همفکران
1401/04/24
10:38
جریان نقدینگی: کوچ سرمایه های خرد از بازار برای هشتمین هفته پیاپی

جریان نقدینگی حقیقی برای هشتمین هفته پیاپی منفی ماند تا تراز پول خرد امسال به منفی ۱۴،۲ همت برسد. حقیقیها در دوره مشابه سال قبل ۱۷،۱ همت سرمایه از بازار بیرون برده بودند. در هفته جاری شدت خروج پول خرد از بازار ۴ درصد...

کوچ سرمایه های خرد از بازار برای هشتمین هفته پیاپی


جریان نقدینگی حقیقی برای هشتمین هفته پیاپی منفی ماند تا تراز پول خرد امسال به منفی ۱۴،۲ همت برسد. حقیقیها در دوره مشابه سال قبل ۱۷،۱ همت سرمایه از بازار بیرون برده بودند. در هفته جاری شدت خروج پول خرد از بازار ۴ درصد بیشتر از هفته قبل بود و به بیش از ۱،۷ هزار میلیارد تومان رسید. از مجموع ۱۶ هفته معاملاتی امسال که تا کنون پشت سر گذاشتیم، طی ۱۱ هفته تراز پول خرد بازار منفی بوده و تنها در ۵ هفته با ورود نقدینگیهای حقیقی همراه شده است.



کدام صنایع و شرکتها متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند؟


بیشترین خروج پول حقیقی از صنایع بانکها و موسسات اعتباری، محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی، بیمه و صندوق بازنشستگی و استخراج کانه های فلزی اتفاق افتاد. تراز پول خرد گروه های شرکتهای چند رشته ای صنعتی، سرمایه گذاریها، خودرو و ساخت قطعات، محصولات غذایی و آشامیدنی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، تجارت عمده و خرده فروشی و فعالیتهای هنری و سرگرمی نیز این هفته منفی بود.



این هفته بانکیها با از دست دادن حدود ۲۹۰ میلیارد تومان از سرمایه های خرد در صدر بیشترین خروج پول حقیقی قرار گرفتند. هفته قبل نیز همین مقدار از پولهای خرد را بدرقه کرده بودند. تراز پول خرد این صنعت از ابتدای امسال تا کنون منفی ۲،۳ همت شده که تقریبا نصف مبلغی است که در مدت زمان مشابه سال قبل از این صنعت خروج یافته بود.



دومین صنعتی که بیشترین خروج پولهای حقیقی را متحمل شد محصولات شیمیایی است. این چهارمین هفته متوالی است که این صنعت پول خرد از دست می دهد. شدت خروج پول خرد سهام شیمیایی بیش از ۲ برابر هفته قبل بود. تراز سالانه آن تقریبا مشابه مدت زمان سال قبل است و تا کنون به بیش از منفی ۱ همت رسیده است.




صنعت فرآورده های نفتی برای نهمین هفته متوالی با تراز منفی پول خرد مواجه شد. این هفته حقیقیها ۳۰ درصد بیشتر از هفته قبل پول از این صنعت خارج کردند، رقمی بالغ بر ۱۷۶ میلیارد تومان. از ابتدای سال جاری تا کنون در مجموع شاهد خروج بیش از ۱،۸ هزار میلیارد تومان از نقدینگی حقیقیها از این صنعت بودیم. این مبلغ در مدت زمان مشابه سال قبل حدود ۱،۴ همت بود.



از بین نمادها بپاس، دی، وبملت، شستا، شپنا، پالایش، مبین، تفارس، کسرا و شتران متحمل بیشترین خروج پول خرد بودند.



سرمایه های خرد این هفته به کدام صنایع و نمادها راه یافت؟


صنایع صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، فلزات اساسی، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و مخابرات در هفته جاری با بیشترین ورود نقدینگی از سوی حقیقی ها همراه شدند.


حقیقیها این هفته بیش از ۳ برابر هفته قبل پول جدید وارد صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله کردند تا تراز پول خرد این صنعت برای چهارمین هفته متوالی مثبت باقی بماند. تراز سالانه این صنعت تا کنون مثبت ۳۷۲ میلیارد تومان بوده، حال آنکه در مدت زمان مشابه سال قبل منفی ۱۵۷ میلیارد تومان بود.



صنعت فلزات اساسی که این هفته دومین بیشترین جذب پول حقیقی را داشت، در ۷ هفته گذشته به صورت متوالی سرمایه های خرد را بدرقه کرده بود و با تراز منفی مواجه بود اما این هفته مورد اقبال حقیقیها قرار گرفت و حدود ۴۸ میلیارد تومان از سرمایه های آنها را جذب کرد. برآیند ورود و خروج سالانه این صنعت در سال جاری در حالی به منفی ۳،۱ همت رسیده که در مدت زمان مشابه سال قبل منفی ۱،۷ همت بود.



از بین شرکتها فولاد و میدکو و از بین صندوقها کمند، افران، همای، اعتماد، کارا، پارند، کیان و سپهر بیشترین سرمایه های خرد را به سمت خود جذب کردند.


انتهای خبر

0
0