سهم برتر (بست بورس ۹۷)
1400/09/09
18:31
✅ پیام حضور تیم 40 نفره ایران در مذاکرات چیست؟ ✍️ محمدپوریا بهشتی 🟢 تیم ۴۰ نفره مذاکره کننده ایران به وین رسیده است. تیمی که از همین حالا واکنش ...

✅ پیام حضور تیم ۴۰ نفره ایران در مذاکرات چیست؟


✍️ محمدپوریا بهشتی



🟢 تیم ۴۰ نفره مذاکره کننده ایران به وین رسیده است. تیمی که از همین حالا واکنش های منفی زیادی را در میان کاربران شبکه های اجتماعی دریافت کرده است. از طرف دیگر تیم سایبری حامی دولت تلاش می کند تا این مساله را نقطه قوت دولت اعلام کند. آنها مدعی هستند حضور چنین مشاورانی نشان از قوت تیم مذاکره کننده است. فارغ از اینکه چه مقدار از محتوای مذاکره محرمانه و در سطحی بالا در دسترس است که اساسا با مشاوران در میان گذاشته نمیشود، باید گفت پیام واقعی ارسال چنین تیم پرتعدادی به مذاکره کنندگان مقابل دقیقا همان چیزی است که اتفاقا ابراهیم رئیسی از آن گریزان بود.



🟢 فراموش نکردیم که رئیسی بارها و بارها در مناظره ها و در هر سخنرانی تکرار کرد «ما اقتصاد را به برجام گره نمیزنیم» اما در نقطه مقابل با فرستادن تیم ۴۰ نفره به وین از یک سو به طرف مقابل می گوید: این مذاکرات برای ما بسیار جدی و حیاتی است و از طرف دیگر به داخل کشور این پیام داده میشود که آماده نهایی شدن توافق باشید. در غیر این صورت لزومی نداشت این تعداد مشاور به وین گسیل شوند. چرا؟ به این دلیل که گویی قرار است توافق در همین دور انجام و نهایی شود.



🟢 اما ما می دانیم که اساسا نه باقری کنی، بلکه دولت رئیسی هم در این مورد حرف نهایی را نمی زند. لذا باقری کنی ناگزیر است به تهران بازگردد و در مورد آنچه پیشنهاد شده در تهران با نهادهای بالادستی مشورت و تاییدیه دریافت کند.



🟢 لذا با توجه به اینکه این فرصت وجود داشت که مذاکره کنندگان در تهران به رایزنی بپردازند، چه نیازی بود که این افراد را با خود به وین ببرند؟ آنها می توانستند در همین تهران و در فاصله آمد و رفت باقری کنی نظراتشان را اعلام کنند. لذا فرستادن این حجم از تیم مذاکره کننده خود به خود این پیام را به طرف مقابل می دهد که «توافق برای ما حیاتی است و آمده ایم تا توافق را همینجا نهایی کنیم و برگردیم»



🟢 با این مقدمه در صورتی که اتفاقا هیچ توافقی حاصل نشود، جامعه نسبت به آن بیشتر از پیش شرطی میشود. زمانی که دیده میشود اینگونه پرتعداد حضور پیدا می کنند اما حاصلی در بر نداشته باشد، به طور طبیعی شاهد افزایش قیمت ها (خصوصا درحوزه دلار و طلا) خواهیم بود. همان اتفاقی که با مذاکرات پرتعداد و بی حاصل جلیلی افتاد.



🟢 این همان چیزی است که اتفاقا ابراهیم رئیسی از آن دوری می کرد. لذا برای پیروی از تفکرات رئیسی لازم بود ایران در این مذاکرات کم تعداد حضور پیدا کند. انگار این مذاکرات برایشان آنقدرها هم مهم نیست و مشورت ها را به تهران موکول کند. اما آنچه در عمل مشاهده می کنیم و پیام آن به داخل و خارج مخابره می شود این است که دولت رئیسی برای توافق بسیار ذوق زده است. این قطعا چیزی نیست که از چشم آمریکا و تحلیلگران آن مخفی بماند.



انتهای خبر

0
0