بورس پرس
1400/04/01
11:27
دلایل افزایش آرای باطله و تغییر اساسی در جدول رتبه بندی انتخابا

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به دلایل افزایش آرای باطل در جدول رتبه بندی آرای انتخابات، دو مولفه عدم مشارکت و آرای باطله را در ردیف اول و سوم اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، روزنامه جمهوری اسلامی درباره دلایل بالابودن آرای باطله در انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کرد: ممکن است رای دهندگان به نظام اعتقاد دارند ولی چون نامزدهای راه‌یافته به رقابت را قبول ندارند، رای باطله به صندوق انداخته‌اند.


تفسیر دقیق آراء انتخابات نشان می‌دهد نظام باید برای از دست ندادن پشتوانه مردمی وارد عمل شود و کسانی که به این نظام عشق می‌ورزند و حفاظت از آن را که حاصل خون صدها هزار شهید و فداکاری و ایثار ملت آزاده ایران است لازم و واجب می‌دانند، نمی‌توانند از کنار این واقعیت تلخ بی‌تفاوت عبور کنند.


در این انتخابات فقط ۴۸.۸ درصد واجدان شرایط رای دادن شرکت کرده‌اند که کمترین میزان مشارکت در ۴۳ سال عمر نظام است. قبل از این بیشترین و کمترین مشارکت ۸۴.۸۳ و ۵۰.۶۶ درصد در سال های ۸۸ و ۷۲ بود.


در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری، واقعه قابل تامل‌تر این است که تعداد افرادی که مشارکت نکردند در جدول آراء، رتبه اول و تعداد آراء باطله رتبه سوم را دارند. طبق اعلام رسمی وزارت کشور، درصد عدم مشارکت ۵۱.۷۸ درصد بود که ۳ درصد بیشتر از مجموع مشارکت‌کنندگان انتخابات با شمول آراء باطله است.


ترتیب ۶ رقم موجود در ترکیب آراء انتخابات


اول – عدم مشارکت


دوم – رئیس‌جمهور منتخب


سوم – آراء باطله


چهارم – یکی از نامزدها


پنجم – یکی دیگر از نامزدها


ششم – آخرین نامزد


ملاحظه این ارقام نشان می‌دهد پشتوانه مردمی نظام در معرض خطر کاهش است. خطری که پشتوانه نظام را تهدید می‌کند، یکی عدم مشارکت مردم و دیگری آراء باطله است.


تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ همیشه رئیس‌جمهور منتخب در ردیف اول قرار داشت ولی برای اولین‌بار است که عنصر عدم مشارکت مردمی در ردیف اول قرار دارد.


هرچند تاثیر مشکلات اقتصادی را نمی‌توان نادیده گرفت اما مهم‌تر از آن محدود کردن قدرت انتخاب مردم بود. واقعیتی که اگر متولیان نظام آن را نادیده بگیرند و هرچه زودتر درصدد معالجه آن برنیایند، قطعا میزان مشارکت مردمی به سیر نزولی ادامه خواهد داد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0