بااقتصاد
1400/11/16
15:30
رفتار واگرایانه بازار سرمایه در مقابل افت بازارهای پولی و موازی/ صعود ۳ هزار واحدی شاخص کل بورس همراه با کاهش نرخ دلار و بهره بین بانکی

گزارش بازار/ ‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ انتشار خبرهای مثبت برجامی و توافق‌هایی که میان اعضای آن ایجاد شده است، بازارهای موازی و پولی را با ا،ت مواجه کرد و رفتار واگرایانه بازار سرمایه، شاخص کل بورس را در نخستین روز از هفته سوم معاملاتی بهمن‌ماه، سبزپوش کرد. گرچه شاخص کل هم‌وزن و آیفکس اندکی ریزش کردند اما روند مثبت و متعادل بر معاملات امروز بازارهای سهام تهران حاکم بود.

توافق برجام و تاثیر مثبت آن روی بازار سهام


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه، ۱۶ بهمن‌ماه، معاملات بازارهای سهام تهران در مدار مثبت آغاز شد اما در نیمه دوم بازار، با کاهش نرخ دلار همزمان با خبر توافق برجام و رفع برخی تحریم‌های ایران از سوی امریکا، معاملات سهام به دامنه منفی کشیده شد. البته در پایان وقت بازار، کاهش نرخ بهره بین بانکی که به ۲۰.۳۹ درصد رسید، جان دوباره‌ای به بازار داد. شاخص کل بورس با ۳۲۵۹ واحدی مثبت به رقم یک‌میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی دست یافت و شاخص کل هم‌وزن، ۳۰۹ واحد سقوط کرد و به کانال ۳۳۲ هزار واحدی عقب نشست. برای شاخص کل فرابورس هم ۳۶ واحد منفی، روی نقطه ۱۷ هزار و ۶۲۴ واحدی ثبت شد.


جزییات آمار معاملات بازارهای سهام تهران


در جریان دادوستدهای نسبتا مثبت و متعادل امروز بورس تهران، نمادهای شتران، وبملت، وتجارت، شبندر، ومعادن، شپنا و فارس شاخص‌سازان اصلی این بازار در مدار مثبت بودند. خودرو و خساپا، بالاترین حجم تراکنش‌های منفی بورس را رقم زدند و شتران، وتجارت، شبندر و فملی در نقطه مقابل ایستادند.


دادوستدهای بازار فرابورس نیز تا حدودی روی دامنه مثبت و متعادل قرار داشت و زاگرس، آریا، وملل و فرابورس،بیش‌ترین تاثیرگذاری منفی را بر شاخص آیفکس تحمیل کردند. افزایش قیمت سهام در نمادهای بپاس، کزغال و بساما نیز مانع از افت بیش‌تر این شاخص شد. تجلی، بالاترین حجم تراکنش منفی معاملاتی را برای این بازار به ثبت رساند انا فرابورس، توسن و کرمان بیش‌ترین حجم تراکنش‌های مثبت را رقم زدند.


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز ۶۲۹ نماد شرکتی را برای دادوستد سهم انتخاب کردند و ۲۶ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، روی تابلوها ثبت شدند. در پایان این دادوستدهابیش از ۶۴ درصد روی دامنه مثبت و ۳۶ درصد نیز در محدوده منفی به استقبال معاملات فردا رفتند.


طی دادوستدهای سهام در بورس تهران، ۳۴۳ نماد مورد توجه معامله‌گران قرار گرفتند که برای ۱۳۳ سهم، معادل ۳۹ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۱۹۶ سهم، معادل ۵۷ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. ۲۲ نماد در صف خرید و ۳۲ نماد در صف فروش قرار گرفتند.


تعداد ۱۴۳ نماد در بازار فرابورس مورد معامله قرار گرفتند که ۶۹ سهم، معادل ۴۸ درصد در دامنه مثبت و ۶۹ سهم، معادل ۴۸ درصد در محدوده منفی دادوستد شدند. خریداران در این بازار برای ۴۱ نماد در صف ایستادند و ۵۰ نماد نیز به صف فروش گذاشته شدند.


وضعیت معاملات بازار پایه با دادوستد ۱۴۳ نماد به پایان رسید و ۶۹ سهم در مدار مثبت و ۶۹ سهم نیز روی دامنه منفی دادوستد شدند. برای ۴۱ نماد صف خرید ۱۲۶ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۵۰ نماد هم به ارزش ۱۳۹ میلیارد تومان در صف فروش ایستادند.


بازار سرمایه ایران با ۶۰ میلیون کد بورسی و ۳۷ میلیون کد فعال


مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس اوراق بهادار، گفت: تاکنون حدود ۶۰ میلیون کد بورسی صادر شده است که بیش از ۳۷ میلیون کد، در بازار سرمایه فعال هستند. به گفته حسن‌آبادی،۴۰ میلیون نفر از سرمایه‌گذاران در سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» که یکی از جامع‌ترین پایگاه‌های داده اشخاص در کشور است، ثبت‌نام کرده‌اند.از این تعداد، بیش از ۳۳ میلیون نفر احراز هویت شده‌اند که حدود ۲۵ درصد احراز هویت شده‌ها (۸ میلیون و پانصد هزار نفر) به صورت الکترونیکی و بقیه حضوری صورت گرفته است. همچنین در سال ۱۴۰۰ تاکنون، از طریق سامانه سجام سود توزیعی ۲۴۶ شرکت، معادل حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان به بیش از ۴۱ میلیون نفر پرداخت شده است.


وی افزود: در سال ۱۳۹۹ که سال پررونقی برای بازار سرمایه بود، بیش از ۳۶۰ میلیون معامله در بورس اوراق بهادار تهران ثبت شد که به طور میانگین روزانه ۱.۵ میلیون معامله صورت می‌گرفت و این اعداد در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۸ میلیون معامله و در مجموع تاکنون به میانگین روزانه ۷۰۰ هزار معامله رسیده است.


از بین بردن شفافیت معاملات با سفارش‌های نامتعارف


سروش خواجه‌حق‌وردی، معاون نظارت بازار فرابورس ایران در برنامه زنده بورسان با موضوع «نظارت بر رفتار معاملاتی در بازار سرمایه» درباره چگونگی فرایند نظارت‌ها در فرابورس، موارد تخلف در رنج‌کشی، نحوه محدود کردن سفارش‌های نامتعارف و مصوبات جدید در حوزه تغییر در ریزساختارهای بازار سهام توضیحاتی ارائه کرد.


وی با بیان اینکه وظیفه ناظر بازار در زمینه رصد بازار و سفارش‌ها از ساعت ۰۸:۴۵ صبح آغاز می‌شود، گفت: ۵ دقیقه مانده به حراج ۹ صبح، ورود، ویرایش و حذف توسط سیستم‌ها رصد و گزارش‌های لازم اعلام می‌شود تا موارد تخلف مورد پیگیری قرار گیرند.



مصوبه‌های اخیر شورای عالی بورس برای سهام عدالت


بر اساس جلسه مورخ ۱۳/۱۱/۱۴۰۰ شورای عالی بورس اوراق بهادار موارد ذیل در خصوص سهام عدالت به تصویب رسید:


۱)شورا با حذف تبصره(۱)ماده(۳)آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت موافقت کرد و این ماده در آیین‌نامه اجرایی آزادسازی اصلاح و فقط یک تبصره خواهد داشت. شورا همچنین، بر رعایت استانداردهای حسابداری در شرکت‌های استانی سهام عدالت تاکید کرد.


۲)برای تسریع در تقسیم سود سهام عدالت مقرر شد، در روش مستقیم و غیرمستقیم سود پس از کسر وجوه لازم جهت مشارکت در افزایش سرمایه انجام‌شده در سال ۱۴۰۰ و در جریان شرکت‌های سرمایه‌پذیر از محل آورده نقدی و مطالبات از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به‌صورت منسجم پرداخت شود. در این راستا کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت تعاملات مقتضی جهت تفاهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام دهد. ملاک پرداخت سود برای سهامداران غیرمستقیم، مالکیت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در تاریخ ۰۱/۱۲/۱۴۰۰ خواهد بود.


۳)تا زمان قابل معامله شدن کامل سهام متعلق به سهامداران مستقیم و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی عدالت و در صورت وجود مطالبات به مبلغ مورد نیاز جهت مشارکت سهامداران سهام عدالت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، انتقال مطالبات ناشی از سود سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی عدالت و سهامداران روش مستقیم به‌حساب افزایش سرمایه توسط شرکت سرمایه‌پذیر پس از دریافت مجوز از سازمان خصوصی‌سازی، ضروری است.


۴)موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس که توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در آخرین مجامع عمومی مرتبط به‌عنوان بازرس/حسابرس شرکت انتخاب شده‌اند، همچنان تا زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های مذکور و انتخاب بازرس و حسابرس جدید، بازرس شرکت تلقی می‌شوند و در صورت خروج از لیست موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس، بازرس علی‌البدل و در غیر این صورت سازمان حسابرسی، بازرس شرکت تلقی می‌شود.


۵)تا تاریخ۳۱/۰۴/۱۴۰۱،انتخاب یا تغییر نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر و انجام کلیه امور مرتبط با مجامع شرکت‌های مذکور توسط کارگروهی مشتمل بر کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و یکی از اعضای حقیقی شورای عالی بورس به نمایندگی از شورای‌عالی بورس با معرفی رییس شورا، صورت می‌گیرد. دبیرخانه این کارگروه در کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت مستقر میگردد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار سهام، با حجم حدود ۸۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۱۲۶۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۳۹۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۵۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۲۹۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۸۶۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز به بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان رسید که ۲۷ درصد از کل ارزش معاملات امروز را شامل می‌شد. به‌این‌ترتیب، حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای تجلی، شزنگ و وتجارت اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فولاد، فملی و گردش متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فلزات اساسی، خودرو و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۲۹۷ ، ۲۴۸ و ۲۰۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۰۴.۴۲۰.۷۱ (۳۲۵۹.۴۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۳۳.۰۱۹.۳۳ (۳۰۹.۰۴-)


ارزش معاملات: ۳.۹۰۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری مثبت: شتران، وبملت و وتجارت


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۶۲۴.۴۷ (۳۶.۹۱-)


ارزش معاملات: ۸.۶۹۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۹ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: بپاس، کزغال و بساما


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: زاگرس، آریا و وملل


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0