کانال عرضه‌ی اولیه
1399/12/04
11:41
چرا شرکت در انتخابات هیئت مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت مهم است؟ تعیین و تکلیف سهامداران عدالت در حال نزدیک شدن به ایستگاه پایانی است. در 20 اس...

چرا شرکت در انتخابات هیئت مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت مهم است؟



تعیین و تکلیف سهامداران عدالت در حال نزدیک شدن به ایستگاه پایانی است. در ۲۰ اسفند یعنی حدود ۲ هفته بعد انتخابات تعیین هیئت مدیره شرکت‌های استانی برگزار خواهد شد. به گفته معاون وزیر اقتصاد، هیئت مدیره در میزان سود و زیان شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و حتی سرنوشت استان‌ها اثرگذار خواهد بود.



مدیرکل دفتر امور استان های وزارت اقتصاد، سعید توتونچی در این خصوص گفت:



۳۰ میلیون نفر سهامدار شرکت های سرمایه گذاری استانی هستند. تعداد این شرکت ها با توجه به تفکیک تهران و البرز از یکدیگر ۳۱ شرکت است.



شرکت های مذکور ثبت افزایش سرمایه و فرآیند پنج گانه برای ورود به بازار سرمایه را طی کرده‌اند و تا کنون بورسی شدن ۲۸ شرکت نهایی شده و امور مربوط به شرکت های باقی مانده نیز در حال نهایی شدن است.



از ۳۰ میلیون نفر مشمول سهام عدالت که روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند ۵۶ درصد در سامانه سجام ثبت نام کرده اند. ثبت نام در سامانه سجام برای شرکت در انتخابات تعیین هیئت مدیره و همچنین دریافت سود سهام عدالت ضروری است.



مجموع ارزش دارایی ۳۱ شرکت سرمایه گذاری استانی ۳۸۰ هزار میلیارد تومان است، سرمایه شرکت ها بر اساس تعداد مشمولان در هر استان است و بر این اساس ارزش دارایی برخی شرکت ها ۵ هزار میلیارد و برخی دیگر ۲۳ هزار میلیارد تومان است. با توجه به این حجم از سرمایه جایگاه این شرکت ها در آینده اقتصاد استان ها بسیار برجسته است.



مجامع عمومی عادی فوق العاده شرکت ها در ۲۰ اسفند برگزار می‌شود. برای برگزاری مجمع عمومی عادی برای نخستین بار باید ۵۰ درصد دارندگان سهام عدالت استان+یک نفر در مجمع شرکت کند تا مجمع رسمیت پیدا کند. در این راستا مجمع در ۱۵ استان برگزار شد اما حد نصاب حائز نشد و باید این مجامع برای بار دوم برگزار شود اما در بار دوم طبق قانون تجارت حضور اکثریت مهم نیست و مجمع با تعداد کمی از دارندگان نیز برگزار خواهد شد.



افرادی که کاندیدای اعضای هیات مدیره شرکت ها می شوند باید صلاحیت حرفه ای و تخصصی را کسب کرده باشند، برای اینکه مدیریت شرکت های سرمایه گذاری استانی خانوادگی نشود مشمولان سهام عدالت باید پس از سجامی شدن در مجامع الکترونیکی شرکت کرده و افراد صاحب صلاحیت عمومی و حرفه ای را انتخاب کنند.



سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد شرکت ها نظارت می کند. همچنین این شرکت ها حسابرسی می شوند و اطلاعات آنها در کدال درج خواهد شد.



از آنجایی که مدیریت سهام عدالت در روش غیر مستقیم در اختیار شرکت های استانی قرار می گیرد میزان سود سالانه مشمولان متناسب با عملکرد اعضای هیات مدیره خواهد بود. به همین دلیل انتخاب اعضای هیات مدیره بسیار مهم است.



✿⇜⇝✿


@Arzeh۱avalieh۱

انتهای خبر

0
0