همفکران
1400/09/14
16:36
گزارش بازار / سبز بی روح

شاخص کل بورس تهران در چهاردهمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰، حدود ۸.۵ هزار واحد معادل ۰.۶۴ درصد جهش داشت و تا سطح ۱ میلیون و ۳۴۳ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی که از همان لحظات آغازین در مسیری صعودی قدم گذاشت، بالاخره توانست تا انتهای این راه را تاب بیاورد و علاوه بر پس گرفتن کانال ۱.۳۴ میلیون...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در چهاردهمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰، حدود ۸.۵ هزار واحد معادل ۰.۶۴ درصد جهش داشت و تا سطح ۱ میلیون و ۳۴۳ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی که از همان لحظات آغازین در مسیری صعودی قدم گذاشت، بالاخره توانست تا انتهای این راه را تاب بیاورد و علاوه بر پس گرفتن کانال ۱.۳۴ میلیون، سبزپوش روزش را به پایان برساند. افزایش تحرکات مثبت به نسبت روزهای گذشته در کلیت بازار محسوس بود به همین ترتیب سبزپوشی دیگر نماگر ها را هم شاهد بودیم. شاخص هموزن نیز امروز را با رشد محدود ۴۳۰ واحدی به پایان برد، چرا که به نظر نوسانات منفی در کوچکترهای بازار بیشتر از روزهای گذشته بود. فولاد، شبندر و وغدیر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. در این میان تنها شبندر بود که چندین بار به صف خرید رسید و در نهایت با رشد حداکثری قیمت پایانیش معاملاتش را به انتها برد، ولی دو نماد دیگر به صف خرید نرسیدند. کگل، تیپیکو و وتجارت بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. تیپیکو با صف فروشی که در کف قیمت روزانه تشکیل داده بود به معاملاتش پایان داد اما دو نماد دیگر به حرکت در حوالی صفر تابلو اکتفا کردند.


فرابورس هم با گرایشات مثبت دنبال شد به طوری که شاخص کل این بازار حدود ۷۵ واحد افزایش یافت و به ۱۹ هزار ۲۱۰ واحد رسید. وهور، سمگا و مارون بیش از همه اثر منفی داشتند و آریا و شگویا بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز کمی از شدت خروج پول های خرد کاسته شد و حدود ۱۵۵ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز باز هم نزولی بود و با رسیدن به ۲.۴ هزار میلیارد تومان، رکورد کمترین سطح در شش ماهه اخیر را زد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۳ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس

شیمیایی ها، فلزات اساسی ها و خودرویی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، سرمایه گذاری و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای شبندر، خگستر و فاذر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز هم خبری از جذب نقدینگی تازه نفس و حتی گردش پول های خرد قدیمی در بازار نبود و بیشتر خروج پول بود که جلب توجه می کرد. در این میان صنعت سیمان توانست صدر نشین جذب پول حقیقی ها در بازار باشد. در مقابل بیمه ای ها، فلزات اساسی و دارویی ها بیش از همه خروج پول را تجربه کردند. در بین نمادها نیز شفن، بورس و توسن بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و بپاس، فسبزوار و غصینو بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


بازار بورس تهران امروز را با گرایشات مثبت اما کم حجم تر از همیشه آغاز کرد. به موجب افزایش چشمگیر تقاضا در پالایشی ها در دقایق پایانی دیروز، طی روز جاری این صنعت لیدری بازار را بر عهده گرفت تا جایی که شبندر در همان دقایق نخستین به صف خرید رسید. نماد مذکور امروز ۹۴ میلیارد تومان معامله شد، و در قیمت ۶۳۱ تومان بارها و بارها به صف خرید نشست و در انتهای بازار در آستانه مثبت به کار خود پایان داد.


اگرچه امروز نبض مثبت در بزرگان، به ویژه در گروه های نفتی، سیمانی، فلزات اساسی و شیمیایی، تند تر از روزهای اخیر می زد اما در سمت کوچکتر های بازار این تحرکات مثبت خیلی به چشم نمی آمد.


امروز ارزش معاملات خرد به حداقل میزان خود از خردادماه تاکنون رسید. در این میان، طوماری از ابهامات شامل چشم‌‌‌انداز مذاکرات و تاثیر آن بر نرخ ارز تا بودجه سال آینده و برنامه فروش اوراق و سهام دولتی و نرخ بهره باعث شده خریداران در لاک احتیاطی فرو روند و در این فضا، انگیزه فروشندگان با مشاهده عقب‌‌‌نشینی پیوسته قیمت‌ها تقویت شود.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه وکادو، وهور و واتی و در بازه ۳۰ روزه نمادهای خعمرا، وکادو و نیرو بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


وکادو امروز را در حوالی صفر تابلو گذراند و افت یا رشد قیمتی خاصی را تجربه نکرد. این نماد در حالی طی سه ماه اخیر بیشترین حجم معاملات آن ۳.۵ میلیون سهم بود که طی روز جاری بیش از ۷.۴ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد. تقریبا صد درصد معاملات این سهم توسط حقوقی ها انجام شد.


وهور که از اول آذر ماه به موجب برتری فروشندگان در کف قیمت روزانه در صف فروش به سر می برد، به دلیل پر نکردن حجم مبنا، خیلی تغییر چشمگیری در قیمتش طی این مدت به چشم نمی خورد. اما امروز حجم معاملات وهور بیش از ۳۳ میلیون سهم رقم خورد که ۵۸ درصد آن را حقوقی ها خریداری کردند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را ولغدر با ۵.۸۶ درصد، فجام با ۳.۴۳ درصد و پلاسک با ۲.۷۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسخراج با ۴.۹۸ درصد، وسرضوی با ۴.۹۶ درصد و وسخوز با ۴.۸۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز کاهش ۰.۳۷ درصدی داشت و هم اکنون هر دلار با قیمت ۲۷ هزار و ۸۶۸ تومان در حال معامله است.(نرخ صرافی ملی)


سکه طرح جدید حدود ۰.۵۸ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت و به ۱۳ میلیون و ۶۷ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز کار خود را شروع نکرده است در همان محدوده ۱۷۸۳ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0