اقتصاد نیوز
1399/09/26
16:19
رشد ۴۵ درصدی صدور جواز تاسیس صنعتی در۸ ماه اخیر + جزییات

اقتصادنیوز : روند صدور پروانه بهره برداری در میانه پاییز سال جاری از شیف سرمایه گذاری به ثمر رسیده از طرح های کوچک به طرح های بزرگ حکایت دارد.

به گزارش اقتصادنیوز؛ روند صدور جواز «تاسیس و پروانه بهره برداری» در میانه پاییز همچنین بیانگر گرم ماندن تنور صدور مجوزهای صنعتی است. بطوریکه در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری روند صدور جواز تاسیس رشدی ۴۵.۴ درصدی داشته و این رشد برای پروانه بهره برداری به ۱۱.۶ درصد رسیده است.


رشد صدور جواز تاسیس به لحاظ تعداد در حالی در میانه تابستان به ثبت رسیده که با ارزیابی سرمایه پیش بینی شده برای طرح های جدید می توان گفت جوازهای جدید برخلاف طرح های به بهره برداری رسیده بیشتر به صنایع کوچک اختصاص داشته است. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی سرمایه گذاری پیش بینی شده برای جواز تاسیس (طرح های جدید) رشدی ۴۸.۶ درصدی داشته است، این در حالی است که سرمایه محقق شده برای طرح های به بهره برداری رسیده ( طرحهای ایجادی و توسعه ای) رشدی ۳۸۹.۷ درصدی داشته است که با این شرایط می توان گفت طرح های به بهره برداری رسیده در مدت زمان مورد بررسی به طرح بزرگ و سرمایه بر اختصاص داشته است.


گزارش منتشر شده از سوی وزارت صمت نشان دهنده آن است که رشد سرمایه گذاری در مدت زمان مذکور به دلیل صدور پروانه بهره برداری «شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس» با سرمایه گذاری بیش از ۵۵۸.۳ هزار میلیارد ریالی ، « شرکت کود شیمیایی اوره لردگان» با سرمایه گذاری بیش از ۱۴۸.۴ هزار میلیارد ریالی و « مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب» با سرمایه گذاری بیش از ۱۳۶.۲ میلیارد ریالی بوده است.


روند صدور جواز

آمارها اعلام شده بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۲۵ هزار و ۱۰۸ فقره جواز تاسیس صنعتی از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه است صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۴۵.۴ درصدی داشته است.


بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای جواز تاسیس های صادره در این مدت ۳۱۲ هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۴۸.۶ درصدی داشته است.


پیش‌بینی می‌شود از محل مجوزهای تاسیس صادر شده برای ۵۶۳ هزار و ۲۷۰ نفر اشتغال‌زایی شود که حاکی از رشد ۴۱.۲ درصدی است.


رشد پروانه‌های بهره‌برداری

از سوی دیگر رصد داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی چهار هزار و ۵۶۵ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی و توسعه‌ای در کشور صادر شده است. این تعداد پروانه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱.۶ درصدی داشته است.


اما نکته قابل توجه در خصوص پروانه های بهره برداری صادره می توان به سرمایه گذاری محقق شده در مدت زمان مورد بررسی اشاره کرد. براساس آمار اعلام شده سرمایه مورد نیاز برای طرح های به بهره برداری رسیده ۱۳۶ هزار و ۵۲۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۸۹.۷ درصدی داشته است.


وضعیت ۱۲ زیرگروه

یکی از نکات قابل تامل از وضعیت صدور جواز در مدت زمان مورد بررسی حذف برخی از گروه‌ها و زیرگروه‌های این بخش از آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ پیش از این وضعیت دریافت مجوز برای هفت گروه به همراه ۱۶ زیرگروه از سوی این وزارتخانه بررسی می‌شد، اما آخرین داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از حذف یک گروه و چهار زیرگروه در ارزیابی میانه پاییز حکایت دارد.


براساس داده‌های اعلام شده برای بخش معدن زیرگروه‌های «پروانه اکتشاف»، «گواهی کشف» و «پروانه بهره‌برداری» در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۶۴۷ پروانه اکتشاف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۲.۵ درصدی داشته است.


جوازهای صادره برای گواهی کشف نیز در مدت زمان مورد بررسی رشدی ۵.۳ درصدی داشته، به‌طوری‌که در این مدت در مجموع ۳۳۹ گواهی کشف صادر شده است . برای زیرگروه پروانه بهره‌برداری نیز در مدت زمان مورد بررسی ۴۱۰ مجوز صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۵.۹ درصدی داشته است.


از طرفی داده‌های آماری نشان می‌دهد در بخش «پروانه‌های صنفی» در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۳۷۶ هزار و ۸۱۷ فقره پروانه ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۴۹.۴ درصدی را به ثبت رسانده است.


برای بخش «تجارت خارجی» نیز ارزیابی ها نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۳ هزار و ۱۱۹ فقره کارت بازرگانی صادره شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افت ۳۶.۹ درصدی در این بخش بوده ایم.


برای گروه «تجارت الکترونیک» نیز زیر گروه «گواهی امضای الکترونیکی» مورد ارزیابی قرار گرفته و روند صدور جواز در مدت زمان مورد بررسی برای این گروه برابر با ۱۵۳ هزار و ۱۷۷ فقره بوده که رشد ۵۳.۲ درصدی داشته است.


برای گروه «پژوهش، فنی و مهندسی، تحقیق و توسعه» نیز چهار زیرگروه آن ارزیابی شده است. در زیرگروه نخست که «جواز خدمات فنی و مهندسی» جانمایی شده در مدت زمان مورد بررسی ۲۱۰ فقره جواز صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت ۳.۷ درصدی داشته است. همچنین تعداد «پروانه فنی و مهندسی» نیز در مدت زمان مذکور ۱۰۷ فقره بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل با افت ۳.۶ از سوی دیگر روند صدور «جواز تاسیس مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی» نیز دراین مدت افت ۹.۱ درصدی داشته و روند صدور «پروانه پژوهش مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی» نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نکرده است.


جواز

سرمایه
انتهای خبر

0
0