بااقتصاد
1401/05/01
11:29
افزایش نرخ بهره عامل اصلی کاهش قیمت کامودیتی محورها

ارزش معاملات سهام در این روز ها کف های جدید تری می سازد به طوری که در بعضی روز ها، ارزش معاملات سهام خرد به کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان هم می رسید که شاید نا امید کننده ترین اتفاق ممکن برای سهام داران به حساب بیاید.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، در روز های اخیر گزارش سه ماهه ی فصل بهار شرکت های بورسی روی سامانه کدال نشست. اما بر خلاف سال های قبل که انتشار گزارش های خوب توسط شرکت ها استقبال خریداران را به خرید سهام افزایش می داد این بار شاهد چنین امری نبودیم و قرمزی تابلوی بورس حتی با انتشار گزارش های مثبت فصلی شرکت ها هم جای خود را با رنگ سبز تعویض نکرد.


ارزش معاملات سهام هم در این روز ها کف های جدید تری می سازد به طوری که در بعضی روز ها، ارزش معاملات سهام خرد به کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان هم می رسید که شاید نا امید کننده ترین اتفاق ممکن برای سهام داران به حساب بیاید.


افزایش نرخ بهره عامل اصلی کاهش قیمت کامودیتی محورها


اقتصاد جهانی پسا کرونایی، تمام قد برای رویارویی با تورمی که حاصل از سیاست های انبساط پولی دولت ها برای عبور از وضعیت همه گیری ویروس کرونا اتخاذ شده بود، آماده می شود. در همین راستا بانک های مرکزی اقتصاد های بزرگ و پیشرو جهانی همگی به واسطه ی ابزار های مالی و پولی که در اختیار دارند به دنبال لگام زدن بر اسب افسارگسیخته ی تورم هستند.


فدرال رزرو به عنوان بانک مرکزی بزرگترین اقتصاد دنیا و به تبع آن بانک های مرکزی سایر کشور ها اکثرا با متوسل شدن به ابزار پولی نرخ بهره، سعی در انقباضی کردن اقتصاد خود دارند، به دنبال این رویکرد های انقباضی و کم شدن تقاضا در بازار کالا قیمت کامودیتی ها افت قابل توجهی را تجربه کردند.


شرکت‌های کامودیتی محور در بورس تهران، که اغلبا از ارزش بازار بالایی برخوردار هستند به تبعیت از کاهش قیمت کامودیتی ها جهانی، با کاهش قیمت مواجه شدند و در همین راستا طی چند روز گذشته شاخص کل بورس پس از کشمکش‌های بی‌حاصل در نهایت سطح یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحدی را هم از دست داد و با رسیدن به سطح یک‌میلیون و ۴۶۹‌هزار واحدی در روز یکشنبه بر یاس و ناامیدی فعالان بازار سهام برای حرکت قیمت‌ها در روزهای بعدی افزود.


رشد بی وقفه ی نرخ بهره بین بانکی


فعالان کمی با تجربه تر بازار سرمایه که سنوات گذشته هم سابقه حضور در این بازار را دارند، به خوبی از قرابت های زمانی رشد نرخ بهره ی بین بانکی و نزول شاخص کل آگاه هستند. گرچه به اعتقاد برخی کارشناسان نرخ بهره ی بین بانکی تاثیر چشم گیری رو بازار سرمایه ندارد اما تجربه یک دوسال بورس تهران نشان می دهد که رابطه ی عکسی بین نرخ بهره ی بین بانکی و شاخص کل وجود دارد.


تعداد زیادی از صاحب‌نظران بازار سرمایه در سال قبل رشد نرخ بهره ی بین بانکی را به عنوان عاملی مهم در ریزش سنگین بازار در سال ۹۹ برمی شمرند. شوک‌هایی که به واسطه تغییر نرخ بهره بین بانکی به بازار سرمایه در سال ۹۹ وارد شد بسیار در روند بازار تاثیرگذار بود به طوری که شاهد بودیم، زمانی که بازار در روزهای سبز و رو به رشد خود به سر می‌برد نرخ بهره بین بانکی زیر ۱۰ درصد و پس از چنین ریزش سنگینی در اواخر سال ۱۳۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰، نرخ بهره بین بانکی به حدود ۲۰ درصد هم رسید.


امروز نیز نرخ بهره ی بین بانکی پا را حتی از مرز ۲۱ درصد فراتر گذاشته و به ۲۱.۱۴ درصد رسیده است که می توان از دیگر عواملی که تنفس تازه را از بازار سرمایه گرفته است، دانست.


بارقه های امید در چشم انداز تورم جهانی مولفه تاثیرگذار بر اقتصاد جهانی که کمی باعث امیدواری سرمایه گذاران شد، چیزی نبود جز افت شاخص دلار و رشد قیمت‌های جهانی که در اثر افزایش خوش‌بینی سرمایه‌گذاران آمریکایی و به تبع آنها سرمایه‌گذاران بین‌المللی روی داده است. بر این اساس قیمت دلار در مقایسه با ۶ ارز دیگر مورد بررسی طی یکی دو روز کاهش یافت و سبب شد شاخص یادشده از محدوده ۱۰۹ به سطح ۱۰۷ واحدی کاهش پیدا کند.


سرمایه‌گذاران پس از اینکه دیدند در ماه گذشته تورم در بخش انرژی و مواد غذایی افزایشی نبوده است، به اظهارنظرهای امیدوارانه در خصوص سهل‌تر شدن روش مقابله تورم از سوی فدرال رزرو پرداختند. بر این اساس در حال حاضر بازارهای جهانی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که احتمالا تصمیمات پیش روی سیاستگذار پولی در ایالات متحده این بار به رشد ۷۵/۰ درصدی نرخ بهره منتهی نخواهد شد. همین امر در کنار تصمیم جدید چینی‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی با پرداخت تسهیلات و کمک‌مالی سبب شد در روز معاملاتی اخیر ترمز روند صعودی در شاخص دلار کشیده و قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها با افزایش همراه شود.


فضای مبهم سرمایه گذاری دلیل اصلی عقب نشینی پول ها از بازار سرمایه


برای سرمایه گذاری در هر بازاری اولین و مهم ترین رکن امنیت در سرمایه گذاری است. اصولا در همه جای دنیا سرمایه گذاران به دنبال مکانی امن هستند تا بتوانند در آن سرمایه گذاری کنند. امنیتی که در اینجا منظور است قطعا مفهومی ورای امنیت فیزیکی در بر می گیرد. بازار سرمایه بدون شک محل امنی برا سرمایه گذاران حداقل در یکی دو سال قبل نبوده است. از وعده های دولت مردان دردولت قبل تا تشویق برای حضور توده مردم، از عرضه های صندوق های دولتی به قیمت های بالا و تصمیمات خلق الساعه، عدم حمایت از آن ها تا تخلفات آشکار و نهانی که در بازار سرمایه صورت در این یکی دو سال صورت گرفت، همه و همه چیزی جز اتش زدن بر خرمن اعتماد مردم تازه ورود به بازار سرمایه نبود.


در این روز ها هم، عدم اتخاذ سیاست‌های پولی قابل اتکا و همچنین در ابهام ماندن برجام سبب شده تقریبا هیچ‌کس تصویری روشن از احتمالات پیش رو نداشته باشد. دقیقا به همین دلیل است در تمامی بازار به جز بازار سهام نیز در روزها و هفته‌های اخیر نوسان‌های رخ‌داده بسیار اندک بوده‌اند و حتی با وجود افت قیمت طلا در بازارهای جهانی بهای سکه کاهش محسوسی نداشته است. در واقع آنچه در تمامی بازارها اتفاق افتاده می‌توان به عنوانی پازلی بزرگ‌تر دید که بورس را هم در خود جای داده است. سرمایه‌گذار مانند فردی که از ارتفاع آویزان مانده و جرات تکان خوردن ندارد در بیشتر مواقع قیمت‌ها را آنچنان بی‌تحرک نگه می‌دارد که انگار هیچ عاملی برای اثر‌گذاری بر قیمت‌ها وجود ندارد.


همچنین برای مثال صنایعی نظیر خودرو همچنان تحت‌تاثیر قیمت‌گذاری دستوری زیان را انباشته می‌کنند و آنهایی هم که مانند پالایشی‌ها با افزایش قابل‌توجه کرک اسپرد در فصل بهار روبه‌رو بودند احتمالا در ماه‌های آتی به سبب افت قیمت نفت ناشی از افزایش نرخ بهره در آمریکا نتوانند بهار رویایی ۱۴۰۱ را در تابستان تکرار کنند.


آینده سرمایه گذاری بلند مدت در بازار سرمایه روشن است


شاید فعالان قدیمی تر بازار سرمایه هم که سرد و گرم بیشتری را نسبت به تازه واردان چشیده اند، چنین شرایطی را تا کنون پشت سر نگذاشته بودند، اما آمار ها و بررسی سابقه تاریخی بازار سرمایه نشان می دهد که در بلند مدت همچنان جذاب ترین بازار برای سرمایه گذاری است. ذات مازار های مالی با نوسان همراه است و بازار سرمایه هم از این قاعده مستثنی نیست، این روزهای رکودی و حوصله سر بر هم می گذرد و سرمایه گذارانی که آگاهانه و هوشمندانه به سرمایه گذاری در بازار سرمایه پرداختند بلاخره مزد صبرشان را خواهند گرفت./تسنیم


انتهای خبر

0
0