بااقتصاد
1399/11/15
15:37
شاخص کل از محدوده حمایتی ۱.۲ میلیون واحدی هم سقوط کرد/ سیاهی کزغال بر دیوار بازار سهام در زمستان ۹۹

گزارش بازار روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ریزش بیش از ۳۲ هزار واحدی و متوالی شاخص کل در آخرین روز معاملاتی هفته، موجب از دست رفتن محدوده حمایتی کانال ۱.۲ میلیون واحدی شد، درحالی‌که می‌توانست با توجه به بیستمین عرضه اولیه سهام در سال ۹۹، یک روز مثبت را رقم بزند اما استقبال ۳.۷ میلیونی از عرضه اولیه کزغال، سیاهی زمستان ۹۹ را بر تابلو بورس بجاگذاشت.

به گزارش بااقتصاد، موج منفی معاملات بازار سهام از صبح امروز چهارشنبه ۱۵ بهمن‌ماه، به بخش بزرگی از سهم‌ها تسری پیدا کرد و نمادهای شاخص‌ساز نیز با ریزش‌های سنگینی مواجه شدند. در همین حال، وزیر اقتصاد در حاشیه نشست هیات دولت، مدیریت شاخص بورس را خارج از مدیریت و اراده دولت اعلام و بازار سرمایه را در پویایی کامل اعلام کرد. نشان به آن نشان که «سود شرکت‌های بورسی سه برابر شده، تعداد بازارگردان‌ها از ۱۷۵ در ابتدای سال به ۵۳۰ بازارگردان رسیده است و این یعنی پویایی بازار سرمایه!»



تخصیص تعداد درخواستی سهام کزغال در روز عرضه اولیه


بیستمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال ۹۹ ‌برای زغال سنگ پروده طبس با نماد کزغال۱ انجام شد. به‌رغم عرضه‌های اولیه تابستان امسال که رکوردشکنی‌های بورس را درپی داشت، امروز سهامداران زیادی از کزغال استقبال نکردند. جو منفی بازار سهام و ریزش شستا که کزغال را زیرمجموعه خود دارد، از دلایل اصلی این رویگردانی یا بی‌میلی خریداران سهام بود.


میزان سهام عرضه‌شده کزغال امرز ۲۰۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد ‌از کل سهام این شرکت بود که با مشارکت۳میلیون و ۷۲۶ هزار و ۱۳۰کد معاملاتی در این عرضه اولیه، به هر کد معاملاتی، تعداد و قیمت ‌درخواستی بدون محدودیت، اختصاص یافت.


وزارت اقتصاد در عرضه ETF ها دست به عصا شد


با توجه به شرایط کنونی بازار سهام و دلزدگی سهامداران، گویا وزارت اقتصاد هم از این وضعیت راضی نیست و عرضه صندوق ETF در قالب داراسوم را که پیش از این زمستان ۹۹ اعلام کرده بود، تا زمان تثبیت بازار سهام، متوقف کرده است.


عباس معمارنژاد، معاون امور بیمه، بانک و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد، امروز اعلام کرد: زمان مشخصی را برای عرضه باقی‌مانده سهام بانکی‌ها در قالب دارا سوم، نمی‌توانیم اعلام کنیم و باید در انتظار تثبیت معاملات بازار سرمایه باشیم.


به گفته وی، تا زمانی که شرایط بازار سرمایه به ثبات نرسد، هیچ برنامه‌ای را برای عرضه باقی‌مانده سهام بانکی‌ها از طریق صندوق‌های ETF به ارایه نخواهند داد.


نیمه دوم بهمن برای بورس چگونه رقم می‌خورد؟


به‌این ترتیب، بورس تهران و فرابورس یک روز سراسر منفی را پشت سر گذاشتند و سقوط بیش از ۳۲ هزار وحدی شاخص کل در معاملات پایانی هفته دوم بهمن‌ماه، نیمه دیگر این ماه را برای بازار سهام با ابهام‌های زیادی مبنی بر ادامه موج منفی یا بازگشت بازار به‌همراه خواهدت داشت. تاثیرگذارترین مولفه بر روند بازار سرمایه در هفته آینده، خبرهایی در زمینه مذاکرات سیاسی برجام است.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز چهارشنبه۱۵بهمن‌‌ماه ۹۹


مجموع معاملات امروز بورس تهران و فرابورس به بیش از ۱۱ هزار میلیارد سهم با ارزش ۲۳.۸ میلیارد تومان رسید که بخشی از ارزش معاملات فرابورس مربوط به عرضه اولیه سهام کزغال بود.


افت شاخص کل هم‌وزن نیز بیش از ۴.۴ هزار واحد ثبت شد که نشان تسری جریان منفی معاملات در سراسر بازار داشت. نمادهای فارس، فولاد، شستا، فملی، کگل و کچاد در صدر منفی‌سازان شاخص کل بورس تهران قرار گرفتند.


شاخص فرابورس هم ریزش ۲۳۴ واحدی را رقم زد. منفی‌سازان اصلی امروز فرابورس، نمادهخای میدکو، آریا، زاگرس، صبا و ذوب بودند. خودرو، سیمان و مواد دارویی به ترتیب با ۱۱۰۵، ۵۲۷ و ۵۰۵ میلیارد تومان بالاترین میزان ارزش معاملات امروز را به خود اختصاص دادند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۷۳,۰۵۰.۲۶ (۳۲۴۱۷.۴۴-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۳.۱۶۲.۲۲ (۴۴۰۲.۶۴-)


ارزش معاملات: ۸,۵۸۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۷ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، فولاد و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۴۳۴.۰۵ (۲۳۴.۹۸-)


ارزش معاملات: ۱۵,۳۹۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۳ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: میدکو، آریا و زاگرس


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0