بورس۲۴
1402/03/10
11:44
پیش بینی افزایش ۵۵۰ میلیارد تومانی درآمد عملیاتی در «نطرین»

بورس ۲۴: دوره مالی ۱۴۰۱ شرکت عطرین نخ قم با ثبت سود ۳۵۸ ریالی به ازای هرسهم ( Earning Per Share ) به پایان رسید. عایدی هر سهم شرکت در این دوره ، افزایش ۲۳٪ را نسبت به دوره مقایسه ای نشان می دهد.

پیش بینی افزایش 550 میلیارد تومانی درآمد عملیاتی در «نطرین»

بورس۲۴ : دوره مالی ۱۴۰۱ شرکت عطرین نخ قم با ثبت سود ۳۵۸ ریالی به ازای هرسهم ( Earning Per Share ) به پایان رسید. عایدی هر سهم شرکت در این دوره ، افزایش ۲۳٪ را نسبت به دوره مقایسه ای نشان می دهد. سرمایه ثبت شده شرکت طی دو سال گذشته تغییری نداشته است ( ۷۷.۵ میلیارد تومان ).


در این دوره درآمد های عملیاتی (Operating Income ) شرکت با رشد ۸۴٪ از ۱۶۳ به ۲۹۹ میلیارد تومان رسیده است. با وجود افزایش ۱۱۰٪ بهای تمام شده فعالیت های عملیاتی ( از ۱۱۳ به ۲۳۸ میلیارد تومان ) ، سود ناخالص (Gross Profit ) واحد تجاری با افزایش ۱۱.۹ میلیاردی از ۴۹ به ۶۱ میلیارد تومان رسیده است. حاشیه سود ناخالص (Gross Margin ) در دوره ۱۴۰۱ ، ۲۰٪ محاسبه شده است.


هزینه های اداری تشکیلاتی (Generally and Adminstrative Costs ) دوره ۱۴۰۱ نسبت به دوره قبلی ، افزایش ۳.۴۶ میلیاردی را نشان می دهد ( افزایش ۵۷٪ از ۶ به ۹.۵ میلیارد تومان ). فعالیت های عملیاتی این بنگاه اقتصادی در این دوره به سود عملیاتی معادل ۵۵ میلیارد تومان ختم شده که مبین افزایش ۲۶٪ نسبت به مقطع مقایسه ای است ( سود عملیاتی دوره ۱۴۰۰ : ۴۳.۵ میلیارد ). لازم به ذکر است که در این مدت به ازای هر ۱۰۰ تومان درآمد عملیاتی ، ۱۸ تومان سود عملیاتی کسب شده است ( Operating Margin )


در این دوره ، همانند دوره قبلی ، مجموعا ۱۸۱ میلیارد تومان تسهیلات بانکی ( Received Loans ) به واحد تجاری تزریق شده است. مبلغ ۱۷۱ میلیارد تومان بابت بازپرداخت اصل تسهیلات و ۲۶ میلیارد تومان بابت سود تسهیلات ( Finance Costs ) پرداخت شده است. هزینه های مالی دوره ۱۴۰۱ افزایش ۹.۴ میلیاردی را نسبت به دوره قبلی نشان می دهد. همچنین سرفصل تسهیلات مالی در صورت وضعیت مالی (SFP ) مانده ای معادل ۱۳۴ میلیارد تومان را نشان می دهد که نسبت به مقطع مقایسه ای ، ۷٪ افزایش یافته است.


واحد مالی شرکت برای دوره ۱۴۰۱ ، ذخیره مالیاتی (Tax Provision ) معادل ۴ میلیارد تومان در نظر گرفته است. با عنایت به رقم مالیات برآوردی ، عملکرد واحد تجاری در دوره ۱۴۰۱ به سود خالص ۲۷.۷ میلیاردی ختم شده که نسبت به مقطع مقایسه ای ، ۵.۲ میلیارد تومان افزایش را نشان می دهد ( رشد ۲۳٪ ). توجه فرمایید که در این دوره ، عایدی عملیاتی هر سهم با افزایش ۳۸٪ از ۴۵۰ ریال دوره ۱۴۰۰ به ۶۲۰ ریال رسیده است.


بهبود قابل ملاحظه ای در وضعیت نقدینگی واحد تجاری به چشم می خورد. در دوره ۱۴۰۱ ، خالص وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی واحد تجاری تقریبا دو برابر شده ( افزایش ۹۰٪ ) و از ۲۶.۳ به ۵۰.۲ میلیارد تومان رسیده است. مبلغ ۱۱.۲ میلیارد تومان نیز بابت تحصیل دارایی های ثابت مشهود سرمایه گذاری شده است.


در انتهای اسفند ۱۴۰۱ ، ساختار سرمایه شرکت بر ۹۷ میلیارد حقوق مالکانه و ۱۶۳ میلیارد بدهی استوار می باشد. بخش اعظم بدهی های شرکت ( ۱۶۲ میلیارد تومان ) سررسید کمتر از یک سال داشته است. ۸۳٪ از بدهی های جاری ( ۱۳۴ میلیارد تومان ) مربوط به تسهیلات بانکی می باشد. سود انباشته واحد تجاری نیز در این تاریخ ، ۲۲.۶ میلیارد تومان گزارش شده است.


آنالیز تولید و فروش :


در دوره ۱۴۰۱ مجموعا ۲۹۹ میلیارد تومان درآمد از محل فروش محصولات (انواع نخ ) عاید شرکت شده است. عمده درآمد شرکت از محل فروش سه محصول نخ سفید FDY ۱۵۰ ( ۷۸.۳ میلیارد ) ، نخ DLY ( ۵۰.۳ میلیارد ) و نخ سفید FDY ۸۰۰ ( ۳۲.۸ میلیارد تومان ) حاصل شده است. آنالیز تناژ تولید و فروش این محصولات به شرح زیر است:


۱) تناژ تولید و فروش نخ سفید FDY ۱۵۰ نسبت به مقطع مقایسه ای تغییر چندانی نداشته و در دوره ۱۴۰۱ ، ۱.۱۲۷ تن از این محصول تولید شده است. در این دوره ، ۱.۱۱۷ تن از این محصول در بازار داخل به نرخ موزون ۶۶.۸ میلیون تومان در هر تن فروخته شده و درآمدی معادل ۷۴.۷ میلیارد تومان به همراه داشته است. نرخ فروش این محصول نسبت به مقطع مقایسه ای ، افزایش ۷.۹ میلیون تومانی در هر تن را نشان می دهد. همچنین در این دوره ، ۴۸ تن از این محصول در بازارهای صادراتی به نرخ هر تن ۷۵.۴ میلیون تومان عرضه شده و درآمدی معادل ۳.۶ میلیارد تومان به همراه داشته است. مدیریت واحد تجاری در بودجه عملیاتی دوره ۱۴۰۲ ، تولید و فروش ۱.۲۰۰ تن از این محصول را به نرخ ۶۸.۳ میلیون تومان به ازای هر تن در بازار داخلی پیش بینی کرده که در صورت تحقق ، ۸۲ میلیارد تومان درآمد عاید شرکت خواهد شد. همچنین تولید و فروش ۱۰۰ تن از این محصول نیز در بازار های صادراتی پیش بینی شده که در صورت فروش با نرخ برآوردی ۷۸ میلیون تومانی ، ۷.۸ میلیارد تومان درآمد صادراتی مورد انتظار خواهد بود. بر اساس اطلاعات گزارش مالی دوره ۱۴۰۱ ، حاشیه سود ناخالص این محصول ۲٪ می باشد. لازم به ذکر است که در جدیدترین گزارش ماهانه ( منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۲ ، نرخ فروش هر تن ، ۸۵.۸ میلیون تومان گزارش شده است ). ظرف دو ماه ابتدایی دوره ۱۴۰۱ ، با فروش ۱۸۱ تن از این محصول ۱۵٪ بودجه فروش پوشش داده شده است.


۲) در دروه ۱۴۰۱ ، بیشترین سود ناخالص از محل فروش نخ DLY ۸۰۰ حاصل شده است. در دوره ۱۴۰۱ ، ۴۶۶ تن از این محصول تولید و فروخته شده که بیانگر افزایش ۵۷٪ (معادل ۱۷۰ تنی ) تناژ تولید و فروش می باشد. نرخ فروش موزون این محصول در دروه ۱۴۰۱ ، ۱۰۸ میلیون تومان در هر تن گزارش شده که نسبت به مقطع مقایسه ای ، ۱۷ میلیون تومان در هر تن افزایش داشته است. درآمد شرکت از محل فروش این محصول ۵۰.۳ میلیارد تومان بوده که با احتساب ۲۹.۶ میلیارد بهای تولید ، ۲۰.۷ میلیارد تومان سود ناخالص از محل فروش این محصول عاید شرکت شده است (حاشیه سود ناخالص : ۴۱٪ ). در بودجه عملیاتی ۱۴۰۲ ، تولید و فروش ۵۱۰ تن از این محصول به نرخ ۱۰۸ میلیون تومان پیش بینی شده که در صورت عملیاتی شدن ، ۵۵.۵ میلیارد تومان درآمد به همراه خواهد داشت. در گزارش ماهانه اردیبهشت ماه ، نرخ فروش هر تن از این محصول ، ۱۳۰ میلیون تومان گزارش شده و ظرف دو ماه ابتدایی سال مالی ، ۹۸ تن ( معادل ۱۹٪ از بودجه سالانه ) از این محصول تولید و فروخته شده است.


۳) در ارتباط با نخ سفید FDY ۸۰۰ نیز تناژ تولید و فروش تغییر چندانی نسبت دوره قبلی را ثبت نکرده و در این دوره با فروش ۴۰۳ تن به نرخ ۸۱.۵ میلیون تومان ، درآمدی معادل ۳۲.۸ میلیارد تومان عاید واحد تجاری شده است. نرخ فروش محصول نسبت به مقطع مقایسه ای ، افزایش ۲۰٪ را ثبت کرده است. در دوره ۱۴۰۲ ، تولید و فروش ۴۸۰ تن از این محصول به نرخ هر تن ۸۲.۲ میلیون تومان برآورد شده که در صورت تحقق ، ۳۹.۵ میلیارد تومان درآمد عاید شرکت خواهد شد. مطابق با اخرین گزارش عملکرد ماهانه ، نرخ فروش هر تن از این محصول در اردیبهشت ۱۴۰۲ ، ۹۷.۳ میلیون تومان گزارش شده و با فروش ۷۸ تنی ، ۱۶٪ بودجه عملیاتی پوشش داده شده است.


۴) ماده اولیه اصلی خطوط تولیدی شرکت ، نخ بوده که بخش عمده آن از بازارهای وارداتی تامین می شود. در دوره ۱۴۰۱ ، مجموعا ۳.۵۴۹ تن نخ خریداری شده که ۳.۰۷۰ تن آن از بازار های بین المللی تهییه شده است. نرخ هر تن نخ وارداتی در دوره ۱۴۰۱ با افزایش ۳۳٪ نسبت به مقطع مشابه به ۴۸.۷ میلیون تومان رسیده است.


تناژ تولیدی شرکت در دوره ۱۴۰۱ ، ۳.۶۲۰ تن گزارش شده است. بودجه عملیاتی دوره ۱۴۰۲ با فرض تولید و فروش ۴.۰۷۰ تن نخ تهیه شده است. در صورت تحقق این بودجه ، درآمد عملیاتی با افزایش ۵۰ میلیاردی به ۳۵۰ میلیارد و بهای تمام شده با افزایش ۳۹ میلیاردی به ۲۷۸ میلیارد خواهد رسید و سود ناخالص نیز ۷۲.۲ میلیارد تومان محاسبه خواهد شد.


تحلیل حساسیت سود هر سهم دوره ۱۴۰۲ به شرح زیر ارائه شده است:


1

جدول فوق با فرض :


۱) تولید و فروش ۴.۵۰۰ تن محصول


۲) میانگین نرخ فروش ۹۳ میلیون تومانی محصولات


۳) هزینه های دستمزد مستقیم و سربار به ترتیب ۴۰ و ۵۰ میلیارد تومانی


۴) هزینه مالی ۴۲ میلیاردی تهییه شده است.


توجه فرمایید که واحد تجاری در دوره ۱۴۰۲ اقدام به خرید سه ماشین تکسچرایزینگ (مبدل نخ POY به DTY ) کرده است. با بهره برداری کامل از این ماشین آلات ، حداقل ۲۰ نوع محصول جدید ( انواع نخ های تکسچره ( DTY ) ولاکرا در ظرافت و رنگ های مختلف ) به سبد محصولات شرکت اضافه خواهد شد. ( ماشین اول : حداقل چهار نوع محصول ، ماشین های دوم و سوم : حداقل ۱۶ نوع محصول ) مدیریت واحد تجاری زمان بهره برداری از ماشین اول را اوایل مهر ماه و ماشین دوم وسوم را اوایل آذر ماه اعلام کرده است.


لازم به ذکر است که مجموع سرمایه گذاری در این طرح توسعه ، ۱۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است. در صورت بهره برداری ، ماشین اول ۲۴۹ تن محصول و ماشین های دوم و سوم نیز ۳۱۰ تن محصول تولید خواهند کرد (افزایش ظرفیت تولید و فروش به میزان ۵۵۹ تن ). بر اساس برآورد های اولیه ، درآمد عملیاتی و سود واحد تجاری پس از اجرای این طرح توسعه به ترتیب به میزان ۵۵۰ میلیارد و ۴۶.۸ میلیارد تومان اضافه خواهد شد.


در تاریخ نگارش این مقاله ، اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر می باشد:


قیمت پایانی : ۱۱.۹۸۰ ریال


ارزش بازار : ۹.۲۸۴ میلیارد


نسبت p/s : ۲.۹۸


بازدهی از ابتدای اسفند ماه : ۹۴٪


نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:


1
انتهای خبر

0
0