بااقتصاد
1400/09/30
14:38
چله‌نشینی بورس تهران با صعود ۱۷ هزار واحدی شاخص کل/ تاثیر حذف ارز ترجیحی بر بازار سرمایه بیش‌تر از رشد نرخ دلار

گزارش بازار/سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران آخرین روز از فصل پاییز ۱۴۰۰ را پس از یک دوره ریزش ۱۸ درصدی، با رشد ۱۷ هزار واحدی شاخص کل پشت سر گذاشتند و سهامداران با این صعود نسبتا شیرین، به چله‌نشینی و استقبال از معاملات زمستانی رفتند. بخشی از افزایش تقاضای سهام در بازار امروز را باید متاثر از خبر حذف ارز ترجیحی دانست که قرار از فردا، یکم دی‌ماه اجرا شود و طی آن، برخی از قیمت‌گذاری‌های دستوری دولت برای صنایع مربوط نیز برداشته خواهد شد.

افزایش حجم صف‌های خرید سهام ۲برابر بیش‌تر از صف فروش


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز، سه‌شنبه ۳۰ آذرماه در بازارهای سهام تهران با سبزپوشی بیش از ۷۰ درنمادهای شرکتی رقم خورد و حجم صف‌های خرید درمقابل فروشندگان سهام، تا ۲ برابر افزایش یافت. با این صعود بورس، شاخص کل به پله یک‌میلیون و ۳۱۸ هزار واحدی ارتقا یافت و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۴۳۱۰ واحد رشد به جایگاه ۳۴۸ هزار و ۲۱۳ واحدی رسید. برای شاخص کل فرابورس هم ۸۳ واحد مثبت در نقطه ۱۸ هزار و ۵۲۳ واحدی ثبت شد.


فملی، شاخص‌سازی اصلی بورس تهران


افزایش تقاضا و قیمت سهام در نمادهای بزرگ بورس تهران با صدرنشینی فملی، فولاد، فارس، تاپیکو، وبملت، نوری و وغدیر همراه بود که سه نماد برتر این جدول بیش از ۴۵۰۰ واحد سبزرنگ بر شاخص کل تاثیر گذاشتند و فولاد و فارس توانستند دوباره از کف قیمت ۱۰۰۰ تومانی عبور کنند. نمادهای خودرو، کالا و شستا نیز پرتراکنش‌های بورس تهران در بازار مثبت امروز بودند.


فرابورس، پرتراکنش‌ترین نماد منفی فرابورسی!


در بازار فرابورس رشد قیمت سهام در نمادهای کگهر، آریا، ارفع، شجم و صبا بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل آیفکس گذاشتند و بپاس و غصینو، مانع از رشد بیش‌تر این شاخص شدند. نمادهای پرتراکنش و مثبت در بازار فرابورس امروز به نام توسن، سمگا و کرمان ثبت شد درحالی‌که فرابورس، پرتراکنش‌ترین نماد معاملاتی در مدار منفی بود.


رشد قیمت سهام برای ۴۱ صنعت


معامله‌گران سهام امروز روی ۶۱۰ نماد شرکتی دادوستد کردند و برای ۴۳ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، روی تابلو ثبت شد. طی این معاملات اکثرا مثبت، برای ۲۳۱ نماد شرکتی رشد قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد و ۸۰ نماد هم با کاهش قیمت بیش از ۳درصد مواجه شدند. به‌این‌ترتیب برای ۴۱ صنعت بورسی امروز افزایش قیمت رقم خورد و تنها ۶ صنعت شاهد نزول قیمت سهام‌شان بودند.


تایید طرح اصلاح قانون بازار سرمایه در مجلس


در راستای اجرای بسته ۱۰گانه حمایتی وزیر اقتصاد از بازار سرمایه که روز گذشته به تایید هیات دولت نیز رسید، بند نهم این بسته که بر حضور رییس سازمان بورس اوراق بهادار در نشست‌های ستاد اقتصادی دولت تاکید شده است، از سوی مجلس نیز تایید شد. به گفته محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، طرح اصلاح قانون بازار سرمایه مبنی بر لزوم حضور متولی بازار در سطح هیات وزیران به تایید مجلس نیز رسیده است و پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازار سرمایه برای اظهار نظر و پیشنهادات فعالان بازار سرمایه در سایت تخصصی مجلس بارگذاری خواهد شد.


مخالفت تلویحی وزیر اقتصاد با افزایش یارانه از دی‌ماه


پس از اعلام حذف ارز ترجیحی از سوی دولت، روز گذشته محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهوری خبر داد که یارانه‌ها از ابتدای دی‌ماه به ۲ برابر افزایش خواهد یافت، اما احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد امروز تصریح کرد که هنوز تاریخ دقیقی برای افزایش یارانه‌ها و میزان پرداخت آن در نظر گرفته نشده است!


با توجه به اظهارات این دو عضو تیم اقتصادی، به‌نظرمی‌رسد دولت هنوز اهتمام جدی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزینی آن با افزایش یارانه‌ها دست‌کم تا یک‌ماه آینده را ندارد.


صدور حکم بدوی برای خاطیان بورس از سوی قوه قضاییه


پس از تاکید دوباره رییس قوه قضاییه برای پیگیری تخلفات محرز در بازار سرمایه طی سال گذشته، سخن‌گوی قوه قضاییه امروز از محکومیت برخی مسئولان اقتصادی و بورسی در ارتباط با پرونده‌های تخلفات بازار سرمایه در دادگاه بدوی خبر داد. به گفته خداییان، برخی از مسئولان (وقت) در این پرونده محکوم شده‌اند و حکم در مرحله بدوی است و هنوز قطعیت ندارد.


سخن‌گوی قوه قضاییه همچین اعلام کرد: برای سازمان بورس و سازمان اقتصاد و دارایی پرونده‌هایی در مرحله بررسی قرار دارد و توضیحاتی از آنها خواسته شده است. خداییان افزود: همکاران ما در سازمان بازرسی قبلا بازرسی‌هایی را انجام و هشدار و پیشنهاداتی را به وزارت اقتصاد و سازمان بورس داده بودند، اما از آن‌جایی که به این موارد توجه نشده بود برخی مسئولان حکم بدوی گرفته‌اند. برای برخی از مسئولان سابق بورس و اقتصاد و دارایی نیز پرونده‌ای در سازمان بازرسی مطرح شده است و اگر توضیحات کافی نباشد پرونده به مرجع قضایی می‌رود.


متخلفان در فضای مجازی و بازار شناسایی می‌شوند


مهدی پارچینی، سرپرست مدیریت نظارت بر بورس‌ها نیز امروز اعلام کرد که با استفاده از تحلیل هوشمند در آینده نزدیک با تطبیق رفتار افراد در فضای مجازی و فعالیت‌شان در بازار، اختلالات ایجاد شده در بازار و سواستفاده‌های انجام شده شناسایی خواهد شد. به گفته پارچینی، در مرحله اول به متخلفان، صرفا تذکر پیشگیرانه داده می‌شود اما یدر مراحل بعد برخوردهای دیگری صورت خواهد گرفت.


عزم جزم سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه سهام بخشی از هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس


معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان خصوصی‌سازی، پس از نشست اعضای هیات‌مدیره هلدینگ خلیج فارس با وزرای مربوط، نتایج این نشست را اعلام کرد و گفت که فروش سهام شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در روزهای آتی و با شرایطی که در جلسه تعیین شده است، انجام خواهد شد.


به گفته قربان‌زاده، شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در قالب سه بلوک با جزییاتی که در اطلاعیه عرضه آن در سایت کدال منتشر خواهد شد، عرضه می‌شود. رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به ارزندگی سهام این شرکت، تصریح کرد: ارزندگی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بالاست و شرکت‌های بزرگی زیرمجموعه این شرکت هستند که ۴۰ درصد پتروشیمی کشور وابسته به شرکت هلدینگ خلیج فارس است.


قربان‌زاده اظهار امیدواری کرد که رقابت خوبی در زمان عرضه سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس انجام شود و گفت: مذاکرات خوبی نیز با مشتریان بالقوه که آمادگی حضور در مزایده را دارند، صورت گرفته است.


از عرضه‌های دیگر سازمان خصوصی‌سازی در بورس چه خبر؟


رییس کل سازمان خصوصی سازی درباره دیگر مصوبات جلسه امروز، توضیح داد و گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران در تیرماه گذشته، سازمان خصوصی سازی مکلف شد بخشی از سهام شرکت‌های مجتمع صنعتی اسفراین و شرکت پالایشگاه‌های نفت امام خمینی شازند را به صندوق بازنشستگی منتقل کند که تعیین قیمت سهام این شرکت‌ها در این جلسه انجام شد.


قربان‌زاده اظهار کرد: با آماده بودن عرضه سهام شرکت پالایشگاه‌های نفت امام خمینی شازند در بورس، منتظر دستور وزیر اقتصاد هستیم تا با ملاحظاتی که در خصوص بازار سرمایه وجود دارد، زمان مناسبی را برای این عرضه اولیه اعلام کند.


به گفته وی، این پالایشگاه به دلیل پیچیدگی در تکنولوژی و کیفیت بنزین، جزو پالایشگاه‌های درجه یک و مطلوب است و عرضه اولیه این شرکت نیز با موفقیت انجام انجام خواهد شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۷۷۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۴۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۱۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۱۶۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس همچنان به رقم قابل قبولی نرسیده است و مبلغ ۲۷۰۰ برای معاملات امروز ثبت شد که طی آن ۱۷۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران خرد و حقیقی برای حقوقی‌ها جریان یافت. به‌این‌ترتیب، حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای شیراز، توسن و کاوه اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های شستا، زاگرس و فسبزوار متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام نیز به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی، به ترتیب با ۱۹۸ ، ۱۹۰ و ۱۸۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت اما کم‌حجم امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۱۸.۴۶۷.۲۹ (۱۶۹۲۵.۲۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۴۸.۲۱۳.۳۷ (۴۳۱۰.۴۸افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۵۱۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری مثبت: فملی، فولاد و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۵۲۳.۷۵ (۸۳.۸۳افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۲۵۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۶ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: کگهر، آریا و ارفع


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0