یادداشت‌های سعید درخشانی
1400/08/25
12:00
اخیرا ولید هلالات عزیز این نظر سنجی را در کانالش گذاشته ، چند خط نظرم رو بگم ؛ ۱- به نظر میاد بازاری های فعلی ریسک یا عدم ریسک را فقط در تابلو و ...

اخیرا ولید هلالات عزیز این نظر سنجی را در کانالش گذاشته ، چند خط نظرم رو بگم ؛



۱- به نظر میاد بازاری های فعلی ریسک یا عدم ریسک را فقط در تابلو و بالارفتن یا نرفتن قیمتها میبینند ، مثلا اگر قیمتها هر روز بالا بره ولو اینکه پی بر ایی ۳۰-۴۰ هم باشه ریسکی نیست ولی اگر قیمتها بالا نره ولو اینکه پی بر ایی ۳-۴ باشه پرریسکه


به نظر بازار سرمایه ای های جدید هیچ درکی از مفهوم ریسک ندارند ، ریسک سهم پی بر ایی ۳-۴ با دلار ۲۳ تومن به مراتب کمتر از سهم پی بر ایی ۳۰-۴۰ با همین دلار هست ، ریسک را باید در مفروضات بگردیم نه در تابلو چرا که تابلو در نهایت تسلیم مفروضات هست و نه سر و صداها .



۲- در مورد اوراق و بازار اون بارها نوشتم ، در دو‌تا پست بالاترم نوشتم نرخ بین بانکی رو بیخیال بشید و اینقدر بهش گیر ندید ، در ایران این متغییر آنقدر ها مهم نیست ، نرخ سود سپرده + نرخ سود اوراق بورسی مهم هستند ( به عنوان بنچ مارک سود بدون ریسک ) که اونم باز باید با تورم انتظاری مقایسه کنید .



مثلا در تورم انتظاری ۲۰ درصد نرخ ۲۴ درصد سود بدون ریسک میتونه پی بر ای بازار رو پایین بیاره ولی در تورم انتظاری ۳۰-۴۰ درصدی موضوع خیلی متفاوته .



۳- دیدگاه سرمایه گذاری در دو سال اخیر در بازار سرمایه از بین رفته به دلیل تبلیغات مسموم در سال ۹۹ که بازار سرمایه هر روز ۵ درصد مثبت میخورید و هر سهمی هم بخرید همین بازدهی رو میده و حرکات بد دولت قبلی و تبدیل به دیدگاه سفته بازی و بسیار کوتاه مدت شده .



۴- هر اتفاقی بیفته از تحلیل فاصله نگیرید ، پارسال زیاد میگفتن دیگه این بازار سهم پی بر ایی زیر ده پیدا نخواهید کرد و باید با پی بر دی بازار مسکن برابر بشه و … ولی دیدیم که بازار سرمایه بالاخره راه خودش رو رفت و الان بازار پر از سهم پی بر ایی ۳-۴ هست که به راحتی و در هر حجمی میشه خرید ، الانم تحلیل میگه این پی بر ایی ها ارزش خرید و نگه داری داره تا دوباره موقعش برسه .

انتهای خبر

0
0