همفکران
1400/07/24
15:47
گزارش بازار / رکورد ۱۴۰۰ شکسته شد

شاخص کل بورس تهران شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۰ با رشد ۴۰ هزار واحدی معادل ۲.۸۷ درصد رکورد رشد روزانه خود را در سال ۱۴۰۰ شکست و به یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسید. همزمان با بازگشت شاخص کل به کانال ۱۴۰۰ هزار واحدی، شاخص هم وزن نیز ۲.۳۹ درصد معادل ۹۴۰۰ واحد افزایش پیدا کرد. رشد امروز را می­توان به چند عامل ربط داد، یکی واکنش بازار به تغییر رئیس سازمان بورس، دوم تاثیر رشد قیمت نفت و کامودیتی­هایی مثل مس و روی در بازارهای جهانی و در آخر ارزنده شدن بعضی نمادهای سنگین وزن.


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۰ با رشد ۴۰ هزار واحدی معادل ۲.۸۷ درصد رکورد رشد روزانه خود را در سال ۱۴۰۰ شکست و به یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسید. همزمان با بازگشت شاخص کل به کانال ۱۴۰۰ هزار واحدی، شاخص هم وزن نیز ۲.۳۹ درصد معادل ۹۴۰۰ واحد افزایش پیدا کرد. رشد امروز را می­توان به چند عامل ربط داد، یکی واکنش بازار به تغییر رئیس سازمان بورس، دوم تاثیر رشد قیمت نفت و کامودیتی­هایی مثل مس و روی در بازارهای جهانی و در آخر ارزنده شدن بعضی نمادهای سنگین وزن. فولاد، فملی و شستا سه بازیگر اصلی این اتفاق بودند و هر سه در صف خرید روز را طی کردند. پارسیان، رکیش و کدما بیش از همه اثر منفی داشتند، از این بین به جز کدما که دقایقی صف فروش را تجربه کرد و بعد به تعادل رسید بقیه متعادل بودند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس ۹۳۰۰ واحد معادل ۲.۴ درصد رشد کرد و به ۲۰ هزار ۵۵۶ واحد رسید. بیش از همه نمادهای آریا، زاگرس و بپاس تاثیر مثبت و نمادهای قچار، قاسم و حآفرین تاثیر منفی باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۵۴۹ میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت، ارزش معاملات خرد نیز ۴۹۴۸ میلیارد تومان به ثبت رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۷ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۷ میلیارد دلار شد.




خبرهای موثر


خبرهای مثبتی از وزارت امور خارجه ب گوش می‌رسد. از آمادگی ایران برای مذاکرات وین گرفته تا سفر غیر رسمی هیاتی از عربستان سعودی به تهران. این اتفاقات می‌توانند نوید بخش گشایش­هایی برای کشور باشند.


هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: طرح جهش تولید مسکن مورد تائید شورای نگهبان قرار گرفت و ابلاغ شد. امیدوارم اجرای دقیق این قانون یکی از دغدغه‌های مردم و جوانان را مرتفع کند. وی در خصوص طرح واردات خودرو گفت: پیش‌بینی از زمان رفع ابهامات را باید از مجلس بپرسید و ما در زمان قانونی ۱۰ روزه نظر خود را در مورد این طرح اعلام کردیم و ابهامات خودمان را در مورد این طرح در مجلس تبیین کردیم و در مورد نظر هیئت عالی نظارت نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.


در تعطیلات آخر هفته سندی از سازمان برنامه و بودجه در فضای مجازی منتشر شد که نظر کارشناسان این سازمان در آخرین روزهای حضور دولت روحانی را بیان می‌کرد. آنها رشد اقتصادی، میزان تورم و نرخ دلار را در سناریوهای مختلف بررسی و اعلام کرده بودند. جالب اینکه نرخ دلار را در سال ۱۴۰۰ بین ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان پیش بینی می­کردند.


صندوق‌های دولتی


دارایکم روند صعودی داشت و بیش از ۷ درصد هم بالا رفت هرچند قیمت پایانی تنها ۵.۴ درصد بالا رفت و به ۱۲۱۵۸۰ ریال شد و ارزش ذاتی نیز با کمی افزایش به ۱۶۲۴۹۱ ریال رسید. حقوقی­ها خیلی فعال نبودند و فقط ۱.۳ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند.

پالایشی یکم نیز رشد صعودی بود. قیمت پایانی ۴.۴۸ درصد رشد کرد و به ۷۴۳۳۰ ریال رسید و ارزش ذاتی با اندکی افزایش ۹۸۴۱۹ ریال شد. حقوقی­ها بیشتر فروشنده بودند در نتیجه ۴.۳ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به نماد ثبت شد.

پرحجم‌ترین معاملات بورس


برای چندمین روز متوالی خودرویی‌ها، سرمایه گذاری­ها و بانک­ها میزبان بیشترین حجم معاملات بورس بودند. در بین نمادهای بورسی نیز بیش از همه کمند، شپنا و خساپا دست به دست شدند.


شپنا تا چند روز پیش به خاطر بیشترین ورود پول حقوقی جلب توجه می­کرد اما امروز به خاطر حجم معاملاتش مورد توجه قرار گرفته است. این نماد روز را در بازه منفی آغاز کرد و با قدم­های تند خود را به بالای صفر تابلو رساند، هرچند نتوانست زیاد از آن فاصله بگیرد. از ۳۱۱ میلیون سهم معامله شده ۲۲ درصد توسط حقوقی­ها عرضه و ۸۵ درصد توسط حقیقی­ها خریداری شاد تا ۲۶ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شود.


بیشترین ورود و خروج پول



محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. این گروه­ها در روزهای قبل حمایت جدی حقوقی­ها را داشتند. صندوق­های قابل معامله بعد از چند روز از لیست خرید حقیقی­ها خارج و به لیست حقوقی­ها وارد شد. نیروگاه­ها و هتل و رستوران دو گروه دیگر مورد توجه حقوقی­ها بودند. در بین نمادها فولاد، زاگرس و کاوه جذاب­ترین­ها برای حقیقی­ها بودند و فسبزوار، وبملت و سمگا بیشترین حمایت حقوقی­ها را داشتند.


فولاد تنها چند دقیقه بعد از شروع معاملات به صف خرید سنگین رفت. حقوقی­ها با عرضه ۷۸ درصد از ۹۴ میلیون سهم معامله شده به تقاضاها پاسخ دادند اما صف خرید حتی برای لحظه­ای از بین نرفت. حقیقی­ها نیز با خرید ۸۶ درصد از معاملات ۶۳ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد ورد کردند.


فسبزوار روز را کمی بالاتر از صفر تابلو شروع کرد و خیلی زود خود را به صف خرید رساند. این صف چند بار در طول روز عرضه شد ولی بازهم حجم تقاضا صف را تشکیل داد. حقوقی­ها با خرید ۲۵ درصد از ۲۰ میلیون سهم معامله شده ۱۱ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند و حقیقی­ها نیز عرضه ۹۰ درصد از معاملات سعی داشتند خارج شوند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه انرژی، وسصفها و سجام بیشترین حجم مشکوک را داشتند و نمادهای فلوله، انرژی و سجام مشکوک­­ترین نمادها در بازه ۳۰ روزه نام گرفتند.


انرژی در بین حقوقی­ها دست به دست شد. از ۱.۳ میلیون سهم معامله شده ۱۰۰ درصد توسط ۲ کد حقوقی عرضه و ۱۰۰ درصد هم توسط یک کد حقوقی خریداری شد تا حجم صف فروش نماد به یک چهارم برسد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی امروز بیشترین بازدهی به شکام با ۹.۸۹ درصد، ثبهساز با ۵.۴۴ درصد رسید و شصدف، بشهاب، ورازی، فنوال، فتوسا، واحصا، خراسان، فروی، مدیریت و غزر به طور مشترک با ۵ درصد رشد در جایگاه سوم قرار گرفتند؛ اما بدترین عملکرد هم نصیب سجام با ۴.۸۷ درصد، وجامی با ۴.۸۵ درصد و بالبر با ۴.۷۳ درصد افت شد.


شکام را حقیقی­ها بال بردند. این نماد که به تازگی عرضه اولیه شده است به خاطر افشا اطلاعات با اهمیت متوقف شده بود. این افشا اطلاعات مربوط به خرید حدود ۳۰ درصد از سهام یک شرکت در صنعت دارویی بود. امروز که نماد بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد قیمت تا ۹.۸۹ درصد بالا رفت. حقوقی­ها از فرصت استفاده کردند و ۶۹۵ درصد از ۱.۴ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند و حقیقی­ها ۱۰۰ درصد آن را خریدند تا ۳ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد تزریق شود. P/E شکام ۱۹.۰۳ اعلام شده است که دو برابر میانگین گروه محصولات شیمیایی و میانگین بازار به حساب می‌آید.


سجام امروز فقط چند دقیقه بدون صف فروش بود و بقیه روز را در صف طی کرد. از ۱۷ میلیون سهم معامله شده ۱۵ درصد توسط یک کد حقوقی خریداری و تقریبا ۱۰۰ درصد توسط حقیقی­ها عرضه شد تا شاهد ورود ۸۸۰ میلیون تومان پول حقوقی به نماد باشیم.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار بعد از یک هفته افت قیمت کمی بالا رفت و با ۰.۵۹ درصد رشد به ۲۷ هزار ۲۴۳ تومان رسید. به نظر می رسد این واکنش دلار به حمایت ۲۷ هزار تومانی ست و احتمالا باز هم شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.


سکه طرح جدید نیز افزایش قیمت داشت و با ۰.۶۶ درصد رشد به ۱۱ میلیون و ۷۹۲ هزار تومان رسید.


انس طلا افت زیادی کرد و ۱.۶۱ درصد از ارزش خود را از دست و به ۱۷۶۶ دلار رسید.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟




انتهای خبر

0
0