بورس پرس
1400/02/07
10:03
گزارش بانک مرکزی از سود و زیان صنایع بورسی با معرفی برترین و ضعیف ترین

آمارها نشان می دهد ضمن کاهش تعداد شرکت‌های زیان‌ده در سال گذشته، دو صنعت بورسی با رشد سود قابل توجه مواجه بوده اما صنعت خودرو و ساخت قطعات ضعیف ترین وضعیت را داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تکیه بر اطلاعات شرکت‌های بورسی تا پایان بهمن سال گذشته ، اعلام کرد : شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴.۸ درصد داشت و رشد مثبت ۸ و منفی ۱.۲ درصد در محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی عامل این بهبود اعلام شده است.


از تیر تا بهمن ماه رشد تولید و فروش کمتر از یک درصد با هم اختلاف داشتند و در ماه‌های اخیر رشد تولید بیشتر از فروش بوده که همین امر باعث افزایش موجودی انبار شده است. بنابراین افزایش موجودی انبار در ماه‌های اخیر و روند با ثبات متمایل به کاهش در رشد تولید صنعتی می‌تواند نشان از ادامه روند نزولی رشد تولید در ماه‌های آتی باشد.


رشد تولید در محصولات پتروشیمی


رشد تولید صنایع محصولات شیمیایی در بهمن ماه بطور قابل توجهی افزایش داشت و به بیش از ۸ درصد رسید که رشد فروش نیز ۴ درصد از رشد تولید بیشتر بوده است.


این تغییرات نشان از ادامه دار بودن رشد مثبت در این صنعت دارد اما از اردیبهشت تا بهمن ماه رشد فروش محصولات در صنعت فلزات اساسی کمتر از رشد تولید در این صنعت بوده که نشانه کاهش در رشد تولید بوده و از دی ماه اتفاق افتاده و در بهمن نیز ادامه پیدا کرده است و تا زمانی که تعادل تولید و فروش در این صنعت برقرار شود، ادامه خواهد داشت.


رشد تولید در برخی صنایع به شدت به بازار صادراتی وابسته است. از ابتدای سال ۹۸ که روند رو به افزایش رشد تولید صنعتی شروع شد تا مهر ماه همواره رشد شرکت‌های صادراتی از شرکت‌های غیرصادراتی بیشتر بوده اما در سه ماه آذر، دی و بهمن رشد تولید صنایع صادرات محور از رشد تولید سایر صنایع پایین‌تر بوده که این اختلاف در بهمن ماه به حداقل رسیده است.


از سوی دیگر در بهمن ماه بعد از بیش از ۱.۵ سال رشد تولید شرکت‌های واردات محور از رشد تولید شرکت‌های دیگر بیشتر شده و شرکت‌ها توانستند با محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها وفق پیدا کرده و تولیدات بر پایه واردات روند مثبتی داشته باشد.


کاهش تعداد شرکت‌های زیان‌ده


با توجه به اینکه برای تداوم تولید و پایداری رشد در صنایع داشتن حاشیه سود مطمئن از الزامات بشمار می‌آید، آمارها نشان می‌دهد طی شش ماهه ۹۹ از ۴۴۱ شرکت، ۵۷ شرکت زیانده وجود داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ شرکت از تعداد زیانده ها کمتر شده است. در ۹ ماهه سال گذشته از ۴۱۷ شرکت که صورت‌های مالی مربوطه را منتشر کردند معادل ۴۳ شرکت زیانده وجود داشته که نشان می‌دهد، تعداد زیان ده ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ شرکت کاهش پیدا کرده است. بنابراین شرکت‌های زیان ده در سال ۹۹ نسبت به سال قبل کاهش محسوس داشته است.


در این بین، صنایعی که صادرات محور بودند مانند صنعت فلزات اساسی و صنعت محصولات شیمیایی با رشد نرخ ارز در پاییز رشد سودآوری قابل توجهی داشتند.


خودروسازان جزو زیان‌ده‌ترین شرکت ها


سود تجمیعی شرکت‌های فعال در صنعت فلزات اساسی در ۹ ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۳۴ درصد رشد داشته و سود شرکت‌های شیمیایی هم در این بازه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۱.۶ درصد رشد داشته است.


علاوه بر این در تمامی صنایع تعداد شرکت‌های زیان‌ده در ۹ ماهه نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ کاهش داشته است. اما شرکت‌های خودروسازی و ساخت قطعات بدترین وضعیت را از نظر سودآوری دارند. به صورتی که تنها صنعتی است که جمع سود خالص شرکت‌های آن منفی می‌شود و از مجموع ۳۶ شرکت در بازه سال ۹۸ و شش ماهه ۹۹ معادل ۱۰ شرکت زیان‌ده در این صنعت فعالیت می‌کنند. البته زیان اسمی این صنعت در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیشتر هم شده که نشان از وضعیت نامناسب شرکت‌های این صنعت دارد.


تغییرات در موجودی انبار صنایع منتخب



بررسی وضعیت سودآوری در صنایع بورسی



تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0