همفکران
1400/08/19
15:23
گزارش بازار / رشد بازار در غیاب دو خودرو ساز اصلی

شاخص کل بورس تهران چهار شنبه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۸ هزار واحد معادل ۰.۶۱ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۴۵۶ هزار واحد رسید. بازار روز را صعودی آغاز کرد ولی چند دقیقه بعد از شروع بازار روند شاخص برعکس شد تا اینکه ساعت ۱۰ صبح دوباره به مسیر صعودی برگشت. دیروز و امروز خبرهای خوبی از حذف ارز ۴۲۰۰ و آزادسازی قیمت خودرو منتشر شد و با اینکه خساپا و خودرو متوقف شده بودند بازار روز خوبی را تجربه کرد. شاخص هم وزن تمام روز در حال رشد بود و توانست ۵۵۰۰ واحد معادل ۱.۴۳ درصد بالا برود

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران چهار شنبه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۸ هزار واحد معادل ۰.۶۱ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۴۵۶ هزار واحد رسید. بازار روز را صعودی آغاز کرد ولی چند دقیقه بعد از شروع بازار روند شاخص برعکس شد تا اینکه ساعت ۱۰ صبح دوباره به مسیر صعودی برگشت. دیروز و امروز خبرهای خوبی از حذف ارز ۴۲۰۰ و آزادسازی قیمت خودرو منتشر شد و با اینکه خساپا و خودرو متوقف شده بودند بازار روز خوبی را تجربه کرد. شاخص هم وزن تمام روز در حال رشد بود و توانست ۵۵۰۰ واحد معادل ۱.۴۳ درصد بالا برود. وبملت، وامید و رمپنا بیشترین نقش را در رشد بازار داشتند، ولی فقط رمپنا توانست به صف خرید برسد. نوری، پارسان و شپدیس با اینکه بیشترین مقاومت را در برابر رشد شاخص داشتند ولی هیچکدام به صف فروش نرفتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس توانست ۷۴ واحد معادل ۰.۴ درصد رشد کرده و خود را به ۲۰ هزار و ۶۴۷ واحد برساند. زاگرس، کگهر و صبا بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند و آریا، فرابورس و غصینو بیش از همه تاثیر منفی داشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه بازار امروز ۱۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشت و ارزش معاملات خرد ۴.۶ هزار میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۹ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۶ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر

وزیر اقتصاد ۱۵ روز فرصت دارد. شنیده‌ها از مجلس شورای اسلامی و همچنین وزارت اقتصاد حاکی از تشکیل جلسه‌ای چالشی بین سید احسان خاندوزی با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم است. منابع آگاه از اولتیماتوم ۱۵ روزه‌ای که نمایندگان به وزیر اقتصاد دولت سیزدهم داده‌اند، خبر می‌‌دهند که تیمی از برخی اعضای کمیسیون نیز برای پیگیری آن تعیین شده است. گزارش این جلسه ۶ محور اصلی دارد که شامل تامین ابزارهای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری مردم در بازار سرمایه، ساماندهی شبکه‌های مجازی مرتبط با بورس، تغییر مدیریت نظارت بر بازار سرمایه و لزوم شفاف‌سازی، نظارت بر سهامداران حقوقی، تعیین سقف برای سهامداران عمده در بورس کالا، تعیین وضعیت اوراق بدهی دولت و تناسب فروش پیش‌بینی شده اوراق در بودجه است.


برگزاری نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با مخبر. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: در این نشست مقرر شد کارگروهی مشترک برای نهایی کردن طرح‌ها و لوایح اقتصادی در دستور کمیسیون اقتصادی مانند طرح رمزارزها، طرح اصلاح قانون بانک مرکزی، طرح مالیات بر عایدی سرمایه و طرح اصلاح قانون مناطق آزاد تشکیل شود. همچنین مقرر شد معاون اول رئیس جمهور تیمی تعیین کند تا با کمیسیون در تکمیل طرح‌های اقتصادی همکاری کند.


عملکرد بانک‌ها داد مجلس را درآورد. تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌ها در مجلس تصویب شد. کمیسیون اجتماعی نیز با تحقیق و تفحص از شستا و صندوق بازنشستگی صداوسیما در صحن علنی مجلس موافقت کرد.


ایرانخودرو و سایپا نرخ فروش محصولات خود را بالا بردند. در نتیجه این خبر نماد هر دو شرکت متوقف شد. افزایش قیمت محصولات این دو خودرو ساز در حالی اتفاق افتاد که شورای رقابت با انتشار اطلاعیه‌ای از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده بود.


آخرین نفس‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی. سید محمد حسینی: لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» با قید دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.


ترین های معاملات بورس

بانک‌ها، فراورده‌های نفتی و شیمیایی‌ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و بانک‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و خودرویی‌ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای وبملت، وتجارت و خبهمن نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


وبملت که از ابتدای آبان تعلیق شده بود امروز بازگشایی شد و در دقایق اول بیش از ۸ درصد هم رشد کرد ولی کمی بعد دو درصد را از دست داد و به تعادل رسید. حقوقی‌ها ۳۹ درصد از ۶۵۸ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند و حقیقی‌ها ۸۹ درصد از این حجم را خریداری کردند تا ۶۵ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شود. P/E وبملت ۷.۴۸ است که هم از میانگین بازار و هم از میانگین گروه بانکی‌ها پایین‌تر به حساب می‌آید. محدوده ۳۴۵۰ ریال برای این نماد حمایت مهمی است و در چند ماه اخیر چندین بار به آن واکنش نشان داده است و در صورتی که این بار هم به آن واکنش مثبت نشان داده شود می‌توان به رشد قیمت تا ۴۲۰۰ ریال امیدوار بود.


ورود و خروج پول حقیقی



بانک‌ها، خودرویی‌ها و دارویی‌ها بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند که به دلیل انتشار اخبار مثبت در این صنایع است؛ اما صندوق‌های قابل معامله، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی بیش از همه خروج پول داشتند. حقیقی‌ها در بین نمادها بیشتر خریدار وبملت، خبهمن و آگاس بودند و حقوقی‌ها مشغول حمایت از شپنا، فولاد و اتکای شدند.


خبهمن خیلی زود به صف خرید رفت و تا پایان روز در سقف قیمتی باقی ماند. از ۲۹۳ میلیون سهم معامله شده ۳۹ درصد توسط حقوقی‌ها عرضه شد و حقیقی‌ها با خرید ۸۹ درصد آن ۱۶ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد کردند. P/E خبهمن ۲۸.۵۵ است که بیش از دو برابر میانگین بازار است اما با این حال وضعش از بیشتر هم گروهی‌های ضرر ده خود بهتر است. خبهمن یک مقاومت مهم در ۱۹۰۰ ریال دارد و در صورت عبور از آن می‌تواند تا ۲۳۵۰ نیز رشد کند.


شپنا دوباره به لیست نمادهای مورد حمایت حقوقی‌ها برگشت، آن‌ها اجازه ندادند قیمت از صفر تابلو پایین‌تر بیایید و با خرید ۳۰ درصد از ۱۰۴ میلیون سهم معامله شده بیش از ۲۹ میلیارد تومان پول به نماد تزریق کردند. حقیقی‌ها نیز مشارکت ۹۳ درصدی در سمت فروش داشتند. P/E این نماد ۵.۹۵ است که کمتر از میانگین بازار و تقریبا برابر میانگین گروه محصولات شیمیایی است. شپنا به تازگی از یک مقاومت مهم عبور کرده است و احتمالا بتواند تا ۱۳۷۰۰ رشد کند.


ورود و خروج پول حقیقی به صنایع
ورود و خروج پول حقیقی در نمادها

نمادهای مشکوک

سخواف و دشیمی در هر دو بازه ۷ و ۳۰ روزه مشکوک‌ترین نمادها بودند.


دشیمی از صف فروش شروع کرد و با تلاش فراوان خود را به آستانه صف خرید نزدیک کرد. از ۱۲ میلیون سهم معامله شده ۱۳ درصد توسط حقوقی‌ها خریداری شد و حقیقی‌ها ۹۶ درصد را عرضه کردند تا ۳ میلیارد تومان پول حقوقی وارد نماد شود. P/E دشیمی ۱۰.۳۸ است که کمی بالاتر از میانگین بازار و ۲۰ درصد پایین‌تر از گروه دارویی است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

گروه تجهیزات مخابراتی دیروز بدترین عملکرد را داشت اما امروز با رشد ۴.۰۳ درصدی در صدر جدول جای گرفت. حمل و نقل زمینی با ۴.۰۲ و سایر مواد معدنی دو گروه دیگری بودند که بهترین عملکرد روزانه را داشتند. گروه شیرینی جات با ۰.۶۳ درصد، اوره‌ای‌ها با ۰.۵۴ درصد و شرکت‌های مرتبط با اوراق بهادار با ۰.۳۲ درصد بیش از دیگر گروه‌ها کاهش ارزش داشتند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را قثابت با ۶.۶۶ درصد، وبملت با ۶.۰۷ درصد و حتاید با ۵.۶۱ درصد به دست آوردند. سخواف با ۲۲.۹۶ درصد بیش از دیگر نمادها افت قیمت داشت و در قعر جدول قرار گرفت و وثخوز با ۴.۸ درصد و جهرم با ۴.۷۷ درصد بعد از او قرار گرفتند.


قثابت بعد از فروش ۵ درصد از سهام قند بیستون متوقف شد و کمی هم حاشیه پیدا کرد. امروز بدون محدودیت دامنه نوسان شد و توانست بیش از ۷ درصد رشد کند. از ۳۳ میلیون سهم معامله شده ۳ درصد توسط دو کد حقوقی خریداری شد و ۹۹ درصد را حقیقی‌ها عرضه کردند تا ۱۵۲ میلیون تومان پول حقوقی وارد نماد شود. P/E قثابت ۱۷۰.۳۶ است که تقریبا ۸ برابر میانگین گروه قند و شکر و ۱۸ برابر میانگین بازار است.


سخواف به خاطر افشا یک قرارداد مهم متوقف شده بود. این قرار داد مربوط به آسیاب ۶۰ هزارتن کلینکر سیمان شرق بود. امروز نماد بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و بیش از همه فروشندگان خوشحال شدند. سخواف از بهمن ۹۹ تا کنون فقط سه روز سبز داشت و بیشتر روزهای دیگر در صف فروش بود و حجم معاملات پایینی داشت. چنانکه میانگین حجم ماه آن ۳۲ هزار سهم شد. امروز بیش از ۱۸ میلیون سهم معامله شد که ۲۰ درصد آن توسط ۴ کد حقوقی عرضه و ۱۰۰ درصد آن توسط حقیقی‌ها خریداری شد. در نتیجه ۳ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار ۰.۵ درصد رشد کرده است و خود را به ۲۸ هزار و ۲۴۷ تومان رسانده. در ۱۳ ماه گذشته دو بار دیگر در این محدوده حضور داشت و هر بار به کانال ۲۷ هزار تومان بازگردانده شده است.


سکه طرح جدید نیز ۰.۳ درصد رشد کرد و با قیمت ۱۲ میلیون و ۲۵۲ هزار تومان در حال معامله است. سکه آخرین ۶ شهریور در این محدوده بود و نتوانست از آن عبور کند.


انس طلا امروز ۰.۴۷ درصد عقب نشینی کرد و به ۱۸۲۲ دلار رسید.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟


انتهای خبر

0
0