بااقتصاد
1401/05/23
13:21
گارد صعودی بورس شکسته شد/ آیا پای نوسان‌گیران در میان است ؟

روند صعودی و امیدوارکننده‌ای که دیروز در بازار سرمایه شکل گرفت امروز دوام نیاورد؛ معاملات بازار در ابتدا با افزایش تقاضا و بالا رفتن حجم معاملات در مدار مثبت آغاز شد اما طولی نکشید که شاخص کل متاثر از نمادهای پالایشی به علاوه شستا عقب‌نشینی کرد. روند دیروز بازار امیدوارکننده بود به دلیل آنکه علاوه بر رشد شاخص کل شاهد افزایش حجم معاملات و ورود پول حقیقی نیز بودیم بنابراین میل به صعود در آن دیده می‌شود اما از آنجایی که یک چشم معامله‌گران به سوی اخبار سیاسی و مشخص شدن تکلیف پرونده برجام و مذاکرات است ، حرکت‌های با ترس در این بازار ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، گارد صعودی خوبی که در روز گذشته برای شاخص کل تشکیل شده بود امروز با فشار عرضه از سوی نمادهای محتلف بازار به ویژه پالایشی‌ها شکسه شد. سایر نمادهای بزرگ نیز که همگی با روند رو به رشد خوبی آغاز به کار کرده بودند با افزایش فروش‌ها تاثیرات منفی بر شاخص کل را رقم زدند. بیش از نیمی از نمادها در بازار امروز در مدار قرمز معامله شد و هم‌چنان به نظر می‌رسد در کنار سایر عوامل ریزشی بازار ، نوسان‌گیران پس از یکی دو روز مثبت پیدایشان می‌شود و امیدها را به ناامیدی بدل می‌کنند.


بازارهای طلا و دلار نیز در روز جاری روند نزولی به خود گرفتند؛ دلار بیش از ۶۰۰ تومان کاهش یافت و همه را شوکه کرد. معامله‌گران در این بازار معتقد هستند شوک کاهش دلار هرات به تهران سبب شده تا دلار در سراشیبی قرار بگیرد. از طرفی توییتی که نماینده روسیه در مذاکرات وین صبح امروز منتشر کرد در روند شکل گرفته بی تاثیر نبوده است. اولیانوف صبح امروز در صفحه شخصی خود نوشت تحریم‌ها علیه ایران ممکن است به زودی برداشته شود اما درباره تحریم‌های روسیه چنین چشم‌اندازی وجود ندارد. هرچند این اخبار هیچ پشتوانه قطعی ندارند و همانند سایر اخبار این مدت در حد حرف باقی می‌مانند اما تاثیرات مقطعی خود بر بازارهای مالی را اعمال می‌کنند.


کاهش فشار فروش اوراق دولتی


آنچه از معاملات در روزهای اخیر برمی‌آید آن است که فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه کاهش یافته و عده‌ای از کارشناسان این امر را مثبت و به نفع سهام تلقی می‌کنند. به عقیده برخی از تحلیل‌گران فروش اوراق دولتی نوعی سیاست انقباضی به شمار می‌رود که از طریق آن جمع کردن پول از بازارها زمینه رکود را فراهم می‌کند. در این میان عده‌ای دیگر عقیده دارند فروش اوراق به عنوان درمان موقتی بر زخم‌های عمیق اقتصاد عمل می‌کند و تنها تاثیر کوتاه مدت دارد و اساس درستی برای کاهش تورم نیست. درمجموع به نظر می‌رسد کاهش فروش اوراق دولتی در کمترین تاثیر خود می‌تواند از نظر جوی و روانی مثبت باشد.


حواشی اخبار بورس


زمان ثبت سفارش برای خرید اولین خودرو‌ها در بورس کالا مشخص شد


در جدیدترین نامه مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران آمده است: ثبت سفارش خودرو عرضه ۲۶ مرداد تا ساعت ۱۷ روز قبل از معامله یعنی سه‌شنبه ۲۵ مرداد امکان‌پذیر خواهد بود. در اولین عرضه خودرویی بورس کالا دو محصول فیدلیتی و دیگنیتی از گروه بهمن عرضه می‌شود.


سمات از رایگان شدن فرایند سجامی شدن خبر داد


سپرده‌گذاری مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آن دسته از مشمولان سهام عدالت که تا به امروز اقدام به ثبت نام و احراز هویت سجام نکرده‌اند می‌توانند با بهره مندی از ۸۷ مرکز الکترونیک و حضوری به صورت کاملا رایگان در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت خود در آن را انجام دهند تا از مزایای بی شماری همانند دریافت سالانه سود سهام عدالت، وام بانکی و ... برخوردار شوند.


بر این اساس، مشمولان سهام عدالتی که هنوز در سامانه سجام ثبت نام نکرده و احراز هویت نشده اند می توانند با مراجعه به لینک https://sahamedalat.ir/marakez با انتخاب یکی از ۱۵ مرکز منتخب، ثبت نام رایگان سجام خود را انجام دهند.


همچنین این دسته از مشمولان سهام عدالت برای دریافت خدمات رایگان احراز هویت سجام نیز می‌توانند در یکی از ۸ مرکز رایگان احراز هویت الکترونیک سجام یا یکی از ۶۴ مرکز رایگان احراز هویت حضوری سجام نیز این خدمت را کاملا رایگان انجام دهند تا از همه منافع سهامداری خود منتفع شوند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۲۳ امرداد ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات در بازار امروز به رقم ۱۴۹۴۱ میلیارد تومان رسیده که همانند دیگر روزهای اخیر بخش قابل توجهی از آن به اوراق دولتی اختصاص داشته است. ۲۴ درصد از کل ارزش معاملات امروز مربوط به معاملات خرد بوده که رقم آن برابر ۳۵۱۸ میلیارد تومان برآورد شده است.


خساپا ، خودرو و خگستر بیشترین ارزش معامله و خساپا، شستا و خودرو بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.


ورنا ، وبانک و فولاد بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها و تفارس، آریان و شستا بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در روز جاری بوده است.


خودرو، فراورده نفتی و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۷۲۳ میلیارد تومان، ۲۴۰ میلیارد تومان و ۱۹۱ میلیارد تومان برترین صنایع بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۶۳,۶۵۲ (۳۴۴۷ واحد کاهش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۵,۴۴۷ (۴۳۷ واحد کاهش)


ارزش معاملات: ۴۲۲۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فملی، نوری و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹,۲۰۵ (۵۹ واحد کاهش)


ارزش معاملات: ۱۱۲۲۹ میلیارد تومان (به علت معامله اوراق دولتی)


حجم معاملات: ۲.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: شراز، زاگرس و خدیزل



انتهای خبر

0
0