اقتصاد نیوز
1399/10/26
14:14
بنیاد مستضعفان برای پروانه پلاسکو چقدر عوارض داد ؟

اقتصادنیوز : معاون شهردار تهران گفت : تعامل خوبی بین شهرداری و بنیاد رخ داد. شورای تامین ابتدا اعلام کرد که شهرداری عوارض نمی گیرد اما به دلیل مغایرت با قانون و عوارض محل محاسبه و حدود ۴۵ میلیارد تومان طبق نرخ سال ۹۹ عوارض بود. از آنجایی که باغ وثوق الدوله و عبقری با نرخ سال ۹۷ محاسبه و مابقی به صورت نقدی توسط بنیاد پرداخت شد.

به گزارش اقتصادنیوز ، با حضور رییس بنیاد مستضعفان، معاون معماری و شهرسازی‌شهرداری تهران و جمعی از مدیران شهری، پروانه ساختمان پلاسکو صادر شد.


سید پرویز فتاح روز جمعه در جریان آیین صدور پروانه پلاسکو در جمع خبرنگاران گفت : سی ام دی ماه سالگرد حادثه پلاسکو و فرصت مناسبی است که از وضعیت پلاسکو بازدید داشته باشیم.


وی ادامه داد: پلاسکو در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا پایان سال ۹۹ از نظر پیشرفت به ۹۴ درصد خواهد رسید.


فتاح با اشاره به وضعیت کرونا و تورم اظهار داشت: کرونا و تورم هزینه‌هایی را به بنیاد مستضعفان تحمیل کرد اما حتی یک روز نیز در احداث پلاسکو تاخیر نیفتاد و ۲۴ ساعته تلاش کردیم که ساختمان پلاسکو ساخته شود.


رییس بنیاد مستضعفان تاکید کرد: در ساخت پلاسکو ضوابط فنی مورد نظر شهرداری تهران، میراث فرهنگی، آتش نشانی و سازمان مهندسی رعایت شده است.


وی با بیان اینکه شهرداری بر اجرای ضوابط خود در ساخت پلاسکو پافشاری داشت اما هیچگاه مانع کار و توقف نشد، گفت: همراهی شهرداری و تعامل خوب با بنیاد مستضعفان موجب شد که تاخیر در کار وجود نداشته باشد.


رییس بنیاد مستضعفان تاکید کرد: برای جبران پارکینگ پلاسکو متعهد شدیم و از ساختمان پارکینگ پروانه برای پارکینگ پلاسکو استفاده خواهیم کرد.


به گفته وی، بخشی از تعهدات به شهرداری پرداخت شده و برخی نیز در حال پرداخت است.


فتاح همچنین از کسبه پلاسکو خواست همانطور که تاکنون تاکنون صبوری و نجابت داشته‌اند در ماه‌های آتی نیز صبور باشند تا پلاسکو آماده بهره برداری شود.


وی همچنین با تاکید بر این که در صدد بهره برداری ایمن از پلاسما هستیم گفت: پلاسکو ایمن تر و بهتر از قبل ساخته خواهد شد و کسبه از اوایل اردیبهشت ماه می توانند مراحل حقوقی مالک و مستاجر را انجام و در آن مستقر شوند.



وی درباره نمای ساختمان پلاسکو نیز با بیان اینکه نمایی انتخاب خواهد شد که به روز باشد و به مرکز تهران نزدیکتر، عنوان کرد: تا پایان بهمن ماه نمای پلاسکو نهایی و کامل می شود.


به گفته وی، برای نخستین بار استاندارد تخلیه دود و آتش سوزی در ساختمان پلاسکو استفاده خواهد شد.


فتاح گفت: سرویس های عمومی نیز در پلاسکو از جمله نمازخانه و پله برقی اضافه خواهد شد بنیاد مستضعفان با این کار بخشی از حقوق مسلم خود را به صورت رایگان در اختیار کسبه قرار داده است.


وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره شکل پرداخت بدهی‌ها به شهرداری تهران گفت: بخشی از بدهی ها نقدی و بخشی نیز به صورت تهاتر با پارک هایی که قبلا در اختیار شهرداری قرار داده شده بود پرداخت شده است.


وی درباره تغییر کاربری زیر زمین ساختمان پلاسکو نیز افزود: هرگونه تغییر کاربری هزینه‌هایی دارد که شهرداری آن را تعیین و بنیاد پرداخت خواهد کرد.


به گفته وی، بنیاد مستضعفان مالک پلاسکو است اما سرقفلی مغازه ها در اختیار کسب است و بنیاد از سر لطف و مسیولیت اجتماعی ساختمان پلاسکو را بر عهده گرفته است.


در ادامه عبدالرضا گلپایانی، معاون معماری و شهرسازی در این مراسم گفت: یاد شهدای آتش نشان را گرامی می دارم و به همه همکاران و تیم مهندسین و پیمانکارانی که کار پلاسکو را طبق برنامه زمان بندی پیش برده اند تشکر می کنم و امیدورم اتفاقی رخ دهد که همه شهروندان تهرانی خاطره تلخی که ۴ سال پیش رخ داد را به عنوان مظهر آغاز یک تحول در ساخت و ساز رخ باشد.


او درباره صدور پروانه پلاسکو گفت: مهمترین کار صدور پروانه بوده است و وظایفی بر عهده شهرداری بود و پروانه این مکان باید صادر می شد.


معاون شهردار تهران گفت: پروانه از نظرحقوقی،مهندسی، ماکیتی و مالی ۴ رکن اساسی دارد و برای اینکه این کار متوقف نشود بعد از برگزاری دو مسابقه با حضور شرکت کنندگان تراز اول حوزه معماری و شهرسازی برگزار و این طرح برگزیده شد.


معاون شهردار تهران ادامه داد: از ابتدا و پس از تکمیل نقشه های سازه اجازه عملیات را زیر نظر ناظر و نظام مهندسی را دادیم و در سال اول اجازه ایمن سازی گود تا تراز طبقه همکف در شورای تامین داده شد.


گلپایگانی افزود: بعد از کامل شدن نقشه اجازه انجام کار داده شد و درطی دو سال گذشته فرایند پیچیده ای برای محاسبه حقوق مکتسبه انجام شد. ۳۵۰ پرونده در پلاسکو باید رسیدگی و حقوق افراد لحاظ می شد.


او درباره عوارض پلاسکو گفت: تعامل خوبی بین شهرداری و بنیاد رخ داد. شورای تامین ابتدا اعلام کرد که شهرداری عوارض نمی گیرد اما به دلیل مغایرت با قانون و عوارض محل محاسبه و حدود ۴۵ میلیارد تومان طبق نرخ سال ۹۹ عوارض بود. از آنجایی که باغ وثوق الدوله و عبقری با نرخ سال ۹۷ محاسبه و مابقی به صورت نقدی توسط بنیاد پرداخت شد.


گلپایگانی گفت: استانداردهای مهندسی،سازه و استانداردهای مورد نظر آتش نشانی به دقت بررسی شد و این مکان در تراز مهندسین اول کشور است.


او اضافه کرد: بخشی از این محل تبدیل به گالری برای پاسداشت شهدای آتش نشان می شود.


معاون شهردار گفت: تعداد ساختمان هایی که مانند پلاسکو آسیب پذیر هستند کم نیست و بیش از هزار ساختمان در تهران با خطر جدی مواجه هستتد و ساختمان های دولتی داریم که نیاز به مقاوم سازی دارند


گلپایگانی گفت: از ساکنین درخواست دارم با کمک شهرداری های مناطق نسبت به مقاوم سازی اقدام کنند تا شاهد حادثه دیگری چون پلاسکو نباشیم.



انتهای خبر

0
0