تحلیل کاربردی هلالات
1400/06/27
11:43
#بانک_مرکزی قطعا سیاست های بانک مرکزی بر تمامی بازارها تاثیرگذار است. هرچند به ظاهر بالا و پایین بردن نرخ بهره، قابل بازگشت است اما اثرات آن قابل ...

#بانک_مرکزی



قطعا سیاست های بانک مرکزی بر تمامی بازارها تاثیرگذار است. هرچند به ظاهر بالا و پایین بردن نرخ بهره، قابل بازگشت است اما اثرات آن قابل بازگشت نیست. به طور مثال بحران موسسات غیرمجاز، بعدا با چاپ پول حل شد اما اثرات آن از اقتصاد حذف شدنی نیست.



اگر بخواهیم ترمز بازارها را بکشیم، یعنی تقاضای غیر مصرفی را خصوصا سرکوب کنیم، افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت چنین کارکردی برای ما خواهد داشت اما طبعا این ارقامی که به عنوان بهره پرداخت می شود، در بلند مدت مشکلات مضاعفی ایجاد می کند لذا افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت به شرطی که قرار باشد در بلند مدت اتفاق مثبتی حادث شود قابل دفاع است و در غیر این صورت جز رکود در کوتاه مدت و افزایش تورم در بلند مدت کارکردی ندارد.



تجربه سال های ۹۲ الی ۹۴ در خصوص تاثیر نرخ بهره و رکود آن را نباید سطحی بررسی کرد. نخست اینکه آن زمان توافق جامع کاملا در دسترس بود و دوم اینکه بحران موسسات مالی با آن همزمان شده بود.



حالا شرایط متفاوتی وجود دارد. اگر شعار خود اشتغالی را بپذیریم آنگاه نرخ بهره بالا اساسا با آن در تناقض خواهد بود. حال دولت کسری بودجه دارد، فرض کنیم برای پوشش آن از انتشار اوراق استفاده شود و چون با نرخ فعلی خواهان ندارد، نرخ اوراق را افزایش دهند. خوب سال بعد به دلیل کسری بودجه بالاتر، باید مبلغ بیشتری اوراق منتشر کرد و باز باید نرخ بهره را بالا برد یعنی این استدلال که چون اوراق خریدار ندارد پس نرخ بهره را بالا ببریم، یک توالی بی انتها را معنا می دهد.



در خصوص آقای طیب نیا اولا که ایشان نماینده اقتصادی آقای عارف بود. اگر رئیس بانک مرکزی شود باید به رئیسی بابت این تفکر فراجناحی تبریک گفت. در ثانی بدنه اقتصادی دولت، حرف از ارتباط نرخ بهره و نرخ بازده مشاغل میزد و این در تناقض با افزایش نرخ بهره است.



این هفته، در هیات دولت دستور کار در خصوص رییس بانک مرکزی وجود ندارد. اگر قصد دارید سهام بفروشید چون، گفته اند از جناح اصلاح طلب قرار است رئیس بانک مرکزی بیاورند، خدمت شما عرض کنم ۶-۷ روز کاری دیگر، شاید هیات دولت در این خصوص جلسه بگذارد.

انتهای خبر

0
0