بورس۲۴
1399/10/27
16:35
مازوت برای سیمانی ها از امروز به قیمت گاز محاسبه می شود/ سیمان تهران همچنان گاز مصرف خواهد کرد، البته برای تولید با حجم کم

سال های گذشته هم در صنعت سیمان مشکل قطعی گاز وجود داشته، اما اطلاع قبلی داده می شد و زمان آن هم کمتر بوده است. ولی امسال قطعی گاز زودتر شروع شده است.

بورس۲۴ : عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص آخرین وضعیت این صنعت با توجه به مصرف مازوت در روزهای اخیر به خبرنگار بورس۲۴ گفت: سال های گذشته هم در صنعت سیمان مشکل قطعی گاز وجود داشته، اما اطلاع قبلی داده می شد و زمان آن هم کمتر بوده است. ولی امسال قطعی گاز زودتر شروع شده است.


از امروز مازوت ۱۱۹ تومانی دریافت می کنیم؛ همچون گاز


وی گفت: گرچه به جز مازوت سوخت جایگزین دیگری برای کارخانجات سیمانی وجود ندارد، فعلا از همین سوخت تا وصل شدن گاز استفاده می شود. طبق مصوبه امروز وزارت نفت و وزارت صمت قرار بر این است که قیمت مازوت بر مبنای همان قیمت گاز مصرفی در نظر گرفته شود. قیمت گاز مصرفی برای سیمانی ها حدود ۱۱۹ تومان به ازای هر متر مکعب خواهد بود.


او گفت: فقط هزینه حمل درب کارخانه به عهده مصرف کننده است که البته بعید است مبلغ قابل توجهی باشد و باید محاسبات دقیق آن انجام شود.


شیخان با بیان اینکه مازوت مصرفی سیمانی ها به میزانی نیست که آلایندگی تهران را افزایش بدهد گفت: سیمان تهران به دلیل احتمال ایجاد آلایندگی از مازوت استفاده نمی کند، بلکه بخش کوچکی برای اینکه تولید متوقف نشود از گاز استفاده می کند. این کارخانه به اندازه ای که بتواند مختصری تولید کند و بازار نا متعادل نشود، گاز استفاده می کند.


تا اواسط بهمن افرایش نرخ قطعی می شود


وی در مورد آخرین اخبار از افزایش نرخ سیمان گفت: فعلا در کش و قوس با مراجع زیربط هستیم. تمام تلاش مان را کرده ایم تا اواسط بهمن بتوانیم به نتیجه برسیم.


تولیدات امسال در داخل مصرف شد، گرچه کمی افت صادرات داشتیم


شیخان افزود: طبق آمار، در ۹ ماهه ۵۵ میلیون تن کلینکر، ۵۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیمان تولید کرده ایم، ۶میلیون و ۴۰۰ هزار تن در ۹ ماه کلینکرو در همین ۹ ماه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن سیمان صادر کرده ایم.


او گفت: در مجموع سیمان و کلینکر ۱۰ میلیون تن صادرات داشته ایم که نسبت به سال گذشته ۱.۸ درصد در ۹ ماهه کاهش داشته ایم. هر میزان تولید کرده ایم یا صادر می کنیم یا در داخل به فروش می رسد. در حالی که امسال ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولید داخل داشته ایم.


انتهای خبر

0
0