همفکران
1401/05/09
16:41
جریان نقدینگی: موشکافی رفتار حقیقیها از سال ۹۷ تا کنون

از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۹ یعنی طی ۲۹ ماه (تقریبا دو سال و نیم) بیش از ۱۵۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط حقیقی ها به بازار سرمایه تزریق شد که عمده این مبلغ ...

آنها در دوره صعود بازار چه سهم هایی خریده و در دوره ریزش کدامیک را بیش از بقیه نقد کردند؟


از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۹ یعنی طی ۲۹ ماه (تقریبا دو سال و نیم) بیش از ۱۵۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط حقیقی ها به بازار سرمایه تزریق شد که عمده این مبلغ یعنی حدود ۱۴۹ همت از فاصله خرداد ماه سال ۱۳۹۸ تا مرداد ۹۹ (یک سال و دو ماه) وارد بازار شد. اما از شهریور ۱۳۹۹ تا کنون (کمتر از دوسال) ۸۵ درصد از کل این سرمایه از بازار خارج شده است؛ رقمی بالغ بر ۱۳۲ میلیارد تومان.




فاز صعودی بازار


در دوره رشد بازار که عمده آن از خرداد ۹۸ تا مرداد ۹۹ بود، صنعت فرآورده های نفتی بیشترین اقبال را داشت. حقیقی ها در این مدت حدود ۱۴ درصد معادل حدود ۲۲ همت از سرمایه های خود را به خرید سهام این گروه اختصاص دادند. صنعت فلزات اساسی با تزریق حدود ۱۹ همت دومین صنعت مورد توجه حقیقیهای بازار بود. شرکتهای چند رشته ای صنعتی نیز در این مدت توانست با جذب بیش از ۱۶،۵ همت از نقدینگیهای خرد عنوان سومین کانون توجه حقیقیها را به خود اختصاص دهد. صنایع محصولات شیمیایی، بانکها و موسسات اعتباری، خودرو و ساخت قطعات، سرمایه گذاریها، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، محصولات غذایی و آشامیدنی و انبوه سازی، املاک و مستغلات نیز در مجموع بیش از ۶۴ همت از پولهای خرد بازار را به سمت خود جذب کردند و در رتبه های چهارم تا دهم قرار گرفتند.


به طور کلی مقصد نزدیک به ۸۰ درصد از سرمایه حقیقی ها در مدت یاد شده، این ۱۰ صنعت بودند. از بین نمادها شستا، شپنا، فولاد، فملی، شتران، شبندر، وغدیر، خگستر، وبصادر و شگویا بیشترین ورود پول خرد را تجربه کردند.


فاز نزولی بازار


اما در دوره ریزش بازار که از ۲۰ مرداد ۹۹ شروع شده و تا کنون نیز ادامه یافته، حقیقیها بیش از همه سهام بانکی فروختند. آن ها طی ۲۲ ماه گذشته جمعا حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان سرمایه از این صنعت بیرون بردند. صنعت فلزات اساسی نیز با از دست دادن بیش از ۲۳ همت از پولهای خرد بازار در رتبه دوم قرار گرفت و پس از آن صنعت محصولات شیمیایی جای گرفت که تراز ۲۲ ماه اخیر آن تقریبا منفی ۱۴ میلیارد تومان است.


صنایع فرآورده های نفتی، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، خودرو و ساخت قطعات، بیمه و صندوق بازنشستگی، سرمایه گذاریها و محصولات غذایی و آشامیدنی هم در رتبه های چهارم تا دهم بیشترین خروج پول خرد قرار گرفتند. به طور کلی در دوره ریزش بازار حدود ۱۲۳ هزار میلیارد تومان از مجموع ۱۴۹ همت یعنی در حدود ۸۳ درصد از این ۱۰ صنعت خروج یافته است.


از بین نمادها، حقیقیها بیشترین فروش را در سهام فولاد، فملی، وتجارت، وبملت، وپاسار، شستا، شپنا، وملل و بپاس انجام دادند و پولهای خود را در این سهم ها نقد کردند.

















انتهای خبر

0
0