اقتصاد نیوز
1399/10/03
16:13
شاخص هم‌وزن بر قله ۴ ماهه ایستاد

اقتصادنیوز : روز چهارشنبه سوم دی ماه شاخص هم وزن بورس به رقم ۴۶۸ هزار و ۵۱۱ واحد رسید که بالاترین رقم از اول شهریور به این سو به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصادنیوز، روز چهارشنبه تابلوی بورس پایتخت سبزپوش بود. شاخص کل بورس ۲ هزار و ۸۸۵ واحد بالا آمد و به سطح یک میلیون و ۴۴۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۸ هزار و ۱۰۶ واحدی به رقم ۴۶۸ هزار واحد افزایش یافت و شاخص فرابورس ۲۴ واحد رشد کرد و به رقم ۲۰ هزار و ۱۴۳ واحد رسید.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید

عرضه و تقاضای پیش گشایش بازار

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، ۱۹۵ نماد بازار صف خرید و فقط ۲۹ نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های پتزوشیمی بوعلی (بوعلی)، پدیده شیمی قرن (قرن) و شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) تعلق داشت و شرکت بهنوش ایران (غبهنوش)، شرکت مگسال (زمگسا) و قند اصفهان (قصفها) بیشترین صف فروش را داشتند.


رشد نماگرهای تابلوی بورس

بورس معاملات امروز را صعودی آغاز کرد و در ۱۵ دقیقه ابتدایی ۱۰ هزار واحد رشد کرد. اما پس از آن نزولی شد و در پایان معاملات امروز، شاخص کل ۲ هزار و ۸۸۵ واحد بالاتر از رقم دیروز ایستاد و به رقم یک میلیون و ۴۴۷ هزار واحد رسید.


اما شاخص کل هم‌وزن امروز روندی صعودی را طی کرد و ۸ هزار و ۱۰۶ واحد رشد کرد و در رقم ۴۶۸ هزار و ۵۱۱ واحد ایستاد که بالاترین رقم از اول شهریور به این سو است. همچنین شاخص کل فرابورس با رشد ۲۴ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۱۴۳ واحد رسید.


آمار معاملات 3 دیآمار معاملات 3 دی

رشد ۷۰ درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۳۴۱ نماد رشد قیمت داشتند که ۲۴۸ نماد بورسی و ۹۳ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۱۱۸ نماد کاهش قیمت داشتند که ۷۸ نماد بورسی و ۴۰ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۷۰ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۲۴ درصد بازار افت قیمت داشتند.


لیدرهای بازار

در معاملات امروز نمادهای کگل (معدنی و صنعتی گلگهر) و فولاژ (فولاد آلیاژی ایران) بزرگان سبزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص بورس داشتند.


فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) نیز بزرگان قرمزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.


گروه سبز بازار

در معاملات امروز، قیمت سهام اغلب شرکت‌های گروه دارویی رشد کرد. از مجموع ۳۶ شرکت دارویی بازار سهام، قیمت سهام ۳۵ شرکت این صنعت افزایش یافت.


امروز ارزش معاملات صنعت مواد و محصولات دارویی با ۹.۳۳ درصد افزایش به ۴۹۲ میلیارد تومان در بورس و فرابورس رسید.


رشد ارزش معاملات بورس

در معاملات امروز بورس پایتخت، ارزش معاملات کل بازار با رشد ۴۳ درصدی به رقم ۲۷ هزار و ۹۲۳ میلیارد تومان رسید و بالاترین رقم هفته را ثبت کرد، ارزش معاملات خرد نیز ۳.۵ درصد کاهش یافت و به رقم ۱۵ هزار و ۹۳۱ میلیارد تومان رسید.


ورود پول های حقیقی

در روز ‌چهارشنبه ۳۶۵ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. بیشترین ورود پول حقیقی را سهام شرکت پارس آریان (آریان) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن ۸۳ میلیارد تومان بود. پس از آریان، گروه خودروسازی بهمن (خبهمن) و سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان (وآذر) بیشترین ورود پول حقیقی را داشت.


امروز در سمت تقاضا، ۸۹ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۱ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۸۷ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۳ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.


توجه بازار به سهام کوچک

رشد تقاضای بازار

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید ۲ هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان شد که نسبت به روز گذشته افت ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش نیز ۵۱ درصد کاهش یافت و به رقم ۲۱۵ میلیارد تومان رسید.


عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت پدیده شیمی قرن (قرن) با صف خرید ۱۱۶ میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از قرن، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) و باما (کاما) بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش به نماد غبهنوش (شرکت بهنوش ایران) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۰۶ میلیارد تومانی داشت. پس از غبهنوش، نهادهای مالی بورس انرژی (انرژی۱) و شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی (وسخراج) بیشترین صف فروش را داشتند.


شپنا در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز چهارشنبه شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام شپنا ۴۱۸ میلیارد تومان بود.


پس از شپنا، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و ایران خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) و سایپا (خساپا) در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.


سایپا صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، سایپا با تعداد یک میلیارد و ۱۴۶میلیون و ۱۲۴ هزار و ۸۰۸ سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) و بانک پارسیان (وپارس) نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.


آمار معاملات 3 دی
انتهای خبر

0
0