بااقتصاد
1400/03/01
15:08
ریزش ۲۷ هزار واحدی شاخص بورس در نخستین روز معاملاتی خردادماه/ چرا بوی بهبود از بازارهای سهام تهران برنمی‌خیزد؟

گزارش بازار/ شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ ادامه ریزش‌های پی‌درپی بازارهای سهام تهران به آخرین ماه بهار ۱۴۰۰ هم رسید و افت شاخص‌ها وارد یازدهمین ماه شد. حمایت‌های متولیان بازار در قالب تغییر قوانین و دستورالعمل‌ها و تزریق پول هم در این مدت چاره‌ساز نبود و به‌نظرمی‌رسد، فعلا بوی بهبود اوضاع از بازار سرمایه برنخواهد خواست، موضوعی که برای آینده بازار و اقتصاد کشور بسیار نگران‌کننده است.

بازگشت دوباره شاخص به کف کانال ۱.۱ میلیونی


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه یکم خردادماه، درحالی که برخی از فعالان بازار با افزایش نرخ دلار، خودرو و کامودیتی‌ها، روزنه امیدی برای بازگشت روند متعادل و افزایشی به معاملات بازارهای سهام را داشتند، ریزش ۲۷ هزار و ۵۹۱ واحد از شاخص کل و سقوط به انتهای کانال ۱.۱ میلیونی، روزهای منفی دیگری را هم برای بورس تهران ترسیم کرده است تا ثبت رکورد منفی سال ۱۴۰۰ برای فصل بهار هم تکمیل شود!


تراکم صف‌های فروش در نمادهای بزرگ بورس تهران


ریزش بیش از ۹۰ درصدی سهم‌ها در بورس تهران، امروز هم با تراکم در صف‌های فروش نمادهای بزرگی مانند فملی، فارس، کگل، شستا، کچاد، تاپیکو و شپنا که هر کدام منفی‌های قابل توجهی را به شاخص کل تحمیل کردند، تداوم یافت. در فرابورس نیز بجر بپاس که همچنان در مسیر صعودی قرار دارد، نمادهای شاخص‌ساز آریا، زاگرس، هرمز، شگویا، ذوب و صبا در صدر منفی‌سازان ایستادند.


نمادهای کوچک، همچنان در صف فروش قفل شده‌اند


شاخص کل هم‌وزن نیز با حقیقی‌های گریزان از بازار سهام مواجه است و ریزش ۴۸۹۷ واحدی، درحالی که بسیاری از نمادهای کوچک در صف فروش قفل شده‌اند و تغییر حجم مبنا و دامنه نوسان هم تاثیری بر آنها نگذاشته است، روند منفی روزهای آینده را هم متذکر می‌شود. گویا بازارهای سهام تهران حالا چشم امیدشان را تنها به اخبار سیاسی برجام و انتخابات ریاست جمهوری دوخته‌اند و افزایش نرخ دلار و تزریق ۵۰ هزار میلیاردی صندوق توسعه ملی هم تاثیری بر روند آن ندارد.


۱۳ نماد مثبت در منفی‌ترین روز بورس


در بازارهای سهام تهران یک روز دیگر هم برای خروج حقیقی‌ها رقم خورد درحالی‌که حقوقی‌ها در برخی نمادهای سعی کردند به نقش حمایتی‌شان ادامه دهند اما روند کلی معاملات در مدار منفی، مانع از سقوط سنگین شاخص کل نشد. به‌این‌ترتیب، بیش از ۹۳ درصد نمادها روی فاز منفی و قرمز رنگ قرار گرفتند و ارزش صف‌های فروش به حدود ۵ هزار میلیارد تومان رسید، درحالی‌که تنها ۱۳ سهم در مدار مثبت و به ارزش حدود ۲۵۰ میلیارد تومان معامله شدند.


نمادهای بانکی اولویت خرید حقوقی‌ها


سهامداران حقوقی، امروز بیش‌ترین میزان تزریق نقدینگی را در گروه‌های بانکی و موسسه‌های اعتباری، خودرو و قطعات و فلزات اساسی ثبت کردند و ۱۲۲۰ میلیارد تومان سهم از حقیقی‌ها خریدند. مازاد خرید حقوقی‌ها امروز حدود ۴۷ درصد از کل معاملات بازار بود.


برتری خرید حقیقی‌ها در پتروشیمی قائدبصیر


در سوی دیگر معاملات امروز، حقیقی‌ها تمایل خود را به خرید سهم‌هایی از گروه منسوجات و اطلاعات و ارتباطات نشان دادند. همچنین در نماد پتروشیمی قائدبصیر، برتری۵ میلیارد تومانی را رقم زدند، درحالی‌که حقوقی‌ها ترکیب سهامداری‌شان را در نماد وملل با ۸۰ میلیارد تومان تقویت کردند. فملی و خساپا هم شاهد بالاترین میزان انتقال سهم به نفع حقوقی‌ها بودند.


با این تفاسیر، سهامداران حقیقی امروز تنها در ۶ نماد برتری انتقال سهم داشتند و حقوقی‌ها این عدد را به ۱۰۶ نماد ارتقا دادند تا در نهایت جمع تغییر مالکیت سهام از این دسته برای سهامداران خرد ۱۰ میلیارد تومان و در جهت مقابل نیز بیش از ۹۴۰ میلیارد تومان انتقال سهم به ثبت برسد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌شنبه یکم خرداد ۱۴۰۰


مجموع کل ارزش معاملات بازارهای سهام تهران نیز حدود ۸ هزار میلیارد تومان رقم خورد و سهم ارزش معاملات بورس تهران از این رقم، بیش از ۴۲۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس هم بیش از ۳۷۰۰ میلیارد تومان بود. کاهش حجم و ارزش معاملات و درپی آن محدودیت در نقدشوندگی، شاخصه منفی دیگر امروز بازارهای سهام تهران بود.


بر اساس این گزارش، ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان و تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی به حقوقی ۹۷۵ میلیارد تومان ثبت شد که رشد بیش از سه درصد معادل ۱۳نماد و افت بیش از سه درصد، معادل ۴۵۴نماد را رقم زد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۲۷,۲۵۳.۴۳ (۲۷۵۹۱.۵۶-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۲.۰۵۸.۰۶ (۴۸۹۷.۹۸-)


ارزش معاملات: ۴.۲۶۶ میلیارد تومان


تعداد معاملات: ۲۵۵ هزار سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فملی، فارس و کگل


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۶۶۳.۶۸ (۱۲۷.۷۸-)


ارزش معاملات: ۳,۷۸۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۳ میلیون سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: آریا، زاگرس و هرمز


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0