بااقتصاد
1401/02/13
09:08
شیرین‌کامی سهامداران قندی از افزایش نرخ شکر در سال جدید

به‌رغم تاکید مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر کنترل و حتی کاهش ۱۲۰۰ تومانی نرخ شکر، رشد قیمت شکر خام در بازارهای جهانی متاثر از جنگ روسیه و اوکراین، خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی، بازارهای داخلی را با کمبود و افزایش قیمت این کالای اساسی آن‌هم در روزهای پایانی ماه رمضان مواجه کرده است.

ازیک‌سو، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت اعلام می‌کنند که قیمت شکر و برخی از کالاهای دیگر در بازار مصرف کاهش یافته و از سوی دیگر، با افزایش میزان تقاضای شکر، انبار فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها با کمبود شکر مواجه شده است. کمبود این کالا، همراه با گرانی آن، بار دیگر سهم‌های قندی را در بورس تهران مورد توجه معامله‌گران قرار داده است.


همزمان با انتشار اخبار و گزارش‌های میدانی در برخی خبرگزاری‌های داخلی مبنی بر کمبود شکر با نرخ مصوب دولتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و افزایش قیمت این کالا، بالاتر از نرخ مصوب در سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها وضعیت بازار شکر را در روزهای پایانی ماه رمضان دچار اختلال کرده است.


درهمین‌حال، خبر احتمال افزایش دوباره نرخ دستمزدها در سال جاری نیز به گوش می‌رسد که هزینه‌های جاری و قیمت تمام‌شده تولید را افزایش می‌دهد. بر همین اساس، کارخانجات قند و شکر درخواست افزایش نرخ مصوب را به ستاد تنظیم بازار ارایه داده‌اند. حالا با انتشار خبرهایی مبنی بر کمبود شکر در بازار و گران‌شدن این محصول، نمادهای گروه قند و شکر در بازار سرمایه هم با اقبال معامله‌گران مواجه شدند. به نظر می‌رسد این روند طی معاملات روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد و از آن‌جایی‌که شکر به نرخ مصوب در بازار، به حد کافی وجود ندارد و با نرخی بسیار بالاتر از قیمت مصوب عرضه می شود، بنابراین، رشد قیمت سهام قندی‌ها، کام سهامداران را نیز شیرین می‌کند.


دولت در سال گذشته، شکر را از لیست معافیت مالیات بر ارزش افزوده خارج و وزارت بهداشت نیز مصرف قند و شکر را زیان‌آور اعلام کرد، درحالی‌که طبق قانون قبلی، دولت صراحتا اعلام کرده بود، مالیات بر ارزش افزوده را از این کالا دریافت نمی‌کند اما تغییر عقیده داد و ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر را از زمستان گذشته تاکنون اجرا کرده است.


بنابراین و با خارج شدن قند و شکر از لیست معافیت مالیات بر ارزش افزوده، کارخانجات سهم ۹ درصدی دولت را از صنایع تبدیلی و خریداران دریافت و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌کنند. در این زنجیره، مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی زمان خرید قند و شکر و محصولات وابسته، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را می‌پردازند.


در شرایطی که بازار شکر از بهار و تابستان سال گذشته، به شدت با کاهش تقاضا روبروست و بازار در وضعیت عجیبی قرار دارد، همچنین در این بازه زمانی، درخواست صنایع برای دریافت شکر حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تن کاهش یافت که طی سه دهه اخیر سابقه نداشته است.


البته با افزایش نرخ دلار، حذف ارز ترجیحی و به صرفه نبودن واردات شکر با ارز نیمایی، رشد تولید چغندر قند در کشور، همچنین افزایش نرخ حدود ۲۷۰ درصدی شکر در سال گذشته، وضعیت صنایع قندی را در بازار سرمایه ارتقا داد و مورد استقبال خریداران سهام قرار گرفت. بنابراین، انتظار تداوم این روند در ماه‌های آینده دور از دسترس نیست.


مولود غلامی- روزنامه‌نگار بازار سرمایه


انتهای خبر

0
0