همفکران
1400/10/11
16:21
افت ۵۰ تا ۸۳ درصدی ارزش بازار نیمی از صنایع بورسی طی ۱۷ ماه گذشته

پس از آن که بازار سرمایه در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ سقف تاریخی خود را رقم زد، روند نزولی را در پیش گرفت و این روند همچنان ادامه دارد. از آن زمان تا کنون ...

پس از آن که بازار سرمایه در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ سقف تاریخی خود را رقم زد، روند نزولی را در پیش گرفت و این روند همچنان ادامه دارد. از آن زمان تا کنون ارزش ۹۳ درصد از صنایع بازار سرمایه کاهش یافته است. افت ارزش برخی از صنایع حتی به بیش از ۸۰ درصد هم می رسد. بیش از ۴۰ درصد از صنایع بیش از ۵۰ درصد کاهش ارزش را متحمل شده اند.


از بین ۴۶ صنعت شناخته شده در بازار سرمایه از مرداد ماه تا کنون ارزش بازار ۶ صنعت به یک پنجم رسیده، ۴ صنعت به یک سوم کاهش یافته و ارزش بازار ۱۰ صنعت نیز به نصف آن زمان رسیده است.


بیشترین افت ارزش بازار در صنایع محصولات چرمی، وسایل ارتباطی، چاپ، پیمانکاری صنعتی، حمل ونقل انبارداری و ارتباطات، محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری، استخراج سایر معادن و انبوه سازی املاک و مستغلات رخ داده است.


اما در همین دوره تقریبا ۱۷ ماهه ارزش بازار ۴ صنعت نسبت به سقف تاریخی بازار در مرداد ماه ۱۳۹۹ افزایش یافته است. صنعت سایر واسطه گری های مالی با ۳۱ درصد رشد، صنعت بیمه و بازنشستگی با ۲۴ درصد رشد، صنعت استخراج زغالسنگ با ۱۴ درصد رشد و صنعت استخراج کانه های فلزی با ۹ درصد رشد به ترتیب بیشترین صعود ارزش بازار را تجربه کردند.


کمترین افت ها در صنایع شیمیایی، فعالیت مهندسی، فلزات ساسای، کاشی و سرامیک و سایر حمل و نقل اتفاق افتاد.




انتهای خبر

0
0