همفکران
1401/08/11
14:43
وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته دوم آبان؛ برگشت بازدهی شاخص ها به مدار مثبت

طی هفته دوم آبان ماه ارزش معاملات خرد بازار با بهبود اندکی نسبت به هفته قبل همراه شد. میانگین ارزش معاملات خرد روزانه این هفته ۲،۳ همت بود که در مقایسه با هفته اول آبان رشد ۵ درصدی را تجربه کرد. این دومین هفته متوالی است که ارزش معاملات خرد روند صعودی گرفته است...

وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته دوم آبان؛ تداوم روند افزایشی ارزش معاملات خرد برای دومین هفته متوالی، برگشت بازدهی شاخص ها به مدار مثبت، ورود دلار به کانال ۳۴ هزار تومان


طی هفته دوم آبان ماه ارزش معاملات خرد بازار با بهبود اندکی نسبت به هفته قبل همراه شد. میانگین ارزش معاملات خرد روزانه این هفته ۲،۳ همت بود که در مقایسه با هفته اول آبان رشد ۵ درصدی را تجربه کرد. این دومین هفته متوالی است که ارزش معاملات خرد روند صعودی گرفته است.


شرایط بازار نسبت به هفته قبل امیدوارکننده تر بود. شاخص کل که هفته گذشته بیش از ۵ درصد نزول کرده بود این هفته ۳،۴ درصد رشد کرد. شاخص هموزن هم ۱،۲ درصد صعود داشت. در حالی که طی هفته قبل ۴،۶ درصد افت کرده بود.


طی روزهای اخیر ۶۰ درصد از صنایع با بازدهی مثبت همراه شدند. صنایع حمل و نقل، فرآورده های نفتی و فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی بیشترین رشد ارزش بازار را تجربه کردند. اما در مقابل صنایع پیمانکاری صنعتی، محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری و اطلاعات و ارتباطات متحمل بیشترین بازدهی منفی شدند.



در هفته جاری ۶۷ درصد از نمادها با افت قیمت مواجه بودند. بیشترین بازدهی منفی را نمادهای تاپکیش، ولغدر، خوساز، قشیر، اتکای، اتکاسا، وبهمن و وسرمد متحمل شدند. اما ۲۲۰ نماد رشد قیمت را تجربه کردند که در راس آن ها ثرود، کشرق، گدنا، وتعاون، وصنعت و وثوق قرار داشتند.


این هفته دلار حدود ۴ درصد افزایش یافت و به کانال ۳۴ هزار تومان ورود کرد.



شنبه؛ شاخص مثبت شد اما ...


بازار در نخستین روز از هفته جاری معادل و مثبت شروع شد. طوریکه تعداد نمادهای مثبت و منفی برابر بود. در یکساعت ابتدایی شاخص کل ۶ هزار واحد افزایش یافت اما بعد از گذشت یکساعت تعداد نمادهای منفی از مثبت پیشی گرفت و هیجانات اولیه خرید فروکش کرد. در انتها، شاخص کل ۳,۵۶۵ واحد افزایش داشت اما شاخص هموزن ۳,۲۱۶ واحد افت کرد. ارزش معاملات خرد بیش از ۲,۶ همت و تراز پول خرد بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان منفی شد. امروز بیشترین خروج پول خرد از بازار طی ۵ ماه اخیر و سنگین ترین خروج پول خرد از صندوق های با درامد ثابت بازار طی یکسال اخیر رقم خورد.


نرخ بهره بین بانکی با ۱۲ صدم درصد رشد نسبت به هفته قبل به ۲۰،۹۸ درصد رسید.


با دستور رئیس کل بانک مرکزی ارز واردات خودرو تامین شد. واردات خودرو با کیفیت دیگر مانعی ندارد. با ابلاغ بسته ۱۰ بندی حمایت فوری از بازار سرمایه اصل و سود ۲۰ درصدی ۹۶ درصد از سهامداران حقیقی بازار بیمه شد. یکی از بندهای این بسته حمایتی واریز ۵ همت به صندوق تثبیت بود. پس از ابلاغ این بسته جامع در راستای اجرای بند چهارم آن، امروز هزار میلیارد تومان از معوقات بودجه‌ای به صندوق تثبیت بازار واریز شد. بدین ترتیب معوقات جهت واریز به صندوق تثبیت به ۴ همت کاهش یافت.


صادرات ایران به ترکیه در ۹ ماهه نخست ۲۰۲۲ با رشد قابل توجه ۴۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۲.۶ میلیارد دلار رسید. براساس اطلاعیه بورس کالای ایران، تعداد ۲۰۰ دستگاه هایما S ۷ مشکی و ۵۰ دستگاه هایما S ۷ مشکی سفارشی فردا، هشتم آبان در بازار فیزیکی (تالار خودرو) عرضه می شود. تاریخ تحویل این محصول های ایران خودرو ۱۶ آذر یعنی ۳۸ روزه خواهد بود. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت بخشی از مشکلات ترخیص نهاده‌های دامی از بنادر رفع و با کمک دستگاه‌های اجرایی و اخذ تعهد مالی، حدود ۵۰۰ هزار تن، یعنی نیمی از نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی در حال بارگیری و تخلیه است.


در بازار رمز ارزها بیت کوین پس از مدتها توانست کانال ۲۰ هزار دلاری را پس بگیرد و به بالای این محدوده برسد.


دلار آزاد در محدوده ۳۲،۹۰۰ تا ۳۲,۸۰۰ تومان داد و ستد شد.


یکشنبه؛ سبز شدن بیش از نیمی از بازار در ساعت پایانی


بازار امروز متعادل شروع شد اما بیش از ۷۰ درصد از نمادها منفی بودند. در ادامه اما طی ساعت پایانی هر چه به انتهای بازار نزدیکتر شدیم رنگ سبز بر جو عمومی بازار غالب شد و عمده نمادهای بزرگ بازار یا مثبت شدند یا اگر مثبت بودند با رشد قیمت همراه شدند. به طوریکه درانتها بیش از نیمی از بازار سبزپوش بود. شاخص کل حدود ۱۰ هزار واحد رشد کرد اما شاخص هموزن نزدیک به ۲ هزار واحد منفی خورد. ارزش معاملات خرد به حدود ۲,۳ همت رسید و حقیقی ها بیش از ۴۹۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار بیرون بردند.


ایران خودرو امروز ۲۰۰ دستگاه خودروی هایما S۷ مشکی به تاریخ تحویل ۱۶آذرماه با قیمت پایه ۷۴۲.۵۰۰.۰۰۰ در بورس کالا عرضه کرد که کل حجم عرضه با قیمت ۸۱۰.۵۱۲.۵۰۰ و با رقابت ۹ درصدی نسبت به قیمت پایه معامله شد. با احتساب ۱۳٪ مالیات و عوراض و ۴.۲۰۰.۰۰۰ تومان سایر هزینه ها بهای تمام شده خودروی هایما S۷ مشکی ۹۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان می شود.


ررسی روند حجم نقدینگی از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه حاکی از آن است که در این مدت حدود ۷۷۱ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان به حجم این متغیر افزوده شده به عبارت دیگر، حجم نقدینگی در این مدت نسبت به سال قبل ۳۳.۶ درصد بیشتر شده است. عصر امروز در کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نرخ خوراک پتروشمی ها تصمیم گیری خواهد شد. وزارت اقتصاد با اشاره به اقدامات سازمان بورس در رابطه با بودجه ۱۴۰۲ اعلام کرد دولت اکنون در تلاش است در تدوین و سپس در همکاری با کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در مجلس بتواند به توافق مشترکی درباره متغیرهای اثرگذار بر سودآوری شرکت‌های بورسی برسد تا بودجه ۱۴۰۲ بودجه‌ای امیدوار کننده برای بازار سرمایه باشد.


دلار آزاد همچنان در محدوده ۳۲,۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان است.


دوشنبه؛ خریداران بازار را در دست گرفتند


بازار با روند متعادلی شروع شد. از همان ابتدا تعداد نمادهای مثبت از منفی بیشتر بود اما در ادامه وضعیت کلی بازار به حدی خوب شد که ۸۰ درصد از سهم ها سبزپوش شدند. پس از چندین روز شاهد بالاتر رفتن ارزش صفوف خرید از فروش بودیم. در انتها، شاخص کل بیش از ۱۵ هزار واحد رشد کرد. ارزش معاملات خرد ۲,۳ همت و تراز پول خرد منفی ۴۲ میلیارد تومان شد.


پس از سه روز رقابت بر سر خرید بلوک ۱۲ درصدی فارس، بالاخره این بلوک ۵۸۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهمی با قیمت ۱۸۵۱ تومان به سرمایه گذاری اهداف رسید.


معاون اول رئیس‌جمهور با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک‌مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، تصویب‌نامه هیئت وزیران درخصوص واردات خودرو که شامل اصلاح تصویب نامه قبلی واردات خودرو است را ابلاغ کرد. شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را تصویب کرد. تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده تهران در شهریور ماه به ۵.۴ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۱۰.۲ درصد و ماه مشابه سال قبل یک درصد کاهش را نشان می‌دهد. اما متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۳۷.۲ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۱.۲ درصدی نسبت به ماه قبل است.


سخنگوی وزارت صمت گفت با اضافه شدن ۵ شرکت دیگر به فهرست واردکنندگان خودرو، تعداد شرکت‌های واردکننده خودرو تا امروز به ۱۲ شرکت رسیده است. کل این شرکتها عبارتند از سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث موتور، آرین موتور، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیارخودرو


شبکه سی بی اس براساس نتایج نظرسنجی صورت گرفته پیش بینی کرد که جمهوریخواهان با پیروز در انتخابات میان دوره ای اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار خواهند گرفت.


دلار آزاد یکبار دیگر به بالای ۳۳ هزار تومان رسید.


سه شنبه؛ رای اعتماد دوباره مجلس به وزیر صمت


امروز هم در بازار شاهد برتری خریداران نسبت به فروشندگان بودیم. به طوری که حدود ۸۰ درصد از سهم ها نسبت به دیروز افزایش نرخ را تجربه کردند. در انتها، ارزش معاملات خرد به حدود ۲,۳ همت و تراز پول خرد به منفی میلیارد تومان رسید. شاخص کل بیش از ۱۰ هزار واحد و شاخص هموزن بالغ بر ۴ هزار و ۲۰۰ واحد افزایش یافتند.


مجید عشقی گفت سازمان بورس حمایت‌های خود را محدود به بسته ۱۰ بندی نمی‌کند. جهت افزایش اثرگذاری اقدامات حمایتی، قصد ارائه یک پیشنهاد چندبندی (سه الی چهار بند) به ستاد اقتصادی دولت را داریم و در تلاش برای اخذ مصوبه‌هایی در راستای رفع دغدغه‌های کلان بازار سهام هستیم. رئیس سازمان بورس اعلام کرد صندوق توسعه ملی برای اولین بار با کد معاملاتی خود سهام خرید. مدیرعامل بورس تهران گفت به غیر از موضوع بحث بیمه سبدهای سهام افراد خرد بازار تا ۱۰۰ میلیون تومان، برای حمایت از سرمایه‌گذاران غیرمستقیم بازار سرمایه، حتی سرمایه‌گذاری افراد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بعد ابلاغ سازوکار مربوطه توسط سازمان بورس، تضمین خواهد شد. محسن منصوری که به عنوان استاندار تهران مشغول بودند به جمع هیئت دولت پیوست و با حکم رییس جمهوری به عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهوری انتخاب شد. مجلس دوباره به فاطمی‌امین رای اعتماد داد. خبرگزاری تسنیم نوشت؛ درحالی طبق مصوبه شورای پول و اعتبار و تاکید چندباره بانک مرکزی نرخ سود سپرده‌های بانکی باید ۱۸ درصد باشد که در برخی بانک‌های دولتی این نرخ به ۲۰ درصد و بانک‌های خصوصی برای سپرده های میلیاردی به ۲۳ درصد هم رسیده است.


بهای هر اونس طلا با ۴.۲ درصد افزایش به ۱۶۳۷ دلار و ۸۰ سنت رسید. این در حالی است که قیمت طلای جهانی پیش از این به پایین‌ترین سطح خود از ۲۱ اکتبر رسیده بود.


دلار آزاد تا محدوده ۳۳,۴۰۰ تومان افزایش یافت.


چهارشنبه؛ ورود دلار به کانال ۳۴ هزار تومان


در ابتدای امروز بازار با قدرتنمایی فروشنده ها آغاز شد. طوریکه حدود ۶۵ درصد از نمادها منفی بودند اما در نیمه دوم قدرت طرف خرید بیشتر شد و در انتها بیش از نیمی از نمادها مثبت شدند. شاخص کل بیش از ۳ هزار واحد و شاخص هموزن حدود ۷۰۰ واحد رشد کرد. ارزش معاملات خرد ۲ هزار میلیارد تومان و تراز پول خرد منفی ۲۷۲ میلیارد تومان شد.


بر اساس اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در رتبه اول شدت مصرف انرژی جهان قرار گرفت. مجلس شورای اسلامی با حمایت از واریز مطالبات معوق صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه از پیگیری فوری برای وصول وام‌ها و تسهیلات پرداخت شده صندوق توسعه ملی به برخی نهادها و سازمان‌ها خبر دادند. طبق مصوبه جدید شورای عالی بورس، عملکرد اشخاص تحت نظارت سازمان بورس از حیث تخلفات افشا می‌شود. رئیس سازمان بورس گفت سهامی که اکنون در بازار وجود دارد همه در یک شرایط نیستند و قیمتی که در برخی از سهام ارزنده وجود دارد احتمالا دیگر تکرار نخواهند شد. اکنون به صورت دائم در حال برگزاری جلسات با بانک مرکزی هستیم و تعامل خوبی را با آنها داشتیم که این تعامل به صورت دائم با بانک مرکزی ادامه دارد. اکنون رقمی برای واریز به صندوق تثبیت باقیمانده که به نظر می‌رسد تا چند روز آینده رقم قابل توجهی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.


بر اساس اعلام شرکت ایران‌خودرو پیش از ظهر امروز مراسم قرعه‌کشی دو طرح فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش یک ساله محصولات این شرکت با حضور نهادهای نظارتی آغاز شد.


بهای هر اونس طلا با ۰.۶ درصد افزایش به ۱۶۴۸ دلار و ۷۰ سنت رسید.


دلار آزاد به بالای ۳۴ هزار تومان رسید.



انتهای خبر

0
0