فارس نیوز
1399/08/20
16:10
رشد ۲ برابری سود خالص شرکت‌های تحت کنترل تاپیکو در ۶ ماه نخست امسال

مدیرعامل تاپیکو گفت: سود تجمیعی شرکت‌های مدیریتی تحت کنترل هلدینگ نفت وگاز و پتروشیمی شستا در شش ماه نخست امسال از از ۲ هزار و ۶۰۸ میلیارد به بیش از ۵ هزار و ۳۸ میلیارد تومان رسید که حدود ۲ برابر رشد داشته است.

اخبار شرکتها ؛ روابط عمومی شرکت تاپیکو، محمود مخدومی مدیرعامل تاپیکو با اشاره به رشد ۲ برابری سود تجمیعی هلدینگ شستا گفت: علیرغم همه‌گیری ویروس کرونا و شرایط سخت اقتصادی کشور، سود تجمیعی شرکت‌های مدیریتی تحت کنترل هلدینگ نفت وگاز و پتروشیمی شستا در شش ماه نخست امسال از از ۲ هزار و ۶۰۸ میلیارد به بیش از ۵ هزار و ۳۸ میلیارد تومان رسید که رشدی حدود ۲ برابری داشته است.


بر اساس گزارش استخراج شده از صورتهای مالی حسابرسی نشده دوره شش ماهه منتهی به شهریور ۹۹، میزان فروش تجمیعی شرکت‌های تحت مدیریت تاپیکو نیز با ۲۷ درصد رشد از ۹ هزار ۹۵۴ میلیارد تومان به بیش از ۱۲ هزار و ۶۳۱ میلیارد تومان افزایش یافته است.


وی با اشاره به رشد چشمگیر سودآوری شرکت‌های تابعه تاپیکو در شش ماه اول سال جاری گفت: در میان شرکت‌های تابعه تاپیکو، هلدینگ سلولزی با ۳۲۶ درصد، گروه صنعتی بارز با ۳۱۶ درصد، پتروشیمی غدیر با ۲۳۳ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی با ۱۹۵ درصد، پرسی ایران گاز با ۷۹ درصد، نفت ایرانول با ۵۸ درصد و شرکت پتروشیمی فناوران با ۵۷ درصد بیشترین رشد سودآوری را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته‌اند.


مخدومی موضوع جهش تولید را یکی از محورهای اصلی فعالیت تاپیکو در این سال عنوان کرد و گفت: در زمینه جهش تولید ، شرکت‌های حریر خوزستان، بارز کردستان، بارز کرمان و پتروشیمی فارابی از جمله شرکت‌های تابعه تاپیکو هستند که موفق به رشد بیش از ۳۰ درصدی در تولید محصولات خود شدند، ما همچنین در این مدت شاهد رشد کم نظیر تولید در محصولاتی همچون CO و اسید استیک پتروشیمی فناوران و نیز شکست رکورد تولید MEK در شیمی بافت بودیم.


مدیرعامل تاپیکو در ادامه به برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت شرکت‌های زیان‌ده گروه اشاره کرد و گفت: با اقدامات انجام شده در ۶ ماه نخست سال ۹۹، شرکت‌های پتروشیمی فارابی، ماشین سازی پارس، حریر خوزستان، پولیکانوین و هرمز پاسارگاد از شرکت‌های تابعه این هلدینگ موفق شدند با رشد تولید و فروش، از زیاندهی خارج شده و در مسیر سودآوری قرار گیرند.


وی به سیاست حرکت بیشتر در مسیر شفافیت در مجموعه تاپیکو اشاره کرد و گفت: در همین زمینه و در راستای تحقق وعده‌ای که به سهامداران داده شده بود، شرکت‌های محصولات کاغذی لطیف و صنایع چوب خزرکاسپین در فرابورس ایران پذیرش شدند که امیدواریم مراحل نهایی ثبت و عرضه اولیه آنها به زودی به انجام برسد.


مخدومی با اشاره به فروش ۸۷.۳ میلیون دلار ارز شرکت‌های پتروشیمی تابعه در سامانه نیما در این بازه زمانی، گفت: در عمل به مسیولیت خطیر تزریق ارز به اقتصاد کشور، ایفای ۱۰۸ درصدی تعهدات ارزی تاپیکو و شرکت‌های تابعه از جمله مهمترین مواردی است که مورد تمجید بانک مرکزی و وزارت نفت قرار گرفته است.


مدیرعامل تاپیکو در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه تبدیل بدهی‌های ارزی پالایشگاه ستاره خلیج فارس که ۴۹ درصد از سهام آن متعلق به تایپکو است، خاطرنشان کرد: با پیگیری انجام شده و پس از جلسات و بحث و بررسی بسیار، در حال حاضر مقرر شده است در چهارچوب قانون رفع موانع تولید، ۴۳۲ میلیون یورو از تسهیلات ارزی این پالایشگاه مربوط به وام اخذ شده از حساب ذخیره ارزی، به صورت ریالی تسویه شود که این موضوع بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان صرفه جویی در اقتصاد پالایشگاه ایجاد خواهد کرد.


وی همچنین به تکمیل عملیات بازسازی واحد ۶۰۰ پتروشیمی آبادان به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های تاپیکو اشاره کرد و گفت: با تلاش متخصصان داخلی پتروشیمی آبادان در کمترین زمان، واحد ۶۰۰ که به نوع واحد محوری این کارخانه برای تولید پی.وی.سی به شمار می‌رود، بازسازی شد و هم اکنون تولید پی.وی.سی در این مجتمع پتروشیمی به روال پیش از وقوع آتش سوزی برگشته و به میزان قابل توجهی تولید انجام می‌شود.


مخدومی همچنین با اعلام آغازعملیات اجرایی ۷ پروژه جدید در شرکت‌های تابعه هلدینگ تاپیکو در شش ماه نخست امسال، گفت: این ۷ پروژه شامل، راه اندازی خط استیل کورد در لاستیک بارز سیرجان، طرح توسعه ۴۴ هزار تنی لاستیک بارز کرمان، پروژه بهبود راندمان و موم گیری شرکت نفت ایرانول، طرح تولید تسمه نقاله سیمی در صنایع لاستیکی سهند، نصب تجیهزات کاغذ بیستون، طرح تولید چیفر و منجید در شرکت نخ تایر صبا و پروژه تولید کود هوموس از کمپوست‌های موجود در شرکت چوکا هستند که در مجموع با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان به انجام خواهند رسید.


مدیرعامل تاپیکو در پایان مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های پتروشیمی ایلام و سرمایه‌گذاری صدر تامین جمعا به مبلغ ۴۶۰ میلیارد تومان به منظور اجرای پروژه‌های توسعه‌ای را از دیگر اقدامات هلدینگ تاپیکو در شش ماه نخست سالجاری اعلام کرد.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0