اقتصاد نیوز
1399/09/17
17:34
دلایل نزول بورس در روز خوب بانکی ها

اقتصاد نیوز : امروز برای نهمین روز کاری متوالی ارزش تقاضای بازار از عرضه‌ها بیشتر بود اما رقم مازاد تقاضا نسبت به روز گذشته ۸۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات امروز بورس، شاخص کل ریزش کرد اما شاخص هم‌وزن اندکی رشد کرد. در روزی که ارزش معاملات رشد چشمگیری داشت و ارزش معاملات خرد رکورد نیمه دوم سال را شکست، ۴ برابر شدن ارزش صف‌های فروش نسبت به روز گذشته موجب ریزش شاخص کل بورس و فرابورس شد.


در پیش گشایش معاملات امروز بورس، ۲۸۹ نماد صف خرید و ۹۸ نماد صف فروش داشتند. ارزش صف‌های خرید بالغ بر ۷۵۴ میلیارد تومان بود و صف‌های فروش ۳۰ میلیارد تومان ارزش داشت. بیشترین صف خرید به شرکت‌های صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر) و تولیدات پتروشیمی قاید بصیر (شبصیر) تعلق داشت و پدرخش (شرکت درخشان ایران)، وسگلستا (شرکت سرمایه‌گذاری استان گلستان) و دی (بانک دی) بیشترین صف فروش را داشتند.


روز پر فراز و نشیب بورس

با اینکه ارزش تقاضای بازار بیش از عرضه بازار بود، شاخص کل تنها در ۵ دقیقه ابتدایی رشد کرد و پس از آن تا سطح یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد نزول کرد. در ادامه معاملات، دوباره تقاضای بازار افزایش یافت و در ساعت ۱۰ تا یک میلیون و ۵۳۱ هزار واحد بالا رفت و پس از آن باز هم روندی نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات ۱۰ هزار واحد پایین‌تر از دیروز ایستاد.


در پایان معاملات ‌دوشنبه بازار سهام، ۲۱۴ نماد رشد قیمت داشتند که ۱۵۳ نماد بورسی و ۶۱ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۲۵۱ نماد کاهش قیمت داشتند که ۱۸۳ نماد بورسی و ۶۸ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۴۴ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۲ درصد بازار افت قیمت داشتند تا شاخص کل بورس تهران ۱۰ هزار و ۱۳۶ واحد نزول کند و در رقم یک میلیون و ۵۱۲ هزار واحد بایستاد. اما شاخص کل هم‌وزن ۷۸۵ واحد رشد کرد و به رقم ۴۴۲ هزار و ۸۶۷ واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز اندکی افت کرد و با کاهش ۲۳ واحدی به ۱۹ هزار و ۱۷۸ واحد رسید.


روند شاخص بورس

بزرگان سرخ پوش بورس

امروز تاپیکو (شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشت. قیمت سهام تاپیکو ۳.۷۵ درصد کاهش یافت و به تنهایی شاخص کل بورس را هزار و ۳۵۸ واحد پایین کشید. پس از تاپیکو، شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان (با نماد معاملاتی فولاد)، گلگهر (با نماد معاملاتی کگل)، چادرملو (کچاد) و ایران خودرو (خودرو) ۵ شرکت بزرگی هستند که امروز بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند.


رکورد جدید ارزش معاملات خرد

در معاملات روز دوشنبه بورس پایتخت ارزش معاملات کل و خرد بازار سهام افزایش چشمگیری داشتند. ارزش معاملات کل بازار با رشد ۱۹ درصدی به رقم ۲۷ هزار و ۳۲۱ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد بورس نیز ۱۹ درصد افزایش یافت و به رقم ۲۴ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در نیمه دوم سال است.


خروج پول های حقیقی

بورس در روز دوشنبه شاهد خروج ۵۹۱ میلیارد تومان پول حقیقی بود. بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای کمند (صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کمند)، خودرو (ایران خودرو) و اعتماد (صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان) اختصاص داشت.


امروز در سمت تقاضا، ۸۷ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۳ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۹۰ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۰ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.


۴ برابر شدن ارزش صف های فروش

در پایان معاملات روز دوشنبه ارزش صف‌های خرید نسبت به دیروز ۵۸ درصد کاهش یافت و ۹۷۷ میلیارد تومان شد و ارزش صف‌های فروش به رقم ۵۴۳ میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به دیروز ۳۰۲ درصد افزایش یافته است.


امروز برای نهمین روز کاری متوالی ارزش تقاضای بازار از عرضه‌ها بیشتر بود اما رقم مازاد تقاضا نسبت به روز گذشته ۸۰ درصد کاهش یافت.


عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز، همانند دو روز گذشته بیشترین ارزش صف خرید به شرکت صنایع چوب کاسپین خزر (با نماد معاملاتی چخزر) اختصاص داشت. پس از چخزر، کگهر (سنگ آهن گهرزمین) و غپینو (پارس مینو)، بیشترین صف خرید را داشتند. نماد انرژی۱(نهادهای مالی بورس انرژی) نیز بیشترین ارزش صف فروش بازار را به خود اختصاص داد. پس از انرژی۱، پدرخش (شرکت درخشان ایران) و دی (بانک دی) در رتبه‌های بعدی جدول بیشترین ارزش صف فروش قرار گرفتند.


بانکی‌ها و خودرویی‌ها صدرنشین جدول معاملات

در معاملات روز دوشنبه بانک تجارت بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام بانک تجارت هزار و ۴۰۴ میلیارد تومان بود.


پس از بانک تجارت، ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و سایپا (خساپا) رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، شستا و بانک صادرات در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.


در جدول حجم معاملات امروز، سایپا با تعداد ۳ میلیارد و ۴۷۵ میلیون و ۳۰۱ هزار و ۹۷۰ سهم در صدر قرار گرفته است. بانک تجارت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به ایران خودرو تعلق داشت. بانک صادرات و شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.


روند شاخص بورس

اثر رسانه ها بر بورس

کارشناس امروز برنامه تحلیلی « اکوایران » اثر رسانه ها بر بورس تهران را بررسی کرده است. از بهمن سال گذشته که شاخص بورس روند صعودی تاریخی خود را آغاز کرد، کانال ها و رسانه های بورسی نیز به همان نسبت زیاد شدند. این افزایش را هم می توان به فال نیک گرفت و هم آفتی دانست که به جان سهامداران تازه وارد افتاده بود. بسیاری از کسانی که برای اولین بار در بورس مشغول به فعالیت بودند، با اعتماد بالایی به حرف این کانال ها گوش فرا می دانند و گردانندگان آن ها نیز با سیگنال فروشی و ایجاد هیجان در سهامداران پول های کلانی به جیب زدند. امیر فلاحی، به بررسی اثر رسانه ها بر بازار سرمایه پرداخته است.



انتهای خبر

0
0