فارس نیوز
1400/03/03
13:06
شاخص بورس تهران به کانال یک میلیون واحد افت کرد / ارزش معاملات ۲ بازار؛ ۶ هزار میلیارد تومان

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۱۲ هزار و ۱۸۹ واحد به کانال یک میلیون و ۹۵ هزار واحد وارد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز هم در یک روند کاملا ریزشی با کاهش ۱۲ هزار و ۱۸۹ واحد به رقم یک میلیون و ۹۵ هزار و ۷۲۵ واحد رسید.


همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز ۴ هزار و ۹۹۹ واحد افت کرده و به رقم ۳۸۳ هزار و ۲۱۷ واحد رسید.


ارزش بازار در بورس تهران بیش از ۴ میلیون و ۳۷۹ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۴ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۵۳ هزار فقره معامله و به ارزش ۲ هزار و ۸۲۳ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


اگر ارزش معاملات فرابورس که به بیش از ۳ هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم معامله‌گران امروز بیش از ۶ هزار و ۱۰۰میلیارد تومان در دو بازار داد و ستد کردند.


امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند که کمترین ریزش مربوط به بازار معاملات بلوکی بود. بگونه ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۱.۱ درصد کاهش یافتند.


شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن ۱.۲ درصد افت کردند، شاخص آزاد شناور یک درصد عقب نشست، شاخص بازار اول بورس ۱.۵ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیم درصد افت کرد.


امروز نماد پالایش نفت تهران بیشترین اثر تقویتی در شاخص کل بازار را داشته و در سویی دیگر نمادهای بانک ملت، بانک تجارت، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک صادرات، گروه مپنا و سایپا به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.


نمادهای پرتراکنش در بورس شامل پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، ملی‌مس ایران، لیزینگ پارسیان، شستا ، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و توسعه و عمران امید بوده‌اند.


به گزارش فارس،‌امروز در فرابورس ایران شاخص کل ۲۷ واحد عقب نشسته و به رقم ۱۷ هزار و ۴۷۶ واحد رسید.


ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۶۵ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز بیش از ۱.۴ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۴۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۳ هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نمادهای آریا ساسول ، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی زاگرس به ترتیب بیشترین اثر را در شاخص فرابورس داشته‌اند و نمادهای زرین‌معدن آسیا، پتروشیمی مارون ،‌صبا تامین و مادیران بیشترین اثر کاهش در شاخص فرابورس را داشته‌اند.


امروز نماد شرکت‌های گسترش صنایع روی ایرانیان، توسعه سرب و روی ایران، ذغال سنگ پروده طبس، توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری سپهر صادرات، ذوب‌آهن اصفهان و پلیمر آریا ساسول از نمادهای پرتراکنش در فرابورس ایران بوده‌اند.


به گزارش فارس،‌با توجه به قول‌هایی که مقامات دولت مبنی بر جبران کاهش زیان خریداران پالایش یکم داده‌اند اما تا کنون عملی نشده بگونه ای که حتی مسوول صندوق هم از برنامه چگونگی کاهش جبران زیان خریداران مطلع نیست و قول‌هایی که دولتی‌ها به مردم می‌دهند اما عملی نمی‌شود باعث کاهش اعتماد مردم به مقامات دولت و بازار سرمایه شده است.


این روزها گفته می‌شود پول‌هایی که از بورس خارج می‌شود صرف سرمایه‌گذاری در رمزارزها که دارای ریسک بسیار بالایی است می‌شوند از طرفی رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی انتقاد می‌کند که چرا درگاه‌هایی که رمزارزها در آن مبادله می‌شوند را نمی‌بندد اما از سوی دیگر رئیس دفتر رئیس‌جمهور نامه‌ای به بانک مرکزی می‌نویسد که نباید برخوردی با درگاه‌های ارائه کننده رمزارز داشته باشند واین وسط مردم دچار سردرگمی می‌شوند به هر حال قشر کارمند و دارندگان درآمد ثابت می‌خواهند به خاطر شرایط تورمی سرمایه‌های اندک خود را در جایی سرمایه‌گذاری کنند که حفظ ارزش شده و یا برای‌شان سود داشته باشد.آنها پارسال وارد بورس شدند اما با ریزش بازار از نیمه مرداد دچار زیان فراوانی شدند و این ریزش بازار و زیان سرمایه‌گذاران حقیقی همچنان ادامه دارد و برنامه موثری برای جلوگیری از زیان سرمایه‌گذاران وجود ندارد.


به هر حال در همه کشورها صاحبان درآمد ثابت برای روز مبادای خود و ایام بازنشستگی بخشی از سرمایه خود را پس‌انداز و سرمایه‌گذاری می‌کنند که بهترین جا برای سرمایه‌گذاری بازار بورس است ، در حالی که متاسفانه مقامات دولتی نتوانستند سرمایه‌گذاران را در بورس نگه دارند.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0