فارس نیوز
1399/11/04
13:36
رشد ۳۸ هزار واحدی شاخص بورس تهران / ارزش معاملات

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در یک روند رو به رشد امروز با افزایش ۳۸ هزار و ۹۲ واحدی روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد شروع به کار کرد، به گونه ای که همه شاخص‌ها سبز بودند و در پایان معاملات شاخص کل با رشد ۳۸ هزار و ۹۲ واحد به رقم یک میلیون و ۲۲۲ هزار و ۷۰ واحد رسید.


همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش ۷ هزار و ۲۵۲ واحد به رقم ۴۴۰ هزار و ۳۸۳ واحد رسید.


ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۸۵۹ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز بیش از ۵.۶ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۸۱۵ هزار میلیارد تومان و به ارزش ۷ هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس که به بیش از ۴ هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از ۱۲ هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان رسید.



نقشه معاملات امروز بورس تهران


امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند که حاکی از رشد همه شاخص‌ها است، به گونه ای که شاخص کل با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن ۱.۶ درصد رشد کردند همچنین شاخص کل با معیار وزنی ارزشی و شاخص قیمت در همین معیار ۳.۲ درصد رشد کرد، شاخص آزاد شناور ۲.۶ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۴.۱ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۲.۱ درصد رشد کرد.


نمادهای شاخص‌ساز امروز شامل گسترش نفت و گاز پارسیان، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، شستا ، گل‌گهر، چادرملو و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین بوده‌اند.



روند یکساله شاخص هم وزن بورس تهران


نمادهای پرتراکنش در بورس شامل صنعتی باما ، بهساز کاشانه تهران، لیزینگ پارسیان، توسعه و عمران امید، تامین سرمایه امین، سرمایه‌گذاری سیمان تامین و بیمه آسیا بوده است.


در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل سبز بود و در پایان معاملات با رشد ۴۳۷ واحد به رقم ۱۸ هزار و ۴۴۷ واحد رسید.


ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و ۲۵۹ هزار میلیارد تومان شد. امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۲.۹ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۳۲ هزار معامله و به ارزش ۴ هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نمادهای شاخص‌ساز در فرابورس امروز شامل ذوب‌آهن، سنگ آهن گهر زمین، آریا ساسول ، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب، صبا تامین و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بوده‌اند.


نمادهای پرتراکنش امروز شامل صنایع چوب خزر، کاسپین، سپیدار سیستم آسیا، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، پتروشیمی ارومیه، ذوب‌آهن اصفهان، دامپروری ملاردشیر ، توسعه و عمران استان کرمان بوده‌اند.


به گزارش فارس، سرمایه‌گذاری در بورس یکی از گزینه‌های مورد سفارش اکثر کارشناسان اقتصادی است زیرا به این وسیله هم پس‌انداز ملی افزایش می‌یابد و مردم می‌توانند ماهانه بخشی از درآمد خود را پس‌انداز کرده و سرمایه‌گذاری کنند و هم از محل این پس‌اندازها طرح‌های توسعه در شرکت‌های مهم بورسی و فرابورسی اجرا می‌شود، اما دولت وظیفه دارد، با تقویت نظارت بر بازار سرمایه مانع از زیان مردم و یا سوء استفاده برخی شرکت‌های حقوقی در بازار سرمایه شوند.


به هر حال بازار سرمایه الزاما به معنای سودآوری نیست بلکه نوسان و افزایش و کاهش قیمت و ریسک جزء ذات بازار سرمایه است، اما انتظار می‌رود نظارت بر بازار تقویت شود .


مردم برای خرید سهام اولا مطالعه و مشورت بگیرند ثانیا سهام شرکت‌هایی را خریداری کنند که به صورت هلدینگ اداره می‌شود و معمولا خود آن شرکت‌ها سهام چندین شرکت زیرمجموعه را در اختیار دارند و سرمایه‌گذاری در بورس باید با یک استراتژی میان‌مدت حداقل ۶ ماهه و یا چند ساله باشد و از محل پس‌اندازها صورت گیرد.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0