بورس۲۴
1402/03/09
06:30
پیش‌بینی وضعیت بورس ۹ خرداد ۱۴۰۲

اگر شرکت‌ها قادر باشند فروش اردیبهشت را در ماه‌های پیش رو تکرار کنند که اتفاقا بسیار هم محتمل خواهد بود، می‌توان گفت که بازار افق بسیار روشنی دارد و لذا از فرصت ایجاد شده و اشتباه تاریخی تکراری برخی از معامله‌گران و تحلیلگران (در سهام ارزنده) حتی برای خرید اعتباری و گرفتن اهرم باید استفاده کرد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 9 خرداد 1402

۱) پیش‌بینی بازار ...


بورس۲۴ : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته بواسطه تحرکات هر چند محدود دقایق پایانی معاملات یکشنبه و همچنین کاهش نگرانی‌ها نسبت به درگیری مرزی با طالبان، با افزایش نسبی تقاضا آغاز کرد و دست‌کم در سهام با جریان نقدی مناسب، معاملات روان‌تر و منطقی‌تری را شاهد بودیم. در نتیجه داد و ستد بازار روز گذشته، شاخص کل با رشد کمتر از ۱ درصدی همراه شد اما افت جدی ارزش معاملات و رسیدن آن به مرز کانال ۱۰ هزار میلیارد تومانی نشان می‌دهد بازار هنوز انرژی کافی برای برگشت و خاتمه دادن به روند اصلاحی ندارد. به قول برخی از تحلیلگران، بازاری که رشد نکند، به دنبال بهانه برای ریزش است و از قضا این بهانه (داستان طالبان و اخبار عمان و دلار و ...) طی روزهای اخیر جفت و جور شد تا باری دیگر شاهد عقب‌گرد بازار و جذاب شدن قیمت‌ها باشیم. البته همانطور که روز گذشته هم اشاره شد، داستان افغانستان ریسک خاصی برای بازار نخواهد بود و به نظر سفر پادشاه عمان هم خروجی خاصی (حداقل در ظاهر) نداشته است.


اما کمی هم در مورد بازار ارز صحبت کنیم؛ چراکه این روزها بسیاری با تحلیل‌های بدون پشتوانه نظر به سقوط دلار در صورت وقوع توافق می‌دهند. نکته اول اینکه وقتی صحبت از توافق می‌شود، باید ابعاد این توافق یا برجام یا هر چه اسمش را می‌گذارید، دید ! بازار تجربه برجام و اثرات ضعیف آن در سالهای ۹۴ و ۹۵ را دارد. در آن دوره فروش نفت بهبود یافت. خودروسازان صرفا مذاکره کردند و یک خط تولید وارد ایران‌خودرو شد اما سوئیفت همچنان قفل ماند و مبادلات ارزی با چالش‌های جدی روبرو بود و لذا اگر قرار به تکرار همان توافق و یا به شکل ضعیف‌تر باشد، واکنش دلار بسیار محدودتر از آن چیزی خواهد بود که برخی تصورش را می‌کنند. ضمن اینکه در این سالها به دلیل افزایش جمعیت به قدری مصرف داخلی نفت افزایش یافته که در بحث صادرات هم خیلی فضا برای کسب درآمد دولت باز نخواهد بود.


نکته دوم اینکه وقتی لایحه بودجه را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که با این فرمانی که دولت در پیش گرفته، کسری ۴۰۰ همتی روی شاخ‌اش خواهد بود و البته این رقم می‌تواند به بیش از ۶۰۰ همت هم برسد و در واقع برای تعدیل این ارقام نیاز به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و چاپ پول داریم. لذا با نقدینگی فعلی و این حجم از کسری بودجه و در صدر آن میل به خروج ارز از کشور، خبری از افت بااهمیت دلار نخواهد بود و اتفاقا اگر کمی هوشمندی و عقلانیت وجود داشته باشد، از میزان شکاف بین دلار نیما و آزاد کاسته خواهد شد. و نکته سوم و آخر اینکه، تحلیلگران اقتصادی معتقدند با توجه به نقدینگی فعلی، قیمت دلار تا پایان سال به ۶۰ – ۶۵ هزار تومان خواهد رسید و لذا در این بین هر گشایش و یا بن‌بستی صرفا سرعت رشد را تعدیل یا تقویت خواهد کرد.


بنابراین مجددا تاکید می‌کنیم که بهترین نرخ (میانگین دلار حواله) برای لحاظ کردن در تحلیل‌های بنیادی ۴۲ تا ۴۴ هزار تومان است. قطعا نرخ دلار حواله تا پایان سال رشد خواهد کرد و لذا بهتر است با منطق و فارغ از هیجان به بازارها نگاه کرد. و در نهایت اشاره‌ای به بحث گزارش‌های ماهانه داشته باشیم. طی ۲ – ۳ روز اخیر تقریبا اکثر شرکت‌ها از عملکرد تولید و فروش خود در اردیبهشت رونمایی کردند و همین گزارش‌ها سبب گرفتن ترمز افت قیمت در بسیاری از سهم‌ها و بعضا رشد قیمت در شرکت‌هایی که تولید و فروش ویژه‌ای داشتند، شد. اگر شرکت‌ها قادر باشند فروش اردیبهشت را در ماه‌های پیش رو تکرار کنند که اتفاقا بسیار هم محتمل خواهد بود، می‌توان گفت که بازار افق بسیار روشنی دارد و لذا از فرصت ایجاد شده و اشتباه تاریخی تکراری برخی از معامله‌گران و تحلیلگران (در سهام ارزنده) حتی برای خرید اعتباری و گرفتن اهرم باید استفاده کرد.


به سراغ بازار برویم که شروع بدی نداشت اما چندان هم قوی ظاهر نشد. جریان نقدینگی به سراغ بازار نیامده و به نظر از این نقطه به بعد، بخش اصلی اصلاح در بعد زمان و با چاشنی اصلاح در سهام دارای شرایط بنیادی ضعیف‌تر خواهد بود. در واقع فنر بازار روز به روز جمع‌تر و فشرده‌تر خواهد شد تا باری دیگر فضا برای یک رالی جدید مهیا شود. و البته این فشردگی آنقدر زمان‌بر نخواهد بود و فقط کمی نیاز به صبوری و تسلط روی اعصاب و روان دارد ! به نظر خرداد نیمه دوم متفاوت‌تری داشته باشد. ا ما برای امروز بازاری نوسانی و کم‌رمق مورد انتظار است و اگر سمت خریداران به رفتار دیروز خود ادامه ندهد، ممکن است موج جدیدی از عرضه از راه برسد.


مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

انتهای خبر

0
0