بااقتصاد
1401/06/14
14:31
توقف مداوم بورس تهران پشت چراغ قرمز شاخص کل/ حقیقی‌ها هنوز به توافق برجام امیدوارند

گزارش بازار/ ‌دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ سومین روز معاملاتی هفته در بازارهای سهام تهران همچنان با توقف شاخص کل بورس همراه شد اما شاخص کل هم‌وزن و آیفکس بازهم در یک واگرایی، سبز ماندند و به روند صعودی با شیب ملایم ادامه دادند. گروه‌های کوچک و صنایع ریالی که این روزها مورد توجه خریداران خرد قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد که حقیقی‌های بازار هنوز به توافق برجام امیدوارند.

واگرایی شاخص‌ها با شاخص کل بورس



به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران، امروز دوشنبه چهاردهم شهریورماه، گرچه با افت ۱۲۷ واحدی شاخص کل به پایان رسید اما بیش از نیمی از دادوستدهای سهام در مدار مثبت و متعادل قرار گرفت. به‌این‌ترتیب شاخص کل بورس همچنان در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی متوقف شد اما شاخص کل هم‌وزن با ۱۴۴۹ واحد مثبت، به جایگاه ۴۱۰ هزار واحدی ارتقا یافت. رشد ۱۷ واحدی شاخص کل آیفکس هم در پله ۱۹ هزار و ۱۹۵ واحدی رقم خورد.


صنایع کوچک مورد اقبال حقیقی‌ها


در بورس تهران، دادوستدهای کم‌رمق در صنایع کوچک، موجب صدرنشینی اخابر و همراه در صدر جدول سبزپوشان شاخص کل شد و شپدیس، کگل، فارس، کچاد و ومعادن بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص این بازار اعمال کردند. اخابر همچنین بالاترین حجم تراکنش مثبت بورس را به خود اختصاص داد.


امروز هم ارتقای ۱۷ واحدی شاخص کل آیفکس با حمایت نمادهای بزرگ مانند زاگرس، وملل، فزر و فغدیر حاصل شد. معاملات منفی بپاس، کگهر و سمگا مانع از رشد بیش‌تر شاخص کل آیفکس شد. دی همچنان بالاترین حجم تراکنش مثبت فرابورس را به خود اختصاص داد.


نیمی از معاملات سهام در مدار مثبت و منفی


بیش از ۵۰ درصد دادوستدهای سهام در بازار امروز در محدوده مثبت جریان یافت و حدود نیمی از نمادها شاهد کاهش قیمت‌های پایانی بودند. به این ترتیب، از مجموع ۶۶۳ نماد معامله‌شده، ۳۳۸ سهم، معادل ۵۱ درصد با افزایش قیمت و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درمقابل ۳۲۵ سهم، معادل ۴۹ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


معامله‌گران همچنین برای ۸۳ نماد شرکتی صف خرید به ارزش ۲۷۳ میلیارد تومان تشکیل دادند و ۲۵ نماد را به ارزش ۱۸۱ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند.


پیام هشدارگونه رییس صندوق توسعه ملی برای بازپرداخت ارزی تسهیلات بنگاه‌های تولیدی


مهدی غضنفری، رییس هیات‌عامل صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: پیامی را می‌خواهم به گوش آن بنگاه‌هایی که با تسهیلات صندوق سرمایه‌‌گذاری کردند و الان تولید هم می‌کنند و ما اسمشان را هم داریم و در جریان کارشان هستیم، برسانم که منتظر نباشند روزی فرا برسد که صندوق با دلار ۴۲۰۰ تومانی بازپرداخت تسهیلات آن‌ها را انجام دهد.


این پیام هشدارگونه و اتمام حجت رییس هیات‌عامل صندوق توسعه ملی، روی بسیاری از شرکت‌های بورسی تاثیرگذار است.


آغاز سومین مرحله عرضه خودرو در سامانه یکپارچه


منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: سومین دوره عرضه خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در هفته جاری آغاز خواهد شد. وی ضمن اعلام خبر اجرای سومین مرحله فروش خودروها به آمار تولید دو خودروساز بزرگ ( ایران‌خودرو و سایپا ) تا روزهای ابتدایی شهریورماه اشاره کرد و گفت: این دو شرکت از ابتدای سال تا دوم شهریورماه، ۳۵۷ هزار و ۳۷۷ دستگاه خودرو سبک (سواری و وانت) تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۸۳ درصدی تولید کامل و کاهش ۸۵ درصدی تولید ناقص را نشان می‌دهد.


با حمایت‌هایی که هیات امنا و بانک‌ها از صندوق داشتند و نقش بسیار خوب رسانه برای رساندن صدای صندوق به گوش مردم، خوشبختانه بازپرداخت مطالبات به جریان افتاده است و ما امسال حداقل سه برابر سال گذشته وصول مطالبات داشتیم.


توثیق الکترونیکی سهام جهت اخذ وام


مدیر پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، گفت: افرادی که برای دریافت وام بانکی، به دنبال توثیق سهام خود هستند باید فرآیند دریافت تسهیلات را به طور کامل انجام داده و مراحل تعیین شده برای دریافت وام را تکمیل کنند.


متقاضیان وام باید با توجه به حسابی که در بانک مورد نظر دارد معدلی را کسب کند تا از این طریق بتواند باقی اقدامات مربوط به توثیق سهام را انجام دهد. این‌گونه نیست فردی که صرفا دارای اوراق بهادار است، بتواند به طور حتم آن را وثیقه قرار دهد و وام دریافت کند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به بیش از ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان رسید و ارزش معاملاتی این حجم از سهام حدود ۵۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از این میزان ۴۱۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۶ هزار میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس با افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، به رقم ۲۷۵۶ میلیارد تومان ارتقا یافت. طی این نقل و انتقالات، ۱۰۴ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد که در مقایسه با دیروز، به حداقل رسید. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خریدشان را به سهم‌های فپنتا، سمگا و کترام اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای پترول، شپنا و شستا متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی به ترتیب با ۱۹۶، ۱۵۱ و ۱۱۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۲۶.۷۷۸.۷۷ (۱۲۹.۴۲-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۰.۳۷۵.۴۷ (۱۴۴۹.۶۶افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۳۳۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: شپدیس، کگل و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۱۹۵.۷۸ (۱۷.۸۲افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۴۵۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: زاگرس، وملل فزر


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0