بورس پرس
1401/02/10
09:45
آمادگی سه شرکت برای عرضه اولیه و تخصیص به صندوق ها / وضعیت سرخابی ها

مدیرعامل فرابورس با اشاره به مراحل افزایش سرمایه سرخابی ها در اداره ثبت شرکت‌ها و زمان بازگشایی نماد از آمادگی سه شرکت برای عرضه اولیه با احتمال تخصیص به صندوق ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، میثم فدایی با توجه به رفع ابهامات بازار سرمایه از جمله موارد مرتبط با بودجه و ثبات در تصمیم‌گیری حوزه‌های مختلف اعلام کرد: از ابتدای سال ثبات در بازار سرمایه رقم خورد. به طوری که تاکنون شاخص فرابورس بیش از ۱۲ درصد رشد کرده و در صورت عدم تغییر متغیرهای مرتبط شاهد تداوم روند فعلی خواهیم بود.


۶ درصدی شدن دامنه نوسان بازار اولی‌ها


دی سال گذشته جلسات مرتبط با افزایش دامنه نوسان نمادها برگزار و تصمیم‌گیری‌های اولیه‌ای آغاز شد تا به تدریج دامنه نوسان افزایش پیدا کند و البته شرط اصلی اعمال افزایش دامنه نوسان هم رسیدن بازار سرمایه به شرایط متعادل تعیین شد که خوشبختانه با رفع ابهامات بورس و رسیدن به شرایط متعادل در سال جاری، جلسات تخصصی در این زمینه برگزار و در نهایت مقرر شد دامنه نوسان بازارهای اول بورس و فرابورس به ۶ درصد افزایش پیدا کند.


این در حالی است که چون دامنه نوسان تقریبا دو دهه است در بازار اعمال می شود، پیشنهاد شد یک درصد به بازارهای اول بورس و فرابورس افزوده و پس از ۳ ماه تجربه و دریافت و بررسی گزارشات کارشناسی در مورد ادامه این روند تصمیم‌گیری شود. تجربه یک هفته افزایش اعمال دامنه نوسان در بازارهای بورس و فرابورس نشان می‌دهد در بسیاری از ساعات معاملاتی در نمادهایی که دامنه نوسان آنها افزایش پیدا کرده، صف‌های خرید و فروش قابل اعتنایی دیده نشده و پیش‌بینی می‌شود با افزایش یک یا دو پله‌ای دامنه نوسان در بازار اول طی ماه‌های آینده تقریبا هیچ صف خرید و یا فروش جدی در این بازارها ایجاد نشود و بازاری نقدشونده مشاهده شود.


زمان بازگشایی نماد سرخابی‌ها فعلا مشخص نیست


پذیره‌نویسی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در اسفند سال گذشته، تجربه جدیدی برای بازار سرمایه بود که نتیجه کار از این جهت که منابع پذیره‌نویسی به داخل باشگاه‌ها رفته تا از این طریق اقدام به اصلاح ساختار کنند، و برآورده شدن الزامات AFC و شفافیت مالی این دو باشگاه، مناسب بود. مراحل افزایش سرمایه استقلال در اداره ثبت شرکت‌ها به پایان رسیده اما افزایش سرمایه باشگاه پرسپولیس کماکان در جریان است.


بر این اساس در خصوص گشایش نماد این دو باشگاه نباید عجله و باید تلاش شود شفافیت بیشتری از آنها به بازار سرمایه مخابره کرد. ضمن اینکه باید این باشگاه‌ها متقاضی بازگشایی نماد باشند و موضوعاتی چون تامین منابع بازارگردانی آنها اتفاق بیفتد تا طبق این موارد، نماد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه بازگشایی شود.


آخرین خبرها از بازگشایی نماد بانک دی


پیگیری‌های زیادی در خصوص بازگشایی نماد دو بانک دی و آینده و سایر نمادهای متوقف در فرابورس انجام شده که در برخی از نمادها از جمله "وملل" بازگشایی صورت گرفت. در خصوص بانک دی هم بحث تایید صورت‌های مالی است که به دلیل اهمیت این موضوع سعی شد حداکثر همکاری برای دریافت صورت‌های مالی و بازگشایی این نماد انجام شود. به طوری که در ابتدای همین هفته جلسه ای با معاون نظارت بانک مرکزی برگزار تا مشکلات بازگشایی نماد بانک دی برطرف شود.


به تازگی نظر پیشنهادی فرابورس به سازمان بورس برای بازگشایی این نماد داده شده است. هم سازمان بورس هم بانک مرکزی و هم فرابورس تمام تلاش را برای بازگشایی مناسب نماد دی انجام می‌دهند اما فعلا نمی‌توان زمان دقیقی برای بازگشایی نماد بانک‌های دی و آینده اعلام کرد.


آخرین خبرها از عرضه‌های اولیه فرابورس


عرضه‌های اولیه باید متناسب با شرایط بازار سرمایه انجام شود. چرا که این عرضه‌ها اثرات و تبعات خاص دارند. سال ۹۹ بعد از رشد چشمگیر بازار سرمایه، یکی از بحث‌های قابل طرح این بود که بازار ثانویه رشد کرده و باید بازار اولیه نیز مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس در آن سال انبوهی از شرکت‌ها در بورس و فرابورس پذیرش شدند. البته پس از آن، ریزش شدید بازار رقم خورد که عرضه اولیه این شرکت‌ها با وقفه مواجه شد. در این راستا در دو ماه گذشته به انتهای دوره تمدیدها رسیده و حالا بیشتر مصوبات طی دو ماه گذشته به موضوعات مرتبط با تمدید درج و عرضه نمادهای ختم شده است.


شرکت‌هایی همچون حمل و نقل گهر ترابر سیرجان، فروسیلیس خمین و فولاد غدیر ایرانیان به عنوان شرکت های در صف عرضه اولیه در فرابورس هستند. از این رو برای مدیریت این موضوع و به دلیل اینکه انبوه عرضه‌های اولیه به بازار سرمایه فشار نیاورد، اکثر این عرضه‌ها قرار است به صندوق‌ها تخصیص یابد.


هسته معاملاتی فرابورس هک نشده بود


سیستم معاملاتی فرابورس در ابتدای سال دچار مشکل شد. بحث هک شدن سیستم معاملات در آن روز اتفاق نیفتاده و مطرح نیست بلکه این سیستم با اختلال مواجه شد.


شرکت مدیریت فناوری بورس تهران بحث نگهداشت سیستم معاملات را بر عهده دارد و بورس و فرابورس دریافت‌کننده خدمت از این شرکت هستند. در روزهای ابتدای سال مشکلات سخت‌افزاری موجب شده بود تا حجم قابل توجهی از اطلاعات در این سامانه قابل پردازش نباشد و همین موضوع موجب شد تا معاملات با مشکل مواجه شود که البته تمهیدات لازم برای جلوگیری از رخداد این گونه اتفاقات دیده شد. هسته معاملاتی کنونی کشش برخی معاملات بویژه در حوزه مشتقات ندارد و سامانه موجود صرفا برای خرید و فروش‌های نقدی است که امید است با رفع محدودیت‌های برجامی بتوان هسته معاملات جدیدی را در بازار سرمایه داشت.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0