ایبنا
1401/10/07
13:12
شاخص کل بورس به نیمه کانال ۱.۶ میلیونی نزدیک شد/ پنج عامل رکورد شکنی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز نزدیک به پنج درصد تقویت شد.

به گزارش خبرنگار ایبنا، شاخص کل بازار بورس امروز ۷۰ هزار واحد رشد کرد و در کانال یک میلیون و ۶۴۷ هزار واحدی ایستاد. بدین ترتیب در این روز شاخص کل بازار سرمایه ۴.۵۰ درصد تقویت شد. شاخص هم وزن نیز ۱۳ هزار و ۶۲۶ واحد رشد کرد و در کانال ۴۸۰ هزار و ۶۸۱ واحدی تقویت شد.



در این بازار ۷۳۸ هزار معامله به ارزش ۱۰۱ هزار میلیارد ریال انجام شد. در این روز به ترتیب نماد‌های فولاد، فارس، فملی، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و عامل تقویت بازار سرمایه شدند. در مقابل نماد‌های دسبحا، قهکمت، وآذر و خفنر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سهام برجای گذاشتند.



شاخص کل فرابورس وارد کانال ۲۰ هزار واحدی شد



شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته (روز چهارشنبه ۷ دی ماه) توانست رکرود جدید ثبت کند و بعد از دو سال نزدیک به پنج درصد رشد کرد.



در بازار امروز خبر‌های خوش بسیاری به بازار سهام مخابره شد و این موضوع موجب شد تا شاخص کل بورس رشد خیره کننده‌ای را تجربه کند. اولین عامل تقویت شاخص کل بازار سهام طرح مالیات برعایدی سرمایه است. در صورت تصویب این طرح سرمایه‌ها از بازار‌های دلالی، چون بازار ارز، سکه، خودرو و ... به سمت تولید و بازار سهام کوچ خواهد کرد؛ بنابراین اهالی بازار سهام لحظه شماری می‌کنند تا این طرح تصویب شود.



عامل دوم افزایش شاخص کل بورس، احتمال معامله محصولات کالایی در بورس کالا به ارز توافقی است. این موضوع موجب افزایش قیمت کالا‌ها در بورس کالا خواهد شد. افزایش قیمت کالا‌ها در بورس کالا بازده شرکت‌های بورسی را افزایش خواهد داد، در نتیجه این موضوع موجب شده است تا جذابیت بازار سهام چند برابر شود.



عامل سوم، افزایش عرضه خودرو در بورس کالا است و شاهد تشکیل ترافیک خودرو برای ورود به بورس کالا هستیم.



عامل چهار تقویت شاخص کل بورس، افزایش قیمت‌های جهانی است، با وجود تعطیلات کریسمس، روند کامومدیتی‌ها صعودی است و این عامل موجب شده است تا گروه‌های بورسی همچون پالایشی ها، فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها و ... تاثیر گذار باشد.



عامل آخر تقویت بازارسهام مصوبه اصلاح نصاب سرمایه گذاری صندوق‌های درآمد ثابت است، طبق این اصلاحیه صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت می‌توانند حداکثر ۲۵ درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق را به سرمایه گذاری در " سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته‌شده در بورس یا بازار اول و دوم فرابورس، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس و واحد‌های سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری" اختصاص دهند. بدین ترتیب باید منتظر بمانیم تا سرمایه‌های بیشتری وارد بازار سهام شود.



لازم به ذکر است که در آخرین روز معاملاتی هفته بازار سرمایه سراسر سبز پوش بود و گروه خودرو بیشترین حجم معاملات بازار سرمایه را از آن خود کرد.



حدود ۵۴۶ روز معاملاتی قبل بود که شاخص کل بورس کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را دیده بود.



رده دوم حجم معاملات به گروه محصولات شیمیایی رسید، این گروه به دلیل رشد قیمت‌های جهانی است تا این گروه در بازار سهام به شدت جذاب شود.



رتبه سوم و چهارم در بیشترین حجم معاملات به گروه فلزات اساسی و پالایشی‌ها رسید.


لازم به ذکر است که در معاملات فرابورس، شاخص کل فرابورس در معاملات روز چهار شنبه با رشد ۵۸۸ واحدی وارد کانال ۲۰ هزار واحد شد.




پنج عامل رکرود شکنی شاخص کل بورس/ شاخص کل بورس به نیمه‌های کانال ۱.۶ میلیونی رسید/شاخص کل فرابورس وارد کانال ۲۰ هزار واحد شد/ ارزش معاملات بورس از ۱۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد
انتهای خبر

0
0