رمزارز نیوز
1400/12/01
16:41
آشنایی کامل با به روزرسانی ارو گلیسیر (Arrow Glacier) اتریوم

مقدمه تا راه‌اندازی نسخه دوم بلاکچین اتریوم موسوم به Ethereum ۲.۰ زمان زیادی باقی نمانده است؛ اما تا آن زمان، به‌روزرسانی‌های… مطالعه مطلب ...

فهرست مطالب


چرا به روزرسانی ارو گلیسیر اتریوم مهم است؟ بمب سختی اتریوم چیست؟ طرح بهبود اتریوم چیست؟ تاثیر به روزرسانی Arrow Glacier اتریوم بر کاربران بعد از تغییر به PoS چه اتفاقی خواهد افتاد؟ سخن پایانی

مقدمه

تا راه‌اندازی نسخه دوم بلاکچین اتریوم موسوم به Ethereum ۲.۰ زمان زیادی باقی نمانده است؛ اما تا آن زمان، به‌روزرسانی‌های مختلف شبکه، مسیر صحیح بلاکچین اتریوم را تضمین می‌کنند. با اینکه به روزرسانی ارو گلیسیر اتریوم تغییر قابل‌توجهی برای کاربر عادی ایجاد نمی‌کند، اما اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد. در واقع شبکه اتریوم بدون این ارتقا، قابل استفاده نبود. در این مقاله، بعد از شرح کامل بمب سختی، به سراغ علت اصلی اجرای به روزرسانی Arrow Glacier اتریوم می‌رویم و بعد از آن نیز، تاثیر این به‌روزرسانی بر تجربه کاربر، استیکرها، ماینرها و همچنین اتریوم ۲.۰ را بررسی خواهیم کرد.


چرا به روزرسانی ارو گلیسیر اتریوم مهم است؟

به روزرسانی Arrow Glacier اتریوم یک اصلاحیه نسبتا ساده است که در روز ۹ دسامبر ۲۰۲۱ و در بلاک شماره ۱۳,۷۷۳,۰۰۰ اجرا شد.


یکی از سوالات مهم فعالان حوزه کریپتو این است که آیا مکانیزم توافق جمعی اتریوم، حالا به اثبات سهام (PoS) تغییر کرده است؟ نه. با به روزرسانی ارو گلیسیر (Arrow Glacier) بلاکچین اتریوم برای تسهیل روند تغییر، به این مکانیزم ارتقا می‌یابد. این یعنی بلاکچین اتریوم هنوز به مکانیزم اثبات سهام ارتقا نیافته است. به همین دلیل، به روزرسانی Arrow Glacier اتریوم برای ماینرها، کاربران، استیکرها و همچنین پروژه اتریوم ۲.۰، اهمیت زیادی دارد.


خرید انواع میم کوین و NFTها جدیدترین میم کوین ها، متاورس ها و NFTها رو از رمزینکس بخر!


شروع کن ارتقای Arrow Glacier نیز همانند Muir Glacier، پارامترهای بمب سختی (عصر یخبندان) را تغییر می‌دهد و آن را چندین ماه به تعویق می‌اندازد تا توسعه‌دهندگان اتریوم ۲.۰ برای آماده‌سازی شبکه به جهت تغییر مکانیزم به اثبات سهام (PoS) زمان بیشتری در اختیار داشته باشند.

به روزرسانی ارو گلیسیر اتریوم

تعویق زمان بمب سختی، یک ویژگی معمول برای به‌روزرسانی‌های اتریوم است که در ابتدا قرار بود در دسامبر ۲۰۲۱ و با هارد فورک لندن، اتفاق بیفتد؛ اما اکنون تا ژوئن ۲۰۲۲ به تعویق افتاده است. طرح بهبود اتریوم (EIP) موجود در این نسخه هم بمب سختی را به تعویق می‌اندازد. EIP یک پیشنهاد برای تغییر است که جامعه اتریوم آن را خلق و بررسی می‌کند.


با این به‌روزرسانی، استخراج اتریوم به کاری بسیار دشوار و بدون توجیه اقتصادی تبدیل خواهد شد تا ماینرها روند انتقال به مکانیزم اثبات سهام را تسریع ببخشند. علت اهمیت بالای به روزرسانی Arrow Glacier این است که ظاهرا آخرین تعویق اجرای بمب سختی، قبل از معرفی اتریوم ۲ خواهد بود.


بمب سختی اتریوم چیست؟

بمب سختی روشی است که یک شبکه اثبات کار (PoW) را مجبور به توقف تولید بلاک می‌کند و پروسه استخراج را زیان‌آور می‌سازد تا ماینرها بعد از تغییر مکانیزم شبکه به اثبات سهام (PoS)، به فعالیت ادامه ندهند.


در حال حاضر، ماینرهای اتریوم برای تایید تراکنش‌های شبکه، باید قدرت پردازشی زیادی را به حل معادلات ریاضی اختصاص دهند تا از شبکه در برابر هکرها محافظت کنند.


انفجار بمب سختی، به مرور میزان سختی معادلات ریاضی را افزایش خواهد داد و این باعث گران شدن پروسه استخراج و تقریبا غیرممکن شدن آن می‌شود. در نتیجه، استخراج در شبکه اتریوم هزینه بسیار بالایی خواهد داشت. این اتفاق، زمان تولید بلاک را هم افزایش خواهد داد که در نهایت منجر به توقف استخراج (عصر یخبندان) می‌شود. نمودار زمان تولید بلاک، یک منحنی نمایی است که طی این سال‌ها کاملا بدون شیب بوده، اما به محض انفجار بمب سختی، به طور ناگهانی افزایش خواهد یافت.


به محض تکمیل مرحله ادغام (The Merge)، استیکرها مسئول تایید تراکنش‌های شبکه خواهند شد. البته بعد از اینکه استخراج اتریوم از شبکه دشوار یا غیرممکن شود، ماینرها هم درآمدهای خود را در سیستم جدید اثبات سهام، استیک می‌کنند.


طرح بهبود اتریوم چیست؟

تغییرات پیشنهادی شبکه اتریوم، در هیئتی متشکل از ویرایشگران، توسعه‌دهندگان و جامعه اتریوم بررسی و به رای گذاشته می‌شوند تا در صورت توافق، بلاکچین اتریوم به‌روزرسانی شود. به این پیشنهادات ارائه‌شده، طرح بهبود اتریوم یا EIP می‌گویند.


به روزرسانی Arrow Glacier اتریوم

هر کسی می‌تواند یک EIP را برای ایجاد تغییر یا بهینه‌سازی در شبکه اتریوم ثبت کند، اما هر طرح پیشنهادی ابتدا باید یک فرآیند بررسی سخت‌گیرانه را بگذراند. EIP ها به ۷ دسته متفاوت تقسیم شده‌اند که عبارتند از:


EIP های استاندارد: تغییرات EIP های استاندارد، اغلب روی بهینه‌سازی اتریوم، بهبود پروتکل شبکه و اصلاح قوانین تراکنش‌های شبکه، تاثیر می‌گذارد. Meta EIP: این طرح‌ها برای توصیف درخواست و اقداماتی که ارتباطی با پروتکل شبکه ندارند، استفاده می‌شوند. EIP های ERC: درخواست برای کامنت یا ERC، به استانداردهای اپلیکیشن و کنوانسیون‌ها مربوط می‌شود. EIP های شبکه: EIP هایی برای رابط کاربری که استانداردها و بهبودهایی را پیشنهاد می‌دهند. EIP های اطلاعاتی: این طرح‌ها به استانداردهای طراحی واقعی اتریوم مرتبط هستند. EIP های هسته‌ای: طرح‌هایی که نیاز به «فورک توافق جمعی» دارند، به عنوان IEP هسته‌ای شناخته می‌شوند. در صفحه قیمت لحظه ای اتریوم می‌توانید قیمت ETH را مشاهده کنید.


علاوه بر این، هر EIP از فرمت منحصربه‌فردی تبعیت می‌کند و شامل الزامات فنی برای تغییر پیشنهادی هم می‌شود. برای به روزرسانی ارو گلیسیر اتریوم فقط یک EIP به نام EIP-۴۳۴۵ ارائه شده است. این طرح، روی تعویق اجرای بمب سختی تمرکز می‌کند تا به توسعه‌دهندگان زمان کافی برای انتقال شبکه به اتریوم ۲.۰ را بدهد.


تاثیر به روزرسانی Arrow Glacier اتریوم بر کاربران

به روزرسانی ارو گلیسیر اتریوم هیچ تاثیر مستقیمی در تجربه کاربری ندارد. همچنین، این به روزرسانی هیچ تغییری در زمان تکمیل تراکنش یا هزینه آن ایجاد نمی‌کند. البته ماینرها و نودها به جهت توقف کار با نسخه قبلی اتریوم، باید از نسخه کنونی استفاده کنند.


با اینکه به روزرسانی Arrow Glacier اتریوم هیچ تغییری در کارمزد بالای تراکنش‌های اتریوم ایجاد نمی‌کند، ولی اجرای آن بسیار الزامی است. در واقع این به روزرسانی، اتریوم را یک قدم به نسخه دوم نزدیک‌تر می‌کند؛ تغییری که امیدواریم تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تکمیل شود.


بعد از تغییر به PoS چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بعد از اینکه توافق جمعی بلاکچین اتریوم به اثبات سهام تغییر یافت، پروسه ماینینگ به کوین‌های کوچک‌تر و کم‌ارزش‌تر اختصاص می‌یابد. در واقع نسخه ابتدایی این شبکه، فقط برای استخراج اتریوم کلاسیک و Ravencoin مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


هیچ کدام از این دو کوین، به اندازه اتر (ETH) در شبکه اتریوم معروف و مهم نیستند. نکته مهم این است که درست مثل اتریوم، این توکن‌ها نیز به وسیله کارت گرافیک، قابل استخراج خواهند بود.

استخراج اتریوم کلاسیک

علاوه بر این، ماینرها برای استخراج به‌صرفه‌ترین کوین و کسب بیشترین سود، باید روزانه کوین‌های مختلف را استخراج کنند. به همین دلیل، لازم است که کیف پول‌های مختلفی را مدیریت کنند تا امنیت کوین‌های استخراج‌شده خود را تامین کنند. همچنین ممکن است ماینرها یک فورک از اتریوم، مثل اتریوم کلاسیک ۲.۰ را خلق کنند و بلاکچین را به‌روزرسانی نمایند؛ سیستمی که به جای اثبات سهام، به مکانیزم اثبات کار متکی باشد و قوانین جدیدی هم داشته باشد.


سخن پایانی

بحث به روزرسانی شبکه اتریوم به نسخه دوم و تغییر مکانیزم شبکه به اثبات سهام، مدت نسبتا زیادی است که موضوع اصلی جوامع کریپتویی، مخصوصا جامعه کاربران و فعالان اتریوم شده است. طبق گفته تیم سازنده اتریوم، به روزرسانی ارو گلیسیر آخرین ارتقای عمده در اتریوم ۱.۰ است؛ زیرا بعد از آن مکانیزم شبکه به طور کامل به اثبات سهام تغییر خواهد کرد.


البته به روزرسانی Arrow Glacier اتریوم به معنای این نیست که ماینرهای کنونی بلاکچین دیگر قادر به درآمدزایی نخواهند بود، بلکه می‌توانند به استخراج اتریوم کلاسیک یا Ravencoin، که به مراتب ارزشی کمتر از اتر دارند، بپردازند.


برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک سر بزنید.

انتهای خبر

0
0