دنیای بورس
1399/10/23
18:44
امروز در بورس چه خبر بود.

امروز در بورس چه خبر بود.

به گزارش « دنیای بورس »، اقتصاد نیوز نوشت: امروز ۲۳ دی ماه ۱۳۹۹ قیمت سهام تمام شرکت‌های دو گروه پالایشی و بانکی کاهش یافت و شاخص کل بورس تهران ۴۰ هزار واحد ریزش کرد تا دومین سقوط بزرگ شاخص در دی ماه را ثبت کند.


به گزارش اقتصادنیوز ، روز سه‌شنبه شاخص کل ۴۰ هزار و ۶۲۷ واحد ریزش کرد و به رقم یک میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید تا دومین سقوط بزرگ ماه را ثبت کند.


پیش گشایش بازار

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، ۱۶۶ نماد بازار صف خرید و ۱۱۰ نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به نمادهای سپیدار، چخزر و کرمان تعلق داشت و گدنا، وتوصا و غدام بیشترین صف فروش را داشتند.


سقوط به کانال پایین‌تر


از ابتدای معاملات امروز، شاخص کل بورس روندی نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات به رقم یک میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید تا با ثبت افت ۴۰ هزار و ۶۲۷ واحدی به کانال ۱.۲ میلیون سقوط کند. ریزش ۴۰ هزار واحدی دومین سقوط بزرگ شاخص در دی ماه است. بیشترین ریزش شاخص در تاریخ ۱۳ دی ثبت شد که بیش از ۴۳ هزار واحد نزول کرد.


شاخص کل هم‌وزن نیز ۶ هزار و ۱۶۵ واحد پایین آمد و در رقم ۴۶۳ هزار و ۱۹۴ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۴۷۳ واحد افت کرد و به رقم ۱۸ هزار و ۷۰۱ واحد رسید.


خروج پول حقیقی

امروز برای دومین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. در معاملات امروز هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته رشد ۱۷۵ درصدی داشته است. این بالاترین رقم خروج پول حقیقی در ۲۰ روز کاری گذشته از ۲۵ آذر به این سو است.


بیشترین خروج پول حقیقی را سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن بیش از ۱۳۷ میلیارد تومان بود. پس از فملی، فولاد (فولاد مبارکه) و وتجارت(بانک تجارت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.


امروز در سمت تقاضا، ۷۷ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۲۳ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۹۱ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۹ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.


افت قیمت ۶۹ درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۱۳۱ نماد رشد قیمت داشتند که ۸۷ نماد بورسی و ۴۴ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۳۳۰ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۳۷ نماد بورسی و ۹۳ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۲۷ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۹ درصد بازار افت قیمت داشتند.


لیدرهای بازار

در معاملات روز سه‌شنبه فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) نمادهای قرمزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند.


گروه‌های قرمز بازار

امروز قیمت سهام تمام شرکت‌های دو گروه پالایشی و بانکی کاهش یافت. شپنا، شبندر، شتران، شنفت، شبریز، ونفت، شبهرن، شرانل، شاوان، شپاس و شراز نمادهای گروه پالایشی بودند که کاهش قیمت داشتند و نمادهای بانکی وتجارت، وبملت، وملل، وپاسار، وبصادر، وخاور، وپارس، ونوین، وسینا، وکارح و وکار نیز همگی با افت قیمت مواجه شدند.


افت ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۷ هزار و ۹۱ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌گذشته ۳۲ درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز ۹ درصد افزایش یافت و به رقم ۱۳ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان رسید.


رشد عرضه بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید ۴۵ درصد کاهش یافت و به رقم ۸۵۷ میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش صف‌های فروش ۲۰۸ درصد افزایش یافت و ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان شد. این بالاترین رقم صف فروش در ۲۰ روز کاری گذشته از ۲۵ آذر به این سو است.


عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) برای سومین روز پیاپی با صف خرید ۲۲۴ میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) و های وب بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین صف فروش نیز به نماد وتوصا (گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۳۲ میلیارد تومانی داشت. پس از وتوصا، گدنا (تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین صف فروش را داشتند.


کرمان در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز سه‌شنبه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (با نماد معاملاتی کرمان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام کرمان ۵۲۱ میلیارد تومان بود.


پس از کرمان، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شرکت کلر پارس (کلر) رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شرکت صنعتی مینو (غصینو) و شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.


بانک تجارت صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، بانک تجارت با تعداد ۵۶۸ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۷۳۹ سهم در صدر قرار گرفته است. شرکت بهساز کاشانه تهران (ثبهساز) در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به سایپا تعلق داشت. ایران خودرو و بانک ملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.


انتهای خبر

0
0