آکادمی هلاکوئی
1401/05/08
19:40
ایده ویتالیک بوترین برای ایجاد یک بلاکچین فوق العاده امن

جمع آوری یا Rollup ها، راه حل های…

جمع آوری یا Rollup ها، راه حل های لایه ۲ هستند که هدف آن بهبود مقیاس پذیری یک بلاکچین است. رول آپ ها می توانند دسته ای از تراکنش ها را در یک تراکنش ترکیب کرده و وضعیت نهایی را ارسال کنند. در حال حاضر، اتریوم در بهترین حالت خود می تواند حدود ۲۰ تا ۳۰ TPS را تحمل کند. رول آپ ها می توانند سرعت تراکنش ها را چندین برابر افزایش دهند.


دو نوع عمده از رول آپ وجود دارد: رول آپ خوش بینانه و رول آپ ZK. دسته اول یعنی رول آپ های خوش بینانه ماهیت دارند که معتقدند همه معاملات درست هستند تا خلاف آن ثابت شود. آنها تمام معاملات را بدون بررسی صحت آنها در یک واحد ترکیب می کنند. سپس مهلتی را برای هر کسی در نظر می گیرند تا صحت آن را به چالش بکشد. اما رول آپ های ZK صحت هر تراکنش را بررسی می کنند.


با اینکه اثبات های ZK ایمن تر هستند، اما تولید آنها اغلب گران است. ویتالیک بوترین سعی در حل این مشکل دارد.


طرح پیشنهادی ویتالیک


طرح بوترین بهترین های هر دو مورد را در بر می گیرد. او پیشنهاد ساخت مجموعه ای را داد که ترکیب های خوش بینانه و رول آپ ZK را ترکیب کند. طبق برنامه او، وقتی یک بلاکچین یک بلاک را منتشر خواهد کرد، سپس زنجیره برای ارسال یک چالش ۲۴ ساعت منتظر می ماند. اگر چالشی برای بلاک وجود نداشته باشد، یک ZK-SNARK که نوعی اثبات ZK است، منتشر خواهد شد.


اگر صحت هر تراکنش به چالش کشیده شود، تصمیم با مشورت بین مجموعه خوشبینانه، جمع آوری دانش صفر و حاکمیت کلی بلاکچین گرفته می شود. هر گونه اختلاف بین رول آپ خوش بینانه و رول آپ ZK توسط حاکمیت حل خواهد شد.


رول آپ ها در حال حاضر یک موضوع بسیار داغ در اکوسیستم اتریوم هستند. پالیگان به تازگی یک EVM مبتنی بر دانش صفر را راه اندازی کرده است که با هر قرارداد هوشمندی که با شبکه اصلی اتریوم نیز سازگار است، سازگار می باشد.



این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی هلاکوئی نمی‌باشد.


منبع: coingape


انتهای خبر

0
0