مهدی رضایتی
1399/12/16
11:26
هزارتوی #شستا و نسبت P/NAV بطور سنتی نسبت P/NAV سرمایه گذاریها عددی کمتر از 100 درصد بوده و هنوز کسی پاسخی قانع کننده برای تخفیف 30-40 درصدی این ش...

هزارتوی #شستا و نسبت P/NAV



بطور سنتی نسبت P/NAV سرمایه گذاریها عددی کمتر از ۱۰۰ درصد بوده و هنوز کسی پاسخی قانع کننده برای تخفیف ۳۰-۴۰ درصدی این شرکتها ارائه نکرده است. شاید همان پایبندی به سنت ها بهترین دلیل باشد!!




این تخفیف ۴۰ درصدی در شرکتهای چند لایه بصورت نمایی رشد میکند بطوریکه یک هزارتوی مرگبار را تشکیل می دهد. یک نمونه جالب را بررسی کنیم:




شستا تاپیکو دارد تاپیکو تاصیکو دارد تاصیکو ومعادن دارد ومعادن فملی دارد



اگر معکوس حرکت کنیم، قیمت فملی که در NAV شستا لحاظ می شود حاصلضرب چهار نسبت P/Nav در قیمت سهم است. یعنی اگر قیمت فملی ۱۲۰۰ تومان باشد عدد محاسباتی در شستا ۲۰۰ تومان خواهد بود (۷۳ درصد تخفیف)




البته بیشتر شرکتها در لایه دوم یا سوم قرار دارند که در حقیقت با خرید شستا اکثر نمادهای موجود در سبد را با تخفیف ۴۰-۶۰ درصدی خرید میکنیم. یک راه حل برای این موضوع این است که بجای قیمت تابلو زیر مجموعه ها NAV آنها را لحاظ کنیم.




در هر صورت به این ترتیب است که شستا پس از این میزان از ریزش همچنان P/Nav بالاتری دارد و باید ماهیت این لایه های مرگبار را در نظر گرفت.



#شستا: شستا خوش قیمت عرضه شد و تا یک جایی هم منطقی رفتار کرد تا اینکه با درایت خاص مسئولین امر،ناگهان به عالیجناب شستا تبدیل شد و بعد هم شد سیاهچاله پول های خرد مردم و از نمادهای سلب اعتماد از بازار. افراد زیادی در خصوص وضعیت شستا سوال میپرسند. تنها می شود گفت به لحاظ بنیادی و با متغیرهای روز، تعادل سهم میتواند حوالی ۲۰۰۰ تومان باشد اما فعلا که از تعادل در بازار خبری نیست.

انتهای خبر

0
0