فارس نیوز
1400/03/04
13:01
رشد ۹ هزار و ۷۴۷ واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار به ۷۸۰۰ میلیارد تومان رسید

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با رشد ۹ هزار و ۷۴۷ واحد روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران بعد از ریزش پیاپی در روزهای گذشته، امروز در یک روند رو به رشد در پایان معاملات با افزایش ۹ هزار و ۷۴۷ واحد روبه‌رو شد و به رقم یک‌میلیون و ۱۰۵ هزار و ۴۴۴ واحد رسید. اما شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز ۳۸۴ واحد کاهش یافته و به رقم ۳۸۲ هزار و ۸۳۵ واحد رسید.


ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۴۱۳ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز بیش از ۵.۶ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۴۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۴ هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


ارزش معاملات امروز فرابورس هم به بیش از ۳ هزار و ۶۳۶ میلیارد تومان رسید که در مجموع، معامله‌گران امروز بیش از ۷.۸ هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند.


امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی ۸۹ صدم درصد رشد کرد، اما شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن یک‌دهم درصد کاهش یافت.



نقشه معاملات امروز بورس تهران


شاخص آزاد شناور ۵۷ صدم درصد رشد کرد.


شاخص بازار اول بورس ۹۲ صدم درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس ۸۵ صدم درصد افزایش یافت.


امروز نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، ملی‌مس، پالایش نفت اصفهان، شستا، پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی نوری بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و نماد بانک پاسارگاد بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.


نمادهای پرتراکنش در بورس شامل بانک ملت، معدنی اپال کانی پارس، دارویی برکت، پالایش نفت اصفهان، توسعه و عمران امید، ملی‌مس ایران و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو بوده‌اند.


در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل ۷۶ واحد رشد کرده و به رقم ۱۷ هزار و ۵۵۲ واحد رسید.


ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسید.



وضعیت امروز پالایش یکم


خریداران پالایش یکم هنوز بعد از ۷ ماه با ۳۳ درصد زیان همراه هستند، در حالی که مقامات دولتی بارها قول دادند که زیان خریداران پالایش یکم با سهام جایزه جبران می‌شود که هنوز این وعده عملی نشده است.


امروز معامله‌گران در فرابورس بیش از ۲.۴ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۳۸ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۶۳۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


امروز نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، آریا ساسول، فولاد هرمزگان، پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن و پتروشیمی تندگویان بیشتری اثر افزایش در شاخص بورس را داشته‌اند. و برعکس، نماد بیمه پاسارگاد بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.


نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل گسترش صنایع روی ایرانیان، تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، توسعه و عمران استان کرمان، انرژی پیوندگستر پارس، توسعه مسیر برق گیلان و پلیمر آریا ساسول بوده‌اند.


به گزارش فارس، فردا اولین عرضه اولیه یک شرکت بورسی در بورس تهران برای صنایع غذایی کوروش در نماد قکورش انجام می‌شود که این عرضه اولیه همراه با وراق تبعی اختیار فروش خواهد بود، به گونه‌ای که اگر خریداران این سهام تا سررسید سهام اوراق را نگه دارند از حداقل ۲۵ درصد بازدهی برخوردار خواهند شد.


به هر حال سرمایه‌گذاری در بورس باید در یک چشم‌انداز حداقل یکساله صورت گیرد و به هیچ‌وجه برای حضور در بورس، دارایی قابل استفاده را نباید فروخت.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0