد. شپنا با حمایت مهمی برخورد کرده است و اگر به آن واکنش مثبت نشان دهد می‌تواند در گام اول تا ۱۱۵۰۰ ریال صعود داشته باشد.


میدکو تمام روز را در بازه مثبت به سر می‌برد و به لطف حمایت حقوقی‌ها صف فروش نشد. در آخرین لحظات ناگهان تقاضا رشد کرد و قیمت را با خود تا بازه مثبت بالا کشید. یک کد حقوقی ۹۵ درصد از ۴.۵ میلیون سهم معامله شده را خرید، یک کد حقوقی هم در سمت عرضه فعال بود و ۲۳ درصد از معاملات را عرضه کرد تا در نهایت ۱۵ میلیارد تومان پول حقوقی وارد نماد شود. P/E میدکو ۱۶۳ اعلام شده است که چندین برابر میانگین بازار و میانگین گروه فلزات اساسی است.


ورود و خروج پولی حقیقی به صنایع
ورود و خروج پول حقیقی به نمادها

نمادهای مشکوک

قچار، زقیام و فافق بیشترین حجم مشکوک را در بازه ۷ روزه داشتند، مشکوک‌ترین نمادها در بازه ۳۰ روزه هم زقیام، قچار و غزر بودند.


زقیام روز را با صف فروش شروع کرد در ابتدا افزایش تقاضا صف را جمع کرد اما خیلی زود دوباره عرضه‌ها موجب تشکیل صف شدند. یک کد حقوقی در سمت عرضه و یک کد حقوقی نیز در سمت تقاضا فعال بودند تقریبا مشارکت یکسانی داشتند و در نهایت تنها ۴۳ میلیون تومان خروج پول حقیقی اتفاق افتاد. میانگین حجم ماهانه این نماد ۳۱۱ هزار سهم بود ولی امروز ۴۶ میلیون سهم دست به دست شد و رکورد حجم معاملات این نماد شکسته شد. P/E زقیام ۱۵.۳۵ است که هم از میانگین بازار و هم از میانگین گروه زراعت بالاتر است. قیمت هر سهم این نماد در پایین‌ترین سطح از اسفند ۹۸ تا کنون قرار دارد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را وثخوز با ۵ درصد رشد کسب کرد و پس از او غالبر و زشگزا با ۴.۹۹ درصد و خراسان با ۴.۹۸ درصد بهترین عملکرد را داشتند. در مقابل سه نماد کاسپین با ۵ درصد، دروز با ۴.۹۹ درصد و پلوله با ۴.۹۸ درصد بدترین عملکرد روزانه را داشتند.


وثخوز تمام روز در صف خرید بود و تنها ۳۴۸ هزار سهم در این نمد مبادله شد. تمام حجم معاملات توسط حقیقی‌ها عرضه و خریداری شد. P/E وثخوز به ۲۵۹.۹۷ رسیده است که نشان فاصله بسیار زیادی با میانگین کل بازار دارد. این نماد از بهمن ۹۹ که سقف قیمتی خود را لمس کرد تا کنون در روند نزولی است اما به نظر می‌رسد به تازگی به کف معتبری برخورد کرده است.


کاسپین از ابتدا روز در صف فروش رفت. دو کد حقوقی از فرصت استفاده کردند و در همان دقایق اول ۵۶ درصد از ۴.۵ میلیون سهم معامله شده را خریداری کردند و ۲ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد تزریق کردند؛ اما حقیقی‌ها به تنهایی در سمت عرضه فعالیت داشتند و ۱۰۰ درصد از عرضه‌ها را بر عهده گرفتند. P/E کاسپین به ۹.۴۲ رسیده است که کمی بالاتر از میانگین بازار و میانگین گروه دارویی است. این نماد از نیمه تیر ماه تغییر روند داد و تا کنون ۵۰ درصد رشد کرده است، هرچند چند روزی است که در حال اصلاح است و به نظر می‌رسد به حمایت معتبری رسیده.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز تلاش کرد تا رشد کند و حتی تا ۲۷۶۰۰ هم بالا رفت اما ساعت یک بعد از ظهر نا امید شد و تا کنون ۰.۰۱ درصد نسبت به دیروز افت کرده است و به ۲۷ هزار و ۵۷۳ تومان رسیده.


سکه طرح جدید رشد ۰.۳۳ درصدی دارد و اکنون با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان در حال خرید و فروش است.


انس طلا روز اول هفته را با رشد ۰.۲۱ درصدی شروع کرد و به قیمت ۱۷۸۶ دلار رسید.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟


انتهای خبر

0
0